Tato práce se zabývá konstrukčním návrhem rámu celoodpruženého horského (sjezdového) kola. Nejprve byly analyzovány jednotlivé systémy zadního odpružení na trhu, jejich výhody a nevýhody. Dále byly zadány požadavky na systém odpružení u navrhovaného rámu. Dle těchto požadavků se následně vytvořil celkový systém přepákování v programu Linkage i s jeho kinematickými vlastnostmi. Z navrhnutého mechanismu byly převzaty jednotlivé geometrické parametry, ze kterých se následně vytvořil 3D model pro rámový celek v programu Creo Parametric 2.0. Nakonec byla vytvořena výkresová dokumentace k zadní stavbě.
Anotace v angličtině
This work deals with the construction design of full suspension mountain (downhill) frame. Initially, individual systems of rear suspension were analyzed with their advantages and disadvantages. Requirements for the design of suspension system have been entered. According to these requirements, the overall systém of rear suspension was created in the Linkage. From the proposed mechanism, individual geometric parameters were taken from which a 3D model was created for a frame unit in the Creo Parametric 2.0 program. Finally, drawing documentation for the rear structure was created.
Klíčová slova
sjezd, rám, kolo, zadní odpružení, kinematika, návrh
Klíčová slova v angličtině
downhill, frame, bike, rear suspension, kinematics, design
Rozsah průvodní práce
48 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se zabývá konstrukčním návrhem rámu celoodpruženého horského (sjezdového) kola. Nejprve byly analyzovány jednotlivé systémy zadního odpružení na trhu, jejich výhody a nevýhody. Dále byly zadány požadavky na systém odpružení u navrhovaného rámu. Dle těchto požadavků se následně vytvořil celkový systém přepákování v programu Linkage i s jeho kinematickými vlastnostmi. Z navrhnutého mechanismu byly převzaty jednotlivé geometrické parametry, ze kterých se následně vytvořil 3D model pro rámový celek v programu Creo Parametric 2.0. Nakonec byla vytvořena výkresová dokumentace k zadní stavbě.
Anotace v angličtině
This work deals with the construction design of full suspension mountain (downhill) frame. Initially, individual systems of rear suspension were analyzed with their advantages and disadvantages. Requirements for the design of suspension system have been entered. According to these requirements, the overall systém of rear suspension was created in the Linkage. From the proposed mechanism, individual geometric parameters were taken from which a 3D model was created for a frame unit in the Creo Parametric 2.0 program. Finally, drawing documentation for the rear structure was created.
Klíčová slova
sjezd, rám, kolo, zadní odpružení, kinematika, návrh
Klíčová slova v angličtině
downhill, frame, bike, rear suspension, kinematics, design
Zásady pro vypracování
1. Rešerše systémů zadního odpružení u sjezdového kola.
2. Návrh optimální trajektorie osy zadního kola.
3. Návrh konstrukce předního rámového trojúhelníka.
4. Konstrukce zadní stavby rámu sjezdového kola dle zvolené trajektorie osy zadního kola.
5. Výrobní výkresy zadní stavby rámu.
Zásady pro vypracování
1. Rešerše systémů zadního odpružení u sjezdového kola.
2. Návrh optimální trajektorie osy zadního kola.
3. Návrh konstrukce předního rámového trojúhelníka.
4. Konstrukce zadní stavby rámu sjezdového kola dle zvolené trajektorie osy zadního kola.
5. Výrobní výkresy zadní stavby rámu.
Seznam doporučené literatury
1. SANDOR, G. N., ERDMAN, A. G.: Advanced Mechanism Design: Analysis and Synthesis. Prentice-Hall, London, 1984.
2. CHARVÁT, Jaroslav. Teorie mechanismů. Liberec: skriptum VŠST, 1970.
Seznam doporučené literatury
1. SANDOR, G. N., ERDMAN, A. G.: Advanced Mechanism Design: Analysis and Synthesis. Prentice-Hall, London, 1984.
2. CHARVÁT, Jaroslav. Teorie mechanismů. Liberec: skriptum VŠST, 1970.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.