Diplomová práce se zabývá žáky a studenty s poruchami autistického spektra (PAS)a vlivem volnočasových aktivit na rozvoj jejich sociálních dovedností. Práce se skládá z části teoretické a praktické. Teoretická část je věnována shrnutí odborných poznatků o poruchách autistického spektra, volném čase, sociálních dovednostech a rodinách lidí s poruchami autistického spektra. Praktická část práce navazuje na teoretickou část výzkumem kvalitativní povahy, jehož hlavní výzkumnou metodou je polostrukturovaný rozhovor. Dále jsou zde využity kazuistiky a metoda pozorování k ucelení informací o zkoumaném tématu. Cílem práce je zjistit, zda a jakým způsobem se rozvíjejí sociální dovedností žáků a studentů s poruchami autistického spektra v rámci jejich volnočasových aktivit.
Anotace v angličtině
This master thesis is focused on pupils and students with autism spectrum disorders (ASD) and influence of leisure time activities on the development of their social skills. The thesis consists of theoretical and practical part. In the theoretical part, the facts on ASD, leisure time, social skills and families of people with ASD are summarized. The practical part consists of qualitative research which is based on half-structured interviews. In addition, case studies and observation methods are used to introduce the subject. The aim of the thesis is to find out whether and how the social skills of pupils and students with ASD are being developed and improved within their leisure time
activities.
Klíčová slova
žák, student, poruchy autistického spektra, autismus, volný čas, sociální dovednosti
Klíčová slova v angličtině
pupil, student, autism spectrum disorders, autism, leisure time, social skills
Rozsah průvodní práce
76 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá žáky a studenty s poruchami autistického spektra (PAS)a vlivem volnočasových aktivit na rozvoj jejich sociálních dovedností. Práce se skládá z části teoretické a praktické. Teoretická část je věnována shrnutí odborných poznatků o poruchách autistického spektra, volném čase, sociálních dovednostech a rodinách lidí s poruchami autistického spektra. Praktická část práce navazuje na teoretickou část výzkumem kvalitativní povahy, jehož hlavní výzkumnou metodou je polostrukturovaný rozhovor. Dále jsou zde využity kazuistiky a metoda pozorování k ucelení informací o zkoumaném tématu. Cílem práce je zjistit, zda a jakým způsobem se rozvíjejí sociální dovedností žáků a studentů s poruchami autistického spektra v rámci jejich volnočasových aktivit.
Anotace v angličtině
This master thesis is focused on pupils and students with autism spectrum disorders (ASD) and influence of leisure time activities on the development of their social skills. The thesis consists of theoretical and practical part. In the theoretical part, the facts on ASD, leisure time, social skills and families of people with ASD are summarized. The practical part consists of qualitative research which is based on half-structured interviews. In addition, case studies and observation methods are used to introduce the subject. The aim of the thesis is to find out whether and how the social skills of pupils and students with ASD are being developed and improved within their leisure time
activities.
Klíčová slova
žák, student, poruchy autistického spektra, autismus, volný čas, sociální dovednosti
Klíčová slova v angličtině
pupil, student, autism spectrum disorders, autism, leisure time, social skills
Zásady pro vypracování
Cíl diplomové práce: Zjistit, jak přispívají volnočasové aktivity žáků a studentů s autismem k rozvoji jejich sociálních dovedností.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava výzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Rozhovor, kazuistika, pozorování.
Při zpracování diplomové práce budu postupovat v souladu s pokyny vedoucího práce.
Zásady pro vypracování
Cíl diplomové práce: Zjistit, jak přispívají volnočasové aktivity žáků a studentů s autismem k rozvoji jejich sociálních dovedností.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava výzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Rozhovor, kazuistika, pozorování.
Při zpracování diplomové práce budu postupovat v souladu s pokyny vedoucího práce.
Seznam doporučené literatury
GILLBERG, CH., PEETERS, T., 1998. Autismus zdravotní a výchovné aspekty: výchova a vzdělávání dětí s autismem. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-201-7.
HOFBAUER, B., 2004. Děti, mládež a volný čas. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-927-5.
KRAUS B., POLÁČKOVÁ, V., a kol., 2001. Člověk, prostředí a výchova. 1. vyd. Brno: Paido. ISBN 80-7315-004-2.
SINGLY, de, F., 1999. Sociologie současné rodiny. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-249-1.
ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, I., 2006. Mentální retardace. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7367-060-7.
VALENTA, M., MÜLLER, O., 2004. Psychopedie. Praha: Parta. ISBN 80-7320-063-5.
Seznam doporučené literatury
GILLBERG, CH., PEETERS, T., 1998. Autismus zdravotní a výchovné aspekty: výchova a vzdělávání dětí s autismem. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-201-7.
HOFBAUER, B., 2004. Děti, mládež a volný čas. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-927-5.
KRAUS B., POLÁČKOVÁ, V., a kol., 2001. Člověk, prostředí a výchova. 1. vyd. Brno: Paido. ISBN 80-7315-004-2.
SINGLY, de, F., 1999. Sociologie současné rodiny. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-249-1.
ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, I., 2006. Mentální retardace. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7367-060-7.
VALENTA, M., MÜLLER, O., 2004. Psychopedie. Praha: Parta. ISBN 80-7320-063-5.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.