Diplomová práce se zabývá výukou psaní leváků na 1. stupni základní školy. Teoretická část je zaměřená na lateralitu, především leváctví, a také písmo, jeho historii a metodiku psaní. Diplomová práce má dva hlavní cíle. Prvním cílem práce je identifikování metodických postupů učitelů 1. stupně základní školy při výuce prvopočátečního psaní u leváků. Druhým cílem je zmapování specifik v hygienických návycích u leváků během nácviku psaní. Praktická část obsahuje informace o přípravě i průběhu realizace výzkumného šetření, které probíhalo na 6 základních školách Libereckého kraje. Součástí diplomové práce je přílohový materiál obsahující kostru strukturovaného rozhovoru a další různorodé přílohy.
Anotace v angličtině
The dissertation deals with writing tuition of left-handed pupils at the first stage of primary school. The theoretical part is focused on laterality especially left-handedness and also on history of hand writing and methodology. There are two main aims of this dissertation. The first aim is identification of teachers methodical procedures in the first stage of primary school during elementary writing tuition of left-handed pupils. The second aim is survey research of specifity in hygiene habits of left-handed pupils during writing practice. The practical part comprises information about preparation and realization process of survey research taking place at 6 primary schools in Liberec region. The component part of dissertation is also enclosing material with outline of structured interview and other various enclosures.
Klíčová slova
leváctví, písmo, prvopočáteční psaní
Klíčová slova v angličtině
left-handedness, hand writing, elementary writing
Rozsah průvodní práce
71 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá výukou psaní leváků na 1. stupni základní školy. Teoretická část je zaměřená na lateralitu, především leváctví, a také písmo, jeho historii a metodiku psaní. Diplomová práce má dva hlavní cíle. Prvním cílem práce je identifikování metodických postupů učitelů 1. stupně základní školy při výuce prvopočátečního psaní u leváků. Druhým cílem je zmapování specifik v hygienických návycích u leváků během nácviku psaní. Praktická část obsahuje informace o přípravě i průběhu realizace výzkumného šetření, které probíhalo na 6 základních školách Libereckého kraje. Součástí diplomové práce je přílohový materiál obsahující kostru strukturovaného rozhovoru a další různorodé přílohy.
Anotace v angličtině
The dissertation deals with writing tuition of left-handed pupils at the first stage of primary school. The theoretical part is focused on laterality especially left-handedness and also on history of hand writing and methodology. There are two main aims of this dissertation. The first aim is identification of teachers methodical procedures in the first stage of primary school during elementary writing tuition of left-handed pupils. The second aim is survey research of specifity in hygiene habits of left-handed pupils during writing practice. The practical part comprises information about preparation and realization process of survey research taking place at 6 primary schools in Liberec region. The component part of dissertation is also enclosing material with outline of structured interview and other various enclosures.
Klíčová slova
leváctví, písmo, prvopočáteční psaní
Klíčová slova v angličtině
left-handedness, hand writing, elementary writing
Zásady pro vypracování
Cíl:
1.Identifikovat metodické postupy učitele při výuce psaní leváků
2.Na základě pozorování žáků píšících levou rukou zjistit jejich specifika
v hygienických návycích při osvojování psaní
Metody:
1.Strukturovaný rozhovor
2.Pozorování
3.Analýza práce žáků
Požadavky:
1.Studium odborné literatury
2.Příprava a realizace rozhovorů s učitelem
3.Pozorování žáků při výuce psaní
4.Vyhodnocení výsledků výzkumu
Zásady pro vypracování
Cíl:
1.Identifikovat metodické postupy učitele při výuce psaní leváků
2.Na základě pozorování žáků píšících levou rukou zjistit jejich specifika
v hygienických návycích při osvojování psaní
Metody:
1.Strukturovaný rozhovor
2.Pozorování
3.Analýza práce žáků
Požadavky:
1.Studium odborné literatury
2.Příprava a realizace rozhovorů s učitelem
3.Pozorování žáků při výuce psaní
4.Vyhodnocení výsledků výzkumu
Seznam doporučené literatury
VODIČKA, Ivo. Nechte leváky drápat: metodika levorukého psaní, kreslení a malování. Praha: Portál, 2008, 102 s. ISBN 978-80-7367-479-3.
KŘIVÁNEK, Zdeněk a Radka WILDOVÁ. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha: Univerzita Karlova, 1998, 141 s. ISBN 80-86039-55-2.
SKUTIL, Martin. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 254 s. ISBN 978-80-7367-778-7.
Písanky pro výuku psaní 1.-3. ročník
Seznam doporučené literatury
VODIČKA, Ivo. Nechte leváky drápat: metodika levorukého psaní, kreslení a malování. Praha: Portál, 2008, 102 s. ISBN 978-80-7367-479-3.
KŘIVÁNEK, Zdeněk a Radka WILDOVÁ. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha: Univerzita Karlova, 1998, 141 s. ISBN 80-86039-55-2.
SKUTIL, Martin. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 254 s. ISBN 978-80-7367-778-7.
Písanky pro výuku psaní 1.-3. ročník