Diplomová práce pojednává o problematice sociálních sítí a jejich kladných i záporných stránkách. V teoretické části podrobně přibližuje české i zahraniční sociální sítě s výčtem těch nejvíce používaných jedinci školního věku. Další informace zmíněné v textu jsou o výhodách a nebezpečí, které mohou sociální sítě představovat. V práci lze najít také kapitolu o vývojové psychologii a její hlavní mezníky. Praktická část zahrnuje dotazníky s odpověďmi na otázky, do jaké míry a jak často žáci sociální sítě využívají.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the issue of social networks and their positive and negative aspects. The theoretical part describes in detail Czech and foreign social networks, listing the most used individuals of school age. The additional information mentioned in the text is about the benefits and dangers that social networks can pose. There is also a chapter on developmental psychology and its main milestones. The practical part includes questionnaires with answers to questions to what extent and how often pupils use social networks.
Klíčová slova
Bezpečné používání sociálních sítí, hrozby a nebezpečí, kognitivní vývoj, psychický vývoj, psychosociální vývoj, sociální síť, vývojová psychologie
Klíčová slova v angličtině
Cognitive development, developmental psychology, psychological development, psychosocial development, safe use of social networks, social network, threats and dangers
Rozsah průvodní práce
82 s. (132 67 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce pojednává o problematice sociálních sítí a jejich kladných i záporných stránkách. V teoretické části podrobně přibližuje české i zahraniční sociální sítě s výčtem těch nejvíce používaných jedinci školního věku. Další informace zmíněné v textu jsou o výhodách a nebezpečí, které mohou sociální sítě představovat. V práci lze najít také kapitolu o vývojové psychologii a její hlavní mezníky. Praktická část zahrnuje dotazníky s odpověďmi na otázky, do jaké míry a jak často žáci sociální sítě využívají.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the issue of social networks and their positive and negative aspects. The theoretical part describes in detail Czech and foreign social networks, listing the most used individuals of school age. The additional information mentioned in the text is about the benefits and dangers that social networks can pose. There is also a chapter on developmental psychology and its main milestones. The practical part includes questionnaires with answers to questions to what extent and how often pupils use social networks.
Klíčová slova
Bezpečné používání sociálních sítí, hrozby a nebezpečí, kognitivní vývoj, psychický vývoj, psychosociální vývoj, sociální síť, vývojová psychologie
Klíčová slova v angličtině
Cognitive development, developmental psychology, psychological development, psychosocial development, safe use of social networks, social network, threats and dangers
Zásady pro vypracování
Cíl :
Zjistit, do jaké míry a k jakým účelům žáci ZŠ využívají sociální sítě.
Zjistit, jaké jsou postoje žáků a jejich rodičů k aktivitám v sociálních sítích.
Na základě těchto zjištění zhodnotit potenciál internetových sociálních sítí ve vztahu k výchově.
Postup :
Prostudování odborné literatury a dostupných informačních zdrojů.
Objasnění problematiky sociálních sítí a jejich vlivu na rozvoj osobnosti dítěte.
Příprava, realizace a vyhodnocení výzkumu.
Zhodnocení vztahu mezi aktivitami v sociálních sítích a výchovou.
Metody výzkumu :
Dotazníky pro žáky 3. až 5. ročníků a pro rodiče.
Strukturované rozhovory.
Zásady pro vypracování
Cíl :
Zjistit, do jaké míry a k jakým účelům žáci ZŠ využívají sociální sítě.
Zjistit, jaké jsou postoje žáků a jejich rodičů k aktivitám v sociálních sítích.
Na základě těchto zjištění zhodnotit potenciál internetových sociálních sítí ve vztahu k výchově.
Postup :
Prostudování odborné literatury a dostupných informačních zdrojů.
Objasnění problematiky sociálních sítí a jejich vlivu na rozvoj osobnosti dítěte.
Příprava, realizace a vyhodnocení výzkumu.
Zhodnocení vztahu mezi aktivitami v sociálních sítích a výchovou.
Metody výzkumu :
Dotazníky pro žáky 3. až 5. ročníků a pro rodiče.
Strukturované rozhovory.
Seznam doporučené literatury
SKUTIL, Martin. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 254 s. ISBN 978-80-7367-778-7.
TRÁVNÍČEK, Jiří. Čtenáři a internauti: obyvatelé České republiky a jejich vztah ke čtení (2010). Vyd. 1. Brno: Host ve spolupráci s Národní knihovnou České republiky, 2011, 191 s. ISBN 978-80-7294-515-3.
BURDOVÁ, Eva a Jan TRAXLER. Bezpečně na internetu. Vyd. 1. Praha: Středočeský kraj ve spolupráci se Vzdělávacím institutem Středočeského kraje (VISK), 2014, 43 s. ISBN 978-80-904864-9-2.
ŠEVČÍKOVÁ, Anna. Děti a dospívající online: vybraná rizika používání internetu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014, 183 s. ISBN 978-80-210-7527-6.
Seznam doporučené literatury
SKUTIL, Martin. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 254 s. ISBN 978-80-7367-778-7.
TRÁVNÍČEK, Jiří. Čtenáři a internauti: obyvatelé České republiky a jejich vztah ke čtení (2010). Vyd. 1. Brno: Host ve spolupráci s Národní knihovnou České republiky, 2011, 191 s. ISBN 978-80-7294-515-3.
BURDOVÁ, Eva a Jan TRAXLER. Bezpečně na internetu. Vyd. 1. Praha: Středočeský kraj ve spolupráci se Vzdělávacím institutem Středočeského kraje (VISK), 2014, 43 s. ISBN 978-80-904864-9-2.
ŠEVČÍKOVÁ, Anna. Děti a dospívající online: vybraná rizika používání internetu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014, 183 s. ISBN 978-80-210-7527-6.
Přílohy volně vložené
2 prázdné dotazníky - pro žáky a rodiče
1 vyplněný dotazník pro žáky