Diplomová práce se zabývá tématem terénní geografické výuky, jeho významem a
postavením v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání. Cílem je vytvoření návrhů zeměpisných exkurzí určených pro jednotlivé ročníky druhého stupně základní školy.
Zvolenou lokalitou pro realizaci návrhů se stal mikroregion Ledečsko. Vytvořené návrhy mají primárně zeměpisný charakter s důrazem na mezipředmětové vztahy a jsou vytvořeny v souladu se Školním vzdělávacím programem Základní školy v Ledči nad Sázavou. Součástí práce je také rozbor jedné z navržených exkurzí, vyzkoušené v praxi.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with fieldwork in geography teaching, its importance and position in the national curriculum for primary education. The aim is to propose geographical excursions for each year of the secondary school. For realization of the proposals was selected the microregion Ledečsko. The suggested areas have primarily geographical character with the emphasis on cross-curricular links and they are in accordance with the school curriculum of the Elementary school in Ledeč nad Sázavou. This thesis also includes the analysis of one excursion tested in practice.
Klíčová slova
terénní výuka, exkurze, rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program, místní region, Ledečsko
Klíčová slova v angličtině
fieldwork, excursion, national curriculum, school curriculum, local region, Ledečsko
Rozsah průvodní práce
106 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá tématem terénní geografické výuky, jeho významem a
postavením v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání. Cílem je vytvoření návrhů zeměpisných exkurzí určených pro jednotlivé ročníky druhého stupně základní školy.
Zvolenou lokalitou pro realizaci návrhů se stal mikroregion Ledečsko. Vytvořené návrhy mají primárně zeměpisný charakter s důrazem na mezipředmětové vztahy a jsou vytvořeny v souladu se Školním vzdělávacím programem Základní školy v Ledči nad Sázavou. Součástí práce je také rozbor jedné z navržených exkurzí, vyzkoušené v praxi.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with fieldwork in geography teaching, its importance and position in the national curriculum for primary education. The aim is to propose geographical excursions for each year of the secondary school. For realization of the proposals was selected the microregion Ledečsko. The suggested areas have primarily geographical character with the emphasis on cross-curricular links and they are in accordance with the school curriculum of the Elementary school in Ledeč nad Sázavou. This thesis also includes the analysis of one excursion tested in practice.
Klíčová slova
terénní výuka, exkurze, rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program, místní region, Ledečsko
Klíčová slova v angličtině
fieldwork, excursion, national curriculum, school curriculum, local region, Ledečsko
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je vytvoření návrhu zeměpisných exkurzí po mikroregionu Ledečsko. Témata exkurzí budou mít návaznost na probranou látku v hodinách zeměpisu a zároveň podpoří mezipředmětové vztahy. Exkurze budou primárně vytvořeny pro žáky 2. stupně základní školy v Ledči nad Sázavou. Teoretická část bude zaměřena na význam a postavení terénní výuky v RVP ZV a aktuální využitelnosti v ŠVP ZV Základní školy Ledeč nad Sázavou.
POŽADAVKY:
1. Studium literatury.
2. Terénní výuka v současném geografickém vzdělávání.
3. Postavení terénní výuky v ŠVP ZV Základní školy Ledeč nad Sázavou.
4. Návrhy jednotlivých zeměpisných exkurzí v návaznosti na možnosti mikroregionu Ledečsko.
5. Otestování jedné z navržených zeměpisných exkurzí v praxi.
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je vytvoření návrhu zeměpisných exkurzí po mikroregionu Ledečsko. Témata exkurzí budou mít návaznost na probranou látku v hodinách zeměpisu a zároveň podpoří mezipředmětové vztahy. Exkurze budou primárně vytvořeny pro žáky 2. stupně základní školy v Ledči nad Sázavou. Teoretická část bude zaměřena na význam a postavení terénní výuky v RVP ZV a aktuální využitelnosti v ŠVP ZV Základní školy Ledeč nad Sázavou.
POŽADAVKY:
1. Studium literatury.
2. Terénní výuka v současném geografickém vzdělávání.
3. Postavení terénní výuky v ŠVP ZV Základní školy Ledeč nad Sázavou.
4. Návrhy jednotlivých zeměpisných exkurzí v návaznosti na možnosti mikroregionu Ledečsko.
5. Otestování jedné z navržených zeměpisných exkurzí v praxi.
Seznam doporučené literatury
GERSMEHL, P., 2005. Teaching Geography. 1. vyd. New York: The Guilford Press. 278 s. ISBN 1-59385-154-5.
HOFMANN, E., a kol., 2003. Integrované terénní vyučování. 1. vyd. Brno: Paido. 123 s. ISBN 80-7315-054-9.
KALHOUS, Z., OBST, O., a kol., 2009. Školní didaktika. 2. vyd. Praha: Portál. 447 s. ISBN 978-80-7367-571-4.
KÜHNLOVÁ, H., 1999. Kapitoly z didaktiky geografie. 1. vyd. Praha: Karolinum. 145 s. ISBN 80-7184-995-2.
VÁVRA, J., 2006. Didaktika geografie 1: od vzdělávacího k programu k vyučovací hodině v zeměpisu na ZŠ, na příkladu tématu Světový oceán. 1. vyd. Liberec: Technická univerzita v Liberci. 92 s. ISBN 80-7372-083-3.
Seznam doporučené literatury
GERSMEHL, P., 2005. Teaching Geography. 1. vyd. New York: The Guilford Press. 278 s. ISBN 1-59385-154-5.
HOFMANN, E., a kol., 2003. Integrované terénní vyučování. 1. vyd. Brno: Paido. 123 s. ISBN 80-7315-054-9.
KALHOUS, Z., OBST, O., a kol., 2009. Školní didaktika. 2. vyd. Praha: Portál. 447 s. ISBN 978-80-7367-571-4.
KÜHNLOVÁ, H., 1999. Kapitoly z didaktiky geografie. 1. vyd. Praha: Karolinum. 145 s. ISBN 80-7184-995-2.
VÁVRA, J., 2006. Didaktika geografie 1: od vzdělávacího k programu k vyučovací hodině v zeměpisu na ZŠ, na příkladu tématu Světový oceán. 1. vyd. Liberec: Technická univerzita v Liberci. 92 s. ISBN 80-7372-083-3.