Diplomová práce se zabývá didaktickým potenciálem her založených na poloze při podpoře terénního vyučování na základní škole. V práci je obsažena teorie geografického vzdělávání na základní škole. Dále se práce zabývá využitím ICT a metod GNSS se zvláštním zřetelem na GPS ve vzdělávání. Je popsán vývoj, fungování, etické a bezpečné používání polohových a navigačních přístrojů na příkladu technologie GPS. V práci lze najít popis fungování GPS navigace s vysvětlením všech funkcí. Jsou zde navrženy a popsány metodiky her založených na poloze s vlastními náměty her, které lze aplikovat v terénní výuce geografického vzdělávání. Hry se odlišují svou náplní a použitým technickým zařízením.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the didactic potential of location based games in support of field work at the elementary school. The work includes the theory of geography education at elementary school. Furthermore, the work deals with the use of ICT and GNSS methods with special emphasis on the GPS in education. The development, operation, ethical and safe use of location and navigation devices is described on the example of GPS technology. The description of GPS navigation functioning with explanations of all the functions can be found in the work. Methodologies of location based games are proposed and described with own ideas of games which can be applied in fieldwork of geographic education. Games differ in contents and equipment.
Klíčová slova
hry založené na poloze, GNSS ve vzdělávání, ICT ve vzdělávání, terénní výuka, geografické vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
Location Based Game, GNSS in Education, ICT in Education, Field Work, Geographic Education
Rozsah průvodní práce
123 s. (148 718 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá didaktickým potenciálem her založených na poloze při podpoře terénního vyučování na základní škole. V práci je obsažena teorie geografického vzdělávání na základní škole. Dále se práce zabývá využitím ICT a metod GNSS se zvláštním zřetelem na GPS ve vzdělávání. Je popsán vývoj, fungování, etické a bezpečné používání polohových a navigačních přístrojů na příkladu technologie GPS. V práci lze najít popis fungování GPS navigace s vysvětlením všech funkcí. Jsou zde navrženy a popsány metodiky her založených na poloze s vlastními náměty her, které lze aplikovat v terénní výuce geografického vzdělávání. Hry se odlišují svou náplní a použitým technickým zařízením.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the didactic potential of location based games in support of field work at the elementary school. The work includes the theory of geography education at elementary school. Furthermore, the work deals with the use of ICT and GNSS methods with special emphasis on the GPS in education. The development, operation, ethical and safe use of location and navigation devices is described on the example of GPS technology. The description of GPS navigation functioning with explanations of all the functions can be found in the work. Methodologies of location based games are proposed and described with own ideas of games which can be applied in fieldwork of geographic education. Games differ in contents and equipment.
Klíčová slova
hry založené na poloze, GNSS ve vzdělávání, ICT ve vzdělávání, terénní výuka, geografické vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
Location Based Game, GNSS in Education, ICT in Education, Field Work, Geographic Education
Zásady pro vypracování
CÍLE:
1. Sestavit přehled o teorii a metodice terénního zeměpisného praktika na základní škole a metodách implementace ICT do terénního vyučování.
2. Vytvořit přehled metod implementace GNSS do výuky na základní škole.
3. Navrhnout praktické aktivity s využitím metod GNSS a jejich zapojení do terénního zeměpisného praktika na základní škole.
VÝSTUP:
Soubor aktivit s využitím technologie a metod GNSS s praktickými a metodickými listy.
METODY:
rešerše, řízený rozhovor, dotazník, metody GNSS
Zásady pro vypracování
CÍLE:
1. Sestavit přehled o teorii a metodice terénního zeměpisného praktika na základní škole a metodách implementace ICT do terénního vyučování.
2. Vytvořit přehled metod implementace GNSS do výuky na základní škole.
3. Navrhnout praktické aktivity s využitím metod GNSS a jejich zapojení do terénního zeměpisného praktika na základní škole.
VÝSTUP:
Soubor aktivit s využitím technologie a metod GNSS s praktickými a metodickými listy.
METODY:
rešerše, řízený rozhovor, dotazník, metody GNSS
Seznam doporučené literatury
LAMBERT, D., BALDERSTONE, D., 2002. Learning to Teach Geography in the Secondary School. A companion to School Experience. London: Routledge. ISBN 04-151-5676-9.
LENON, B., CLEVES, P., 2000. Fieldworks Techniques and Projects in Geography. London: HarperCollins. ISBN 00-071-1442-7.
HOFMANN, E. et al., 2003. Integrované terénní vyučování. Brno: Paido. ISBN 80-7315-054-9.
HOJGR, R., 2007. GPS: Praktická uživatelská příručka. 1. vyd. Brno: Computer Press. ISBN 978-80-251-1734-7.
ŠUPKA, J., HOFMANN, E., RUX, J., 1993. Didaktika geografie. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 80-210-0572-6
LOVÁSZOVÁ, G., PALMÁROVÁ, V., 2013. Location-Based Games in Informatics Education. Nitra. DOI: 10.1007/978-3-642-36617-8_7. Dostupné z: http://link.springer.com/10.1007/978-3-642-36617-8_7.
Seznam doporučené literatury
LAMBERT, D., BALDERSTONE, D., 2002. Learning to Teach Geography in the Secondary School. A companion to School Experience. London: Routledge. ISBN 04-151-5676-9.
LENON, B., CLEVES, P., 2000. Fieldworks Techniques and Projects in Geography. London: HarperCollins. ISBN 00-071-1442-7.
HOFMANN, E. et al., 2003. Integrované terénní vyučování. Brno: Paido. ISBN 80-7315-054-9.
HOJGR, R., 2007. GPS: Praktická uživatelská příručka. 1. vyd. Brno: Computer Press. ISBN 978-80-251-1734-7.
ŠUPKA, J., HOFMANN, E., RUX, J., 1993. Didaktika geografie. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 80-210-0572-6
LOVÁSZOVÁ, G., PALMÁROVÁ, V., 2013. Location-Based Games in Informatics Education. Nitra. DOI: 10.1007/978-3-642-36617-8_7. Dostupné z: http://link.springer.com/10.1007/978-3-642-36617-8_7.