Diplomová práce se zabývá analýzou postojů učitelů prvního stupně základních škol
k inkluzi. Teoretická část práce se věnuje historickému a současnému pojetí inkluze, jejím
podmínkám v našem státě, od kterých se odvíjí připravenost a postoje nejen učitelů, ale i celé
společnosti. Praktická část se zaměřuje na zkoumání současných postojů a připravenosti
učitelů k inkluzi na vybraných školách z Krkonoš ve dvou etapách šetření. Metodami šetření
byly dotazníky a rozhovory. Výsledky jsou pak propojeny mezi sebou a v širších
souvislostech ČR v závěru, kde je o nich diskutováno k utvoření celistvějšího pohledu na
současnou problematiku inkluze v našem státě.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the analysis of attitudes of lower primary school teachers
towards inclusion. The teoretici part of the thesis to pays attention with the historici and
current koncept of inclusion, its conditions in our state, from what they are unfolding the
readiness and attitudes of not only teachers, but also society as a whole. The praktical part
focuses on exploration the current attitudes and preparedness of teachers to iclusion in
selected schools in Krkonoše in two stages of the survey. The survey methods were
questionnaires and interviews. The results are then linked together and in the wider kontext
od the Czech Republic at the conclusion where they are discussed to create a more komplete
view of the current isme of inclusion in our state.
Klíčová slova
inkluzivní vzdělávání; integrace, žáci se speciálními vzdělávacími potřebami,
podmínky inkluze, poradenský systém, podpůrná opatření, učitelé, rodiče, škola, dokumenty
o inkluzi
Klíčová slova v angličtině
inclusive education, integration, pupils with special educational needs,
the conditions for inclusion, advisory system, support measures, teachers, parents, school,
documents about inclusion
Rozsah průvodní práce
132 s.
Jazyk
-
Anotace
Diplomová práce se zabývá analýzou postojů učitelů prvního stupně základních škol
k inkluzi. Teoretická část práce se věnuje historickému a současnému pojetí inkluze, jejím
podmínkám v našem státě, od kterých se odvíjí připravenost a postoje nejen učitelů, ale i celé
společnosti. Praktická část se zaměřuje na zkoumání současných postojů a připravenosti
učitelů k inkluzi na vybraných školách z Krkonoš ve dvou etapách šetření. Metodami šetření
byly dotazníky a rozhovory. Výsledky jsou pak propojeny mezi sebou a v širších
souvislostech ČR v závěru, kde je o nich diskutováno k utvoření celistvějšího pohledu na
současnou problematiku inkluze v našem státě.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the analysis of attitudes of lower primary school teachers
towards inclusion. The teoretici part of the thesis to pays attention with the historici and
current koncept of inclusion, its conditions in our state, from what they are unfolding the
readiness and attitudes of not only teachers, but also society as a whole. The praktical part
focuses on exploration the current attitudes and preparedness of teachers to iclusion in
selected schools in Krkonoše in two stages of the survey. The survey methods were
questionnaires and interviews. The results are then linked together and in the wider kontext
od the Czech Republic at the conclusion where they are discussed to create a more komplete
view of the current isme of inclusion in our state.
Klíčová slova
inkluzivní vzdělávání; integrace, žáci se speciálními vzdělávacími potřebami,
podmínky inkluze, poradenský systém, podpůrná opatření, učitelé, rodiče, škola, dokumenty
o inkluzi
Klíčová slova v angličtině
inclusive education, integration, pupils with special educational needs,
the conditions for inclusion, advisory system, support measures, teachers, parents, school,
documents about inclusion
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
Zjistit, jaké jsou postoje učitelů v současnosti k inkluzi v našem státě.
Ověřit, jak se cítí být připraveni pro opatření týkající se inkluze.
Metody:
dotazník pro učitele (kvantitativní výzkum)
rozhovor s vybranými učiteli (kvalitativní etapa výzkumu)
Postup:
Vyhledat a prostudovat odborné zdroje.
Vymezit pojmy a objasnit problematiku inkluze ve vzdělávání.
Připravit, zrealizovat a vyhodnotit 2 etapy výzkumu.
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
Zjistit, jaké jsou postoje učitelů v současnosti k inkluzi v našem státě.
Ověřit, jak se cítí být připraveni pro opatření týkající se inkluze.
Metody:
dotazník pro učitele (kvantitativní výzkum)
rozhovor s vybranými učiteli (kvalitativní etapa výzkumu)
Postup:
Vyhledat a prostudovat odborné zdroje.
Vymezit pojmy a objasnit problematiku inkluze ve vzdělávání.
Připravit, zrealizovat a vyhodnotit 2 etapy výzkumu.
Seznam doporučené literatury
BAZALOVÁ, Barbora. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v zemích Evropské unie a v dalších vybraných zemích. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2006, 188 s. ISBN 80-210-3971-x.
HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ. Inkluzivní vzdělávání: [teorie a praxe]. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010, 217 s. ISBN 978-80-247-3070-7.
LECHTA, Viktor (ed.). Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 435 s. ISBN 978-80-7367-679-7.
SKUTIL, Martin. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 254 s. ISBN 978-80-7367-778-7.
Seznam doporučené literatury
BAZALOVÁ, Barbora. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v zemích Evropské unie a v dalších vybraných zemích. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2006, 188 s. ISBN 80-210-3971-x.
HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ. Inkluzivní vzdělávání: [teorie a praxe]. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010, 217 s. ISBN 978-80-247-3070-7.
LECHTA, Viktor (ed.). Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 435 s. ISBN 978-80-7367-679-7.
SKUTIL, Martin. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 254 s. ISBN 978-80-7367-778-7.