Práce se zabývá situačně orientovanými slovními úlohami na 1. stupni základní školy. Cílem práce je vytvořit sbírku typových úloh s jejich následným ověřením v praxi. Práce je rozdělena na tři části teoretickou, praktickou a výzkumnou. V teoretické části je ukázáno, jaký důraz klade Rámcový vzdělávací program pro ZV na zařazování praktických úloh do výuky matematiky. Je zde také zdůrazněn přínos slovních úloh pro rozvíjení matematické a finanční gramotnosti. Je zde uvedeno vymezení slovních úloh a situačně orientovaných úloh a problematika metodiky jejich řešení. Obsáhlejší praktická část je sbírkou pracovních listů s typovými úlohami, které by měly napomáhat nejen úspěšnějšímu řešení úloh promítaných do běžných životních situací, ale také pozitivně ovlivňovat klima třídy, eliminovat sociálně negativní jevy a zkvalitňovat sociální komunikaci žáků vůči svému okolí. Výzkumná část předkládá výsledky ověření typových situačně orientovaných slovních úloh s žáky ve škole, jejich postoje k matematice a učiteli předkládaným slovním úlohám před a po výzkumu včetně postojů učitelů k problematice situačně orientovaných slovních úloh.
Anotace v angličtině
This theses is focused on situation oriented word problems for primary school. The main goal of the thesis is to create a compilation of topical word problems and their following practical use. The thesis is divided into three parts theoretical, practical and research. The theoretical part shows how the Framework Education Programme for General Education emphasizes including these practical word problems in math education. It also emphasizes the benefits of the word problems on the development of mathematical and financial literacy. The delimitation of word problems and situation oriented word problems and the matter of the methodology of solving these, is also included. The more expansive practical part is a collection of work sheets with topical word problems which should not only help with solving the word problem reflecting on standard life situations, but also positively influence the classroom climate, eliminate socially negative aspects and improve social communication skills betweenpupils and their surrounding environment. The research part shows the results of testing the situation oriented word problems with pupils at school, their attitude toward math and word problems given to them by their teachers prior and after the research experiment, as well as the teachers' attitude in the matter of situation oriented word problems.
Klíčová slova
rámcový vzdělávací program, klíčové kompetence, slovní úlohy, situačně orientované slovní úlohy, řešení slovních úloh, klima třídy, reálná životní situace, postoje žáků, sbírka úloh
Klíčová slova v angličtině
Framework Education Programme, key competencies, word problems, situation oriented word problems, solving of word problems, classroom climate, real life situation, pupils' attitude, collection of word problems
Rozsah průvodní práce
104 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá situačně orientovanými slovními úlohami na 1. stupni základní školy. Cílem práce je vytvořit sbírku typových úloh s jejich následným ověřením v praxi. Práce je rozdělena na tři části teoretickou, praktickou a výzkumnou. V teoretické části je ukázáno, jaký důraz klade Rámcový vzdělávací program pro ZV na zařazování praktických úloh do výuky matematiky. Je zde také zdůrazněn přínos slovních úloh pro rozvíjení matematické a finanční gramotnosti. Je zde uvedeno vymezení slovních úloh a situačně orientovaných úloh a problematika metodiky jejich řešení. Obsáhlejší praktická část je sbírkou pracovních listů s typovými úlohami, které by měly napomáhat nejen úspěšnějšímu řešení úloh promítaných do běžných životních situací, ale také pozitivně ovlivňovat klima třídy, eliminovat sociálně negativní jevy a zkvalitňovat sociální komunikaci žáků vůči svému okolí. Výzkumná část předkládá výsledky ověření typových situačně orientovaných slovních úloh s žáky ve škole, jejich postoje k matematice a učiteli předkládaným slovním úlohám před a po výzkumu včetně postojů učitelů k problematice situačně orientovaných slovních úloh.
Anotace v angličtině
This theses is focused on situation oriented word problems for primary school. The main goal of the thesis is to create a compilation of topical word problems and their following practical use. The thesis is divided into three parts theoretical, practical and research. The theoretical part shows how the Framework Education Programme for General Education emphasizes including these practical word problems in math education. It also emphasizes the benefits of the word problems on the development of mathematical and financial literacy. The delimitation of word problems and situation oriented word problems and the matter of the methodology of solving these, is also included. The more expansive practical part is a collection of work sheets with topical word problems which should not only help with solving the word problem reflecting on standard life situations, but also positively influence the classroom climate, eliminate socially negative aspects and improve social communication skills betweenpupils and their surrounding environment. The research part shows the results of testing the situation oriented word problems with pupils at school, their attitude toward math and word problems given to them by their teachers prior and after the research experiment, as well as the teachers' attitude in the matter of situation oriented word problems.
Klíčová slova
rámcový vzdělávací program, klíčové kompetence, slovní úlohy, situačně orientované slovní úlohy, řešení slovních úloh, klima třídy, reálná životní situace, postoje žáků, sbírka úloh
Klíčová slova v angličtině
Framework Education Programme, key competencies, word problems, situation oriented word problems, solving of word problems, classroom climate, real life situation, pupils' attitude, collection of word problems
Zásady pro vypracování
ÚVOD.
1. TEORETICKÁ ČÁST:
1.1 Matematika v RVP ZV.
1.2 Motivace a její význam. 1.3 Netradiční metody a formy práce v matematice.
1.4. Situačně orientované slovní úlohy (SSÚ) ve vyučování matematice.
1.5 Aplikace SSÚ při řešení sociálně patologických jevů v rámci kolektivu třídy.
2. PRAKTICKÁ ČÁST:
2.1 Ukázky SSÚ poskytnuté učitelem.
2.2 Žák jako komunikátor aktivně se podílející na tvorbě zadání SSÚ samostatně či ve skupině.
2.3. Ukázky SSÚ tvořené společně žáky a učitelem na základě myšlenkové mapy.
3. VÝZKUMNÁ ČÁST:
3.1 Vstupní dotazník o vztahu žáka k matematice, slovním úlohám a schopnosti propojit matematické postupy s reálným životem.
3.2 Porovnání výstupů při žákovském řešení vybraných slovních úloh zadaných situačně orientovaně v. běžně.
3.3 Výstupní dotazník o vztahu žáka k matematice, slovním úlohám a schopnosti využít poznatky načerpané řešením SSÚ v reálném životě.
3.4 Shrnutí výzkumné sondy.
Zásady pro vypracování
ÚVOD.
1. TEORETICKÁ ČÁST:
1.1 Matematika v RVP ZV.
1.2 Motivace a její význam. 1.3 Netradiční metody a formy práce v matematice.
1.4. Situačně orientované slovní úlohy (SSÚ) ve vyučování matematice.
1.5 Aplikace SSÚ při řešení sociálně patologických jevů v rámci kolektivu třídy.
2. PRAKTICKÁ ČÁST:
2.1 Ukázky SSÚ poskytnuté učitelem.
2.2 Žák jako komunikátor aktivně se podílející na tvorbě zadání SSÚ samostatně či ve skupině.
2.3. Ukázky SSÚ tvořené společně žáky a učitelem na základě myšlenkové mapy.
3. VÝZKUMNÁ ČÁST:
3.1 Vstupní dotazník o vztahu žáka k matematice, slovním úlohám a schopnosti propojit matematické postupy s reálným životem.
3.2 Porovnání výstupů při žákovském řešení vybraných slovních úloh zadaných situačně orientovaně v. běžně.
3.3 Výstupní dotazník o vztahu žáka k matematice, slovním úlohám a schopnosti využít poznatky načerpané řešením SSÚ v reálném životě.
3.4 Shrnutí výzkumné sondy.
Seznam doporučené literatury
HOUŠKA, T.: Škola hrou. Praha, Papyrus 1991.
KÁROVÁ, V.: Didaktické hry v matematice v 1. -5. r. OŠ. Plzeň, Západočeská univerzita, 2007
KREJČOVÁ, E. - VOLFOVÁ, M.: Didaktické hry v matematice. Hradec Králové, Gaudeamus 1995.
Nestandardní aplikační úlohy a problémy pro 1. stupeň ZŠ. VÚP Praha 2007.
RAKOUŠOVÁ, A.: Integrované slovní úlohy pro primární školu. Praha, Triton 2011.
Rámcový vzdělávací program pro ZV. Praha: VÚP, 2005.
RIEDLOVÁ, I.: Hádanky a hlavolamy pro rozvoj myšlení dětí. Praha, Portál 2001.
Seznam doporučené literatury
HOUŠKA, T.: Škola hrou. Praha, Papyrus 1991.
KÁROVÁ, V.: Didaktické hry v matematice v 1. -5. r. OŠ. Plzeň, Západočeská univerzita, 2007
KREJČOVÁ, E. - VOLFOVÁ, M.: Didaktické hry v matematice. Hradec Králové, Gaudeamus 1995.
Nestandardní aplikační úlohy a problémy pro 1. stupeň ZŠ. VÚP Praha 2007.
RAKOUŠOVÁ, A.: Integrované slovní úlohy pro primární školu. Praha, Triton 2011.
Rámcový vzdělávací program pro ZV. Praha: VÚP, 2005.
RIEDLOVÁ, I.: Hádanky a hlavolamy pro rozvoj myšlení dětí. Praha, Portál 2001.
Přílohy volně vložené
Příloha k diplomové práci
Soubor pracovních listů se situačně orientovanými slovními úlohami