Tato diplomová práce se zabývá srovnáním rovnotlakého a impulsního typu přeplňování u stacionárního motoru TEDOM TG 210. V úvodu této práce jsou obecně popsány oba druhy přeplňování a jejich porovnání. Druhá část práce se zabývá simulacemi provozu zadaného motoru při různých parametrech a optimalizací jeho přeplňování pomocí výpočetního programu GT-Power.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with comparison between constant and impulse-pressure exhaust gas-supercharging. There are shortly described both of supercharging methods and their comparison. The second part of the work deals with simulaton of operation of the engine with different parameters and optimalisation its charging using GT-Power software.
Tato diplomová práce se zabývá srovnáním rovnotlakého a impulsního typu přeplňování u stacionárního motoru TEDOM TG 210. V úvodu této práce jsou obecně popsány oba druhy přeplňování a jejich porovnání. Druhá část práce se zabývá simulacemi provozu zadaného motoru při různých parametrech a optimalizací jeho přeplňování pomocí výpočetního programu GT-Power.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with comparison between constant and impulse-pressure exhaust gas-supercharging. There are shortly described both of supercharging methods and their comparison. The second part of the work deals with simulaton of operation of the engine with different parameters and optimalisation its charging using GT-Power software.
Výpočtové práce v prostředí GT-Power. Jedná se o vzájemné porovnání a optimalizaci konkrétního rovnotlakého a impulsního způsobu přeplňování výfukovými plyny zážehového čtyřdobého motoru ve stacionárním pracovním režimu. Cílem je celkové zvýšení účinnosti motoru.
1. Rešerše problematiky obou způsobů přeplňování z hlediska teorie a praxe při použití u stacionárních motorů. Vhodně doplňte příklady ze sortimentu evropských výrobců.
2. Ověřte matematický model vytvořený firmou TEDOM a případně proveďte úpravy pro použití reálných potrubí výfukových plynu pro oba způsoby přeplňování.
3. Shromážděte data charakteristik dmychadel a hltnosti turbín vhodných turbodmychadel od různých výrobců.
4. Pro zadané parametry motoru proveďte výpočetní simulací optimální přiřazení turbíny k dmychadlu z hlediska maximálně dosažitelné účinnosti. Pro vybranou skladbu turbodmychadla simulujte možné úpravy výfukového potrubí.
5. Porovnejte výhody a nevýhody výsledných optimálních řešení obou způsobů přeplňování. Předpokládá se částečné využití výsledků práce v budoucích projektech katedry vozidel a motorů TUL a firmy TEDOM.
Zásady pro vypracování
Výpočtové práce v prostředí GT-Power. Jedná se o vzájemné porovnání a optimalizaci konkrétního rovnotlakého a impulsního způsobu přeplňování výfukovými plyny zážehového čtyřdobého motoru ve stacionárním pracovním režimu. Cílem je celkové zvýšení účinnosti motoru.
1. Rešerše problematiky obou způsobů přeplňování z hlediska teorie a praxe při použití u stacionárních motorů. Vhodně doplňte příklady ze sortimentu evropských výrobců.
2. Ověřte matematický model vytvořený firmou TEDOM a případně proveďte úpravy pro použití reálných potrubí výfukových plynu pro oba způsoby přeplňování.
3. Shromážděte data charakteristik dmychadel a hltnosti turbín vhodných turbodmychadel od různých výrobců.
4. Pro zadané parametry motoru proveďte výpočetní simulací optimální přiřazení turbíny k dmychadlu z hlediska maximálně dosažitelné účinnosti. Pro vybranou skladbu turbodmychadla simulujte možné úpravy výfukového potrubí.
5. Porovnejte výhody a nevýhody výsledných optimálních řešení obou způsobů přeplňování. Předpokládá se částečné využití výsledků práce v budoucích projektech katedry vozidel a motorů TUL a firmy TEDOM.
Seznam doporučené literatury
\matsymb{lbrack}1.\matsymb{rbrack} FENKL, M. Optimalizace turbodmychadla pro vodíkový šestiválcový motor. Diplomová práce KSD-DP-478, TU v Liberci, Liberec 2005.
\matsymb{lbrack}2.\matsymb{rbrack} FENKL, M. a C. SCHOLZ. Přeplňování plynového šestiválcového motoru. In: XXXVI. mezinárodní konference kateder a pracovišť spalovacích motorů českých a slovenských vysokých škol. Str. 79 - 84. ČVUT Praha, Praha 2005. ISBN 80-01-03293-0.
\matsymb{lbrack}3.\matsymb{rbrack} BARTONÍČEK, L. Přeplňování pístových spalovacích motorů. Skripta KSD, FS, TU v Liberci. Liberec 2004. ISBN 80-7083-800-0.
\matsymb{lbrack}4.\matsymb{rbrack} Odkazy na výrobce turbodmychadel (KKK, GARRETT, HOLZET, SCHWITZER, IHI, ČZ).
Seznam doporučené literatury
\matsymb{lbrack}1.\matsymb{rbrack} FENKL, M. Optimalizace turbodmychadla pro vodíkový šestiválcový motor. Diplomová práce KSD-DP-478, TU v Liberci, Liberec 2005.
\matsymb{lbrack}2.\matsymb{rbrack} FENKL, M. a C. SCHOLZ. Přeplňování plynového šestiválcového motoru. In: XXXVI. mezinárodní konference kateder a pracovišť spalovacích motorů českých a slovenských vysokých škol. Str. 79 - 84. ČVUT Praha, Praha 2005. ISBN 80-01-03293-0.
\matsymb{lbrack}3.\matsymb{rbrack} BARTONÍČEK, L. Přeplňování pístových spalovacích motorů. Skripta KSD, FS, TU v Liberci. Liberec 2004. ISBN 80-7083-800-0.
\matsymb{lbrack}4.\matsymb{rbrack} Odkazy na výrobce turbodmychadel (KKK, GARRETT, HOLZET, SCHWITZER, IHI, ČZ).