Diplomová práce se zabývala metodickou podporou rodičů dětí s narušenou komunikační schopností v rámci logopedické prevence. Jejím cílem bylo zjistit, jaká je spolupráce rodičů a mateřské školy v oblasti logopedické prevence, připravit pro rodiče projekt v rámci logopedické prevence a vytvořit didaktický materiál, který bude podporovat správný vývoj řeči dítěte v rodině. Práci tvořily dvě stěžejní části. Teoretická část využívala odborných zdrojů k seznámení s hlavními složkami logopedické prevence. V praktické části byly dotazníkovou metodou zjištěny potřeby rodičů v rámci logopedické prevence, následně byl vypracován projekt tří bloků pro společnou skupinovou práci rodičů a dětí pod odborným vedením a následně bylo dalším dotazníkovým šetřením zjištěno, zda byl projekt úspěšný, zda naplnil očekávání rodičů a zda pomohl odstranit jejich obavy při práci s dětmi v rámci podpory správného vývoje řeči dítěte v rodině. Za největší přínos diplomové práce vzhledem k řešené problematice bylo možné považovat zjištění, že rodiče mají zájem o logopedickou prevenci a o správný vývoj řeči dětí v rodině. Absolvované projektové bloky rodičům přinesly mnoho nových podnětů a změnily jim náhled na celkovou problematiku logopedické prevence. Praktickým materiálem a výstupem této diplomové práce jsou i metodické karty pro rodiče, které jsou vytvořeny ke každé problematické hlásce českého jazyka a krok za krokem učí rodiče s dítětem pracovat na odstranění nesprávné výslovnosti hlásky. Tyto metodické karty budou moci využít i logopedické asistentky v mateřských školách v rámci své praxe.
Anotace v angličtině
Preventing speech and language disorders within speech and language pathology, the thesis is concerned with a methodical manual for parents of children with disturbed communication abilities. The aim of the thesis is to determine the co-operation between parents and kindergarten teachers in preventing the children from speech and language disorders, to prepare a project for parents in order to prevent the children from exhibiting patterns of disturbed communication and to create teaching materials leading a child to language development in the right direction around the family. The work consists of 2 parts. Having used expert sources, the theoretical part deals with main parts in prevention of speech and language disorders within the speech and language pathology. After determining the needs of parents in preventing their children from speech and language disorders through a questionnaire survey as a practical part, a project aiming for working in groups of parents and children under the guidance of experts was created. As a follow-up to the project, a survey was done in order to determine the success of the project, to determine if the project met parents' expectations, whether it helped them fight off their concerns with working with the children in order to support the language development of their children in the right direction around the family. The new finding is considered as the biggest asset of the thesis trying to solve the problem of disturbed communication, as parents are interested in preventing their children from speech and language disorders and in developing the language of their children in the right direction in their families. Having participated in the project, the parents were provided with some food for thought and the project has changed their point of view in the matter of the prevention of speech and language disorders within the speech and language pathology. As a result of the thesis, there is a methodical manual for a parent which is a practical material. There can be found explanations to any problematic phone in the Czech language. It guides parents and children on how to deal with the incorrect pronunciation of the particular phone. This sort of methodical manual can be used by therapist assistants at pre-schools during their apprenticeship.
Klíčová slova
logopedie, logopedická prevence, vývoj řeči, narušená komunikační schopnost, poruchy řeči, děti předškolního věku
Klíčová slova v angličtině
Speech and language pathology, language development, disturbed communication ability, language disorder, pre-school children.
Rozsah průvodní práce
92 s., 56 s.- přílohy,
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývala metodickou podporou rodičů dětí s narušenou komunikační schopností v rámci logopedické prevence. Jejím cílem bylo zjistit, jaká je spolupráce rodičů a mateřské školy v oblasti logopedické prevence, připravit pro rodiče projekt v rámci logopedické prevence a vytvořit didaktický materiál, který bude podporovat správný vývoj řeči dítěte v rodině. Práci tvořily dvě stěžejní části. Teoretická část využívala odborných zdrojů k seznámení s hlavními složkami logopedické prevence. V praktické části byly dotazníkovou metodou zjištěny potřeby rodičů v rámci logopedické prevence, následně byl vypracován projekt tří bloků pro společnou skupinovou práci rodičů a dětí pod odborným vedením a následně bylo dalším dotazníkovým šetřením zjištěno, zda byl projekt úspěšný, zda naplnil očekávání rodičů a zda pomohl odstranit jejich obavy při práci s dětmi v rámci podpory správného vývoje řeči dítěte v rodině. Za největší přínos diplomové práce vzhledem k řešené problematice bylo možné považovat zjištění, že rodiče mají zájem o logopedickou prevenci a o správný vývoj řeči dětí v rodině. Absolvované projektové bloky rodičům přinesly mnoho nových podnětů a změnily jim náhled na celkovou problematiku logopedické prevence. Praktickým materiálem a výstupem této diplomové práce jsou i metodické karty pro rodiče, které jsou vytvořeny ke každé problematické hlásce českého jazyka a krok za krokem učí rodiče s dítětem pracovat na odstranění nesprávné výslovnosti hlásky. Tyto metodické karty budou moci využít i logopedické asistentky v mateřských školách v rámci své praxe.
Anotace v angličtině
Preventing speech and language disorders within speech and language pathology, the thesis is concerned with a methodical manual for parents of children with disturbed communication abilities. The aim of the thesis is to determine the co-operation between parents and kindergarten teachers in preventing the children from speech and language disorders, to prepare a project for parents in order to prevent the children from exhibiting patterns of disturbed communication and to create teaching materials leading a child to language development in the right direction around the family. The work consists of 2 parts. Having used expert sources, the theoretical part deals with main parts in prevention of speech and language disorders within the speech and language pathology. After determining the needs of parents in preventing their children from speech and language disorders through a questionnaire survey as a practical part, a project aiming for working in groups of parents and children under the guidance of experts was created. As a follow-up to the project, a survey was done in order to determine the success of the project, to determine if the project met parents' expectations, whether it helped them fight off their concerns with working with the children in order to support the language development of their children in the right direction around the family. The new finding is considered as the biggest asset of the thesis trying to solve the problem of disturbed communication, as parents are interested in preventing their children from speech and language disorders and in developing the language of their children in the right direction in their families. Having participated in the project, the parents were provided with some food for thought and the project has changed their point of view in the matter of the prevention of speech and language disorders within the speech and language pathology. As a result of the thesis, there is a methodical manual for a parent which is a practical material. There can be found explanations to any problematic phone in the Czech language. It guides parents and children on how to deal with the incorrect pronunciation of the particular phone. This sort of methodical manual can be used by therapist assistants at pre-schools during their apprenticeship.
Klíčová slova
logopedie, logopedická prevence, vývoj řeči, narušená komunikační schopnost, poruchy řeči, děti předškolního věku
Klíčová slova v angličtině
Speech and language pathology, language development, disturbed communication ability, language disorder, pre-school children.
Zásady pro vypracování
Cíl diplomové práce: Zjistit, jaká je spolupráce rodičů a mateřské školy v oblasti logopedické prevence, připravit pro rodiče projekt v rámci logopedické prevence a vytvořit didaktický materiál, který bude podporovat správný vývoj řeči dítěte v rodině.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava výzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Dotazník.
Při zpracování diplomové práce budu postupovat v souladu s pokyny vedoucí práce.
Zásady pro vypracování
Cíl diplomové práce: Zjistit, jaká je spolupráce rodičů a mateřské školy v oblasti logopedické prevence, připravit pro rodiče projekt v rámci logopedické prevence a vytvořit didaktický materiál, který bude podporovat správný vývoj řeči dítěte v rodině.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava výzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Dotazník.
Při zpracování diplomové práce budu postupovat v souladu s pokyny vedoucí práce.
Seznam doporučené literatury
BYTEŠNÍKOVÁ, I., 2012. Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3008-0.
KAZDOVÁ, V., 2004. Hrajeme si spolu, aneb společná výchova řeči dětí a rodičů. Ostrava: Montanex. ISBN 80-7225-142-2.
KLENKOVÁ, J., 2006. Logopedie. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1110-9.
KREJČÍKOVÁ, J., KAPROVÁ, Z., 2000. Náměty pro logopedickou prevenci. Praha: Fortuna. ISBN 80-7168-691-3.
KUTÁLKOVÁ, D., 2011. Budu správně mluvit. Chodíme na logopedii. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3687-7.
KUTÁLKOVÁ, D., 2005. Logopedická prevence. Průvodce vývojem dětské řeči. Praha: Portál. ISBN 80-7367-056-9.
Seznam doporučené literatury
BYTEŠNÍKOVÁ, I., 2012. Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3008-0.
KAZDOVÁ, V., 2004. Hrajeme si spolu, aneb společná výchova řeči dětí a rodičů. Ostrava: Montanex. ISBN 80-7225-142-2.
KLENKOVÁ, J., 2006. Logopedie. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1110-9.
KREJČÍKOVÁ, J., KAPROVÁ, Z., 2000. Náměty pro logopedickou prevenci. Praha: Fortuna. ISBN 80-7168-691-3.
KUTÁLKOVÁ, D., 2011. Budu správně mluvit. Chodíme na logopedii. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3687-7.
KUTÁLKOVÁ, D., 2005. Logopedická prevence. Průvodce vývojem dětské řeči. Praha: Portál. ISBN 80-7367-056-9.
Přílohy volně vložené
nejsou
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.