Cílem této práce je s pomocí naratologické teorie o literární postavě a charakterizaci v románu analyzovat způsob využití plochých vedlejších postav v narativu detektivní fikce v knižní sérii Inspektor Rebus od Iana Rankina. Tato práce se bezvýhradně zaměřuje na postavy provozující prostituci a pokládá si za úkol dokázat, že hlavní využití těchto vedlejších postav spočívá v symbolické alegorii k pocitu viny a následnému sebedestrukčnímu chování hlavního hrdiny.
Anotace v angličtině
The main aim of this thesis is to use narratological theories of the literary character and characterization to analyze the method of incorporating flat minor characters in the narrative of detective fiction in Ian Rankin's Inspector Rebus series. This paper will focus exclusively on the characters which profess prostitution, and will aim to prove that the main utilization of these flat characters is to serve as the symbolic allegory to the protagonist's sense of guilt and subsequent self-destructive behavior.
Klíčová slova
naratologie, detektivní fikce, Tartan Noir, prostituce v literatuře, Ian Rankin
Klíčová slova v angličtině
narratology, detective fiction, Tartan Noir, prostitution in literature, Ian Rankin
Rozsah průvodní práce
53 s. (11 663 znaků)
Jazyk
AN
Anotace
Cílem této práce je s pomocí naratologické teorie o literární postavě a charakterizaci v románu analyzovat způsob využití plochých vedlejších postav v narativu detektivní fikce v knižní sérii Inspektor Rebus od Iana Rankina. Tato práce se bezvýhradně zaměřuje na postavy provozující prostituci a pokládá si za úkol dokázat, že hlavní využití těchto vedlejších postav spočívá v symbolické alegorii k pocitu viny a následnému sebedestrukčnímu chování hlavního hrdiny.
Anotace v angličtině
The main aim of this thesis is to use narratological theories of the literary character and characterization to analyze the method of incorporating flat minor characters in the narrative of detective fiction in Ian Rankin's Inspector Rebus series. This paper will focus exclusively on the characters which profess prostitution, and will aim to prove that the main utilization of these flat characters is to serve as the symbolic allegory to the protagonist's sense of guilt and subsequent self-destructive behavior.
Klíčová slova
naratologie, detektivní fikce, Tartan Noir, prostituce v literatuře, Ian Rankin
Klíčová slova v angličtině
narratology, detective fiction, Tartan Noir, prostitution in literature, Ian Rankin
Zásady pro vypracování
Cílem této práce je představit nejvýznamnější mužské a ženské postavy z knižní série Inspektor Rebus a ukázat, že v případech, kdy prostitut vystupuje jako oběť vraždy, umožňuje autor čtenáři uchovat si odstup a snížit tak pocit tísně pramenící z vraždy. Naproti tomu kladně vylíčené postavy prostitutů (informátoři, milenka, spolupracovníci) čtenáře vtahují blíže ke zločinu, což zvyšuje strach a vyvolává pocity sympatie vůči obětem.
Metody:
1. Studium odborné literatury
2. Analýza románu
Zásady pro vypracování
Cílem této práce je představit nejvýznamnější mužské a ženské postavy z knižní série Inspektor Rebus a ukázat, že v případech, kdy prostitut vystupuje jako oběť vraždy, umožňuje autor čtenáři uchovat si odstup a snížit tak pocit tísně pramenící z vraždy. Naproti tomu kladně vylíčené postavy prostitutů (informátoři, milenka, spolupracovníci) čtenáře vtahují blíže ke zločinu, což zvyšuje strach a vyvolává pocity sympatie vůči obětem.
Metody:
1. Studium odborné literatury
2. Analýza románu
Seznam doporučené literatury
Bell, Eleanor. 2008. "Ian Rankin and the Ethics of Crime Fiction." Clues 26 (2): 53-63
Effron, Malcah. 2009. "Fictional Murders in Real 'Mean Streets': Detective Narratives and Authentic Urban Geographies." Journal of Narrative Theory 39 (3): 330-346
Fister, Barbara. 2005. "Copycat Crimes: Crime Fiction and the Marketplace of Anxieties." Clues 23 (3): 43-56
MacDonald, Erin E. 2012. "Ghosts and Skeletons: Metaphors of Guilty History in Ian Rankin's Rebus Series." Clues 30 (2): 67-75
Rankin, Ian. 1999. "Why Crime Fiction Is Good for You." Edinburgh Review 102: 9-16.
Severin, Laura. 2010. "'Out from the mentor's shadow': Siobhan Clarke and the Feminism of Ian Rankin's Exit Music (2007)." Clues 28 (2): 87-94.
Seznam doporučené literatury
Bell, Eleanor. 2008. "Ian Rankin and the Ethics of Crime Fiction." Clues 26 (2): 53-63
Effron, Malcah. 2009. "Fictional Murders in Real 'Mean Streets': Detective Narratives and Authentic Urban Geographies." Journal of Narrative Theory 39 (3): 330-346
Fister, Barbara. 2005. "Copycat Crimes: Crime Fiction and the Marketplace of Anxieties." Clues 23 (3): 43-56
MacDonald, Erin E. 2012. "Ghosts and Skeletons: Metaphors of Guilty History in Ian Rankin's Rebus Series." Clues 30 (2): 67-75
Rankin, Ian. 1999. "Why Crime Fiction Is Good for You." Edinburgh Review 102: 9-16.
Severin, Laura. 2010. "'Out from the mentor's shadow': Siobhan Clarke and the Feminism of Ian Rankin's Exit Music (2007)." Clues 28 (2): 87-94.