Diplomová práce "Vokální činnosti na prvním stupni základní školy v návaznosti na předškolní vzdělávání" se zabývá problematikou hudební výchovy na dnešních základních školách. V diplomové práci se prolíná teoretická část, která obsahuje stručné informace o všech složkách hudební výchovy, s praktickou, která uvádí vhodná cvičení z jednotlivých oblastí hudební výchovy rozdělených dle vhodnosti pro základní nebo mateřskou školu. V praktické části diplomové práce také předkládám metodické přípravy pro jednotlivé ročníky na prvním stupni základní a mateřské školy. Cílem bylo zjištění úrovně vokálních činností v návaznosti na tyto činnosti v předškolním věku.
Anotace v angličtině
The diploma thesis "Vocal activity at the first level of elementary schools in re-lation to pre-school education" deals with the issue of music education at today's ele-mentary schools. The thesis deals with the theoretical part, which contains brief infor-mation about all the components of music education, with a practical one that lists the appropriate exercises from the individual areas of music education divided according to their suitability for elementary or nursery school. In the practical part of the diploma thesis we also present the methodical preparation for individual classes at the first level of elementary and nursery schools. In the practical part of the diploma thesis I also pre-sent methodical preparation for individual years at the first level of elementary and kin-dergarten. The aim was to determine the level of vocal activities in relation to these activities at pre-school age.
Klíčová slova
Hudební výchova, vokální činnosti, artikulační činnosti, dechové činnosti, hlasové činnosti, zpěv, základní škola, mateřská škola.
Diplomová práce "Vokální činnosti na prvním stupni základní školy v návaznosti na předškolní vzdělávání" se zabývá problematikou hudební výchovy na dnešních základních školách. V diplomové práci se prolíná teoretická část, která obsahuje stručné informace o všech složkách hudební výchovy, s praktickou, která uvádí vhodná cvičení z jednotlivých oblastí hudební výchovy rozdělených dle vhodnosti pro základní nebo mateřskou školu. V praktické části diplomové práce také předkládám metodické přípravy pro jednotlivé ročníky na prvním stupni základní a mateřské školy. Cílem bylo zjištění úrovně vokálních činností v návaznosti na tyto činnosti v předškolním věku.
Anotace v angličtině
The diploma thesis "Vocal activity at the first level of elementary schools in re-lation to pre-school education" deals with the issue of music education at today's ele-mentary schools. The thesis deals with the theoretical part, which contains brief infor-mation about all the components of music education, with a practical one that lists the appropriate exercises from the individual areas of music education divided according to their suitability for elementary or nursery school. In the practical part of the diploma thesis we also present the methodical preparation for individual classes at the first level of elementary and nursery schools. In the practical part of the diploma thesis I also pre-sent methodical preparation for individual years at the first level of elementary and kin-dergarten. The aim was to determine the level of vocal activities in relation to these activities at pre-school age.
Klíčová slova
Hudební výchova, vokální činnosti, artikulační činnosti, dechové činnosti, hlasové činnosti, zpěv, základní škola, mateřská škola.
Cíl:
cílem bude definování využití různých činností spojených s dětským zpěvem, v návaznosti na tyto činnosti realizování v předškolním věku dětí
- v praktické části zpracovat příklady osvojování znalostí a dovedností u jednotlivých okruhů v konkrétní mateřské a základní škole
Požadavky:
- pravidelně konzultovat s vedoucím práce
- nastudovat adekvátní literaturu
- zajištění realizace vokálních činností v mateřské škole
- konzultace s pedagogem v mateřské škole
- vlastní praktická realizace v základní škole na prvním stupni
- zhodnotit a porovnat činnosti na obou stupních
Metody:
- pozorování
- vlastní realizace
- zpracovat metodické postupy v jednotlivých okruzích na základní škole
Zásady pro vypracování
Cíl:
cílem bude definování využití různých činností spojených s dětským zpěvem, v návaznosti na tyto činnosti realizování v předškolním věku dětí
- v praktické části zpracovat příklady osvojování znalostí a dovedností u jednotlivých okruhů v konkrétní mateřské a základní škole
Požadavky:
- pravidelně konzultovat s vedoucím práce
- nastudovat adekvátní literaturu
- zajištění realizace vokálních činností v mateřské škole
- konzultace s pedagogem v mateřské škole
- vlastní praktická realizace v základní škole na prvním stupni
- zhodnotit a porovnat činnosti na obou stupních
Metody:
- pozorování
- vlastní realizace
- zpracovat metodické postupy v jednotlivých okruzích na základní škole
Seznam doporučené literatury
SEDLÁK, F.: Didaktika hudební výchovy na prvním stupni základní školy : Učebnice pro studenty pedagogických fakult. 1. díl. Praha : SPN, 1985
DANIEL, Ladislav. Metodika hudební výchovy: [Know how učitele hudební výchovy]. 2. vyd. Ostrava: Montanex, 1992. ISBN 80-85300-98-2
KYSLÍKOVÁ, Anežka, Miloš HONS a Jan KYSLÍK. Hudebně vyjadřovací prostředky a jejich pedagogická interpretace. Vyd. 1. Ústí nad Labem: UJEP,
1999. ISBN 80-7044-250-6
KULHÁNKOVÁ, Eva. Hudebně pohybová výchova: metodická příručka pro hudební výchovu ve škole. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-437-0
Seznam doporučené literatury
SEDLÁK, F.: Didaktika hudební výchovy na prvním stupni základní školy : Učebnice pro studenty pedagogických fakult. 1. díl. Praha : SPN, 1985
DANIEL, Ladislav. Metodika hudební výchovy: [Know how učitele hudební výchovy]. 2. vyd. Ostrava: Montanex, 1992. ISBN 80-85300-98-2
KYSLÍKOVÁ, Anežka, Miloš HONS a Jan KYSLÍK. Hudebně vyjadřovací prostředky a jejich pedagogická interpretace. Vyd. 1. Ústí nad Labem: UJEP,
1999. ISBN 80-7044-250-6
KULHÁNKOVÁ, Eva. Hudebně pohybová výchova: metodická příručka pro hudební výchovu ve škole. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-437-0