Diplomová práce se zabývá identifikací nejčastějších obtíží žáků po nástupu do 1. ročníku v oblasti prvopočátečního čtení a psaní. Teoretickou část tvoří charakteristika žáka zahajujícího povinnou školní docházku a vymezení čtení a psaní v kurikulárních dokumentech. Dále se zabývá výukou prvopočátečního čtení a psaní, jeho etapami a metodami. Jsou zde rovněž vymezeny hygienické a pracovní návyky při výuce čtení a psaní, kde jsou mimo jiné popsány nesprávné úchopy psacího náčiní. Praktická část popisuje průběh vlastního výzkumu, v rámci kterého byly sbírány informace od pedagogů formou strukturovaných rozhovorů. Na základě výzkumného šetření byly identifikovány nejčastější obtíže žáků po nástupu do 1. ročníku. Tyto obtíže jsou rozděleny do tří oblastí: obtíže
v prvopočátečním čtení, obtíže v prvopočátečním psaní a ostatní obtíže, se kterými se pedagogové po nástupu dětí do 1. ročníku setkávají.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on identification of the most frequent problems in terms of reading and writing of pupils' as they start attending the 1st grade of primary school. The theoretical part is composed of the characteristics of a pupil who begins his education at the primary school and the definition of reading and writing in the curriculum. The other part is aimed at the very initial reading and writing, its stages and teaching methods. The hygienic and working habits are also covered in this part of the thesis, and beside other things the wrong grips of the writing accoutrements are described there as well. The practical part shows the progress of the own research, in which the information discover by means of structured interviews with the teachers were collected. On the grounds of the research the most frequent problems and difficulties of pupils' were identified. These difficulties are divided into three areas: the difficulties with the very initial reading, the difficulties with the very initial writing and the other difficulties that the teachers of the pupils starting their education may well encounter.
Klíčová slova
analyticko-syntetická metoda, genetická metoda, grafomotorika, jemná motorika, první ročník základní školy, prvopočáteční čtení a psaní, úchop psacího náčiní, výslovnost
Klíčová slova v angličtině
analytic-synthetic method, genetic method, graphomotorics, soft motor activity, first grade of compulsory education, very initial reading and writing, grip of writing accoutrements, pronunciation
Rozsah průvodní práce
91 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá identifikací nejčastějších obtíží žáků po nástupu do 1. ročníku v oblasti prvopočátečního čtení a psaní. Teoretickou část tvoří charakteristika žáka zahajujícího povinnou školní docházku a vymezení čtení a psaní v kurikulárních dokumentech. Dále se zabývá výukou prvopočátečního čtení a psaní, jeho etapami a metodami. Jsou zde rovněž vymezeny hygienické a pracovní návyky při výuce čtení a psaní, kde jsou mimo jiné popsány nesprávné úchopy psacího náčiní. Praktická část popisuje průběh vlastního výzkumu, v rámci kterého byly sbírány informace od pedagogů formou strukturovaných rozhovorů. Na základě výzkumného šetření byly identifikovány nejčastější obtíže žáků po nástupu do 1. ročníku. Tyto obtíže jsou rozděleny do tří oblastí: obtíže
v prvopočátečním čtení, obtíže v prvopočátečním psaní a ostatní obtíže, se kterými se pedagogové po nástupu dětí do 1. ročníku setkávají.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on identification of the most frequent problems in terms of reading and writing of pupils' as they start attending the 1st grade of primary school. The theoretical part is composed of the characteristics of a pupil who begins his education at the primary school and the definition of reading and writing in the curriculum. The other part is aimed at the very initial reading and writing, its stages and teaching methods. The hygienic and working habits are also covered in this part of the thesis, and beside other things the wrong grips of the writing accoutrements are described there as well. The practical part shows the progress of the own research, in which the information discover by means of structured interviews with the teachers were collected. On the grounds of the research the most frequent problems and difficulties of pupils' were identified. These difficulties are divided into three areas: the difficulties with the very initial reading, the difficulties with the very initial writing and the other difficulties that the teachers of the pupils starting their education may well encounter.
Klíčová slova
analyticko-syntetická metoda, genetická metoda, grafomotorika, jemná motorika, první ročník základní školy, prvopočáteční čtení a psaní, úchop psacího náčiní, výslovnost
Klíčová slova v angličtině
analytic-synthetic method, genetic method, graphomotorics, soft motor activity, first grade of compulsory education, very initial reading and writing, grip of writing accoutrements, pronunciation
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
identifikace nejčastějších problémů dětí po nástupu do 1. třídy v oblasti prvopočátečního čtení a psaní
Metody: strukturovaný rozhovor
Požadavky:
1) prostudování odborné literatury;
2) příprava a realizace výzkumu;
3) zpracování výsledků.
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
identifikace nejčastějších problémů dětí po nástupu do 1. třídy v oblasti prvopočátečního čtení a psaní
Metody: strukturovaný rozhovor
Požadavky:
1) prostudování odborné literatury;
2) příprava a realizace výzkumu;
3) zpracování výsledků.
Seznam doporučené literatury
SKUTIL, Martin. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 254 s. ISBN 978-80-7367-778-7.
KREISLOVÁ, Zdenka. Krok za krokem 1. třídou: školní zralost, spolupráce s rodiči, učíme se číst a psát, nápady pro celý rok. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 168 s. ISBN 978-80-247-2038-8.
MLČÁKOVÁ, Renata. Grafomotorika a počáteční psaní. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 223 s. ISBN 978-80-247-2630-4.
PRŮCHA, Jan. Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 199 s. ISBN 978-80-247-3603-7.
Seznam doporučené literatury
SKUTIL, Martin. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 254 s. ISBN 978-80-7367-778-7.
KREISLOVÁ, Zdenka. Krok za krokem 1. třídou: školní zralost, spolupráce s rodiči, učíme se číst a psát, nápady pro celý rok. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 168 s. ISBN 978-80-247-2038-8.
MLČÁKOVÁ, Renata. Grafomotorika a počáteční psaní. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 223 s. ISBN 978-80-247-2630-4.
PRŮCHA, Jan. Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 199 s. ISBN 978-80-247-3603-7.