Práce zdůrazňuje význam sociální služby osobní asistence pro rodinu, která pečuje o jedince s poruchou autistického spektra. Teoretická část vysvětluje pojmy jako osobní asistence, osobnost osobního asistenta, porucha autistického spektra, její dělení, význam volného času pro jedince s poruchou autistického spektra a různá specifika, která mohou potkat osobního asistenta při práci ať už s dítětem nebo dospělých s poruchou autistického spektra. Časem a jeho využitím díky osobní asistenci se zabývá empirická část práce na základě stanovených okruhů, které jsou důležité a mají svou hodnotu. Jde o oblast času pro sourozence dítěte s poruchou autistického spektra, čas pro ostatní členy rodiny a čas pro společenský život. Data pro zpracování odpovědí na nejen výzkumné otázky se získaly díky dotazníkovému šetření, jež proběhlo právě v rodinách s jedincem s poruchou autistického spektra, které zároveň využívají službu osobní asistence.
Anotace v angličtině
The work emphasizes the meaninig of social service for family who take care about individual with the autism spectrum disorder. The theoretical part explains concepts like personal assistance, personality personal assistant, autism spectrum disorder, its division, the meanin leisure for individual with the autism spectrum disorder and the specific features, which may encounter personal assistant at work either with child or adult with the autism spectrum disorder. Of time and its uses thanks to personal asisstance deals the empirical part pursuant set circuits, which are important and they have value. It is about region of time for siblings of child with the autism spectrum disorder, time for the other family members and time for the social life. Data for response processing not only research questions were obtained thanks for questionnaire survey, which took place just in families with individual with autism spectrum disorder, which simultaneously uses service personal assistance.
Klíčová slova
Osobní asistence, osobní asistent, porucha autistického spektra, rodina, volný čas, děti, dospělý jedinec.
Klíčová slova v angličtině
Personal assistance, personal assistant, autism spectrum disorder, family, leisure, children, adult.
Rozsah průvodní práce
61 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Práce zdůrazňuje význam sociální služby osobní asistence pro rodinu, která pečuje o jedince s poruchou autistického spektra. Teoretická část vysvětluje pojmy jako osobní asistence, osobnost osobního asistenta, porucha autistického spektra, její dělení, význam volného času pro jedince s poruchou autistického spektra a různá specifika, která mohou potkat osobního asistenta při práci ať už s dítětem nebo dospělých s poruchou autistického spektra. Časem a jeho využitím díky osobní asistenci se zabývá empirická část práce na základě stanovených okruhů, které jsou důležité a mají svou hodnotu. Jde o oblast času pro sourozence dítěte s poruchou autistického spektra, čas pro ostatní členy rodiny a čas pro společenský život. Data pro zpracování odpovědí na nejen výzkumné otázky se získaly díky dotazníkovému šetření, jež proběhlo právě v rodinách s jedincem s poruchou autistického spektra, které zároveň využívají službu osobní asistence.
Anotace v angličtině
The work emphasizes the meaninig of social service for family who take care about individual with the autism spectrum disorder. The theoretical part explains concepts like personal assistance, personality personal assistant, autism spectrum disorder, its division, the meanin leisure for individual with the autism spectrum disorder and the specific features, which may encounter personal assistant at work either with child or adult with the autism spectrum disorder. Of time and its uses thanks to personal asisstance deals the empirical part pursuant set circuits, which are important and they have value. It is about region of time for siblings of child with the autism spectrum disorder, time for the other family members and time for the social life. Data for response processing not only research questions were obtained thanks for questionnaire survey, which took place just in families with individual with autism spectrum disorder, which simultaneously uses service personal assistance.
Klíčová slova
Osobní asistence, osobní asistent, porucha autistického spektra, rodina, volný čas, děti, dospělý jedinec.
Klíčová slova v angličtině
Personal assistance, personal assistant, autism spectrum disorder, family, leisure, children, adult.
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Zjistit přínos osobní asistence v rodině s jedincem s poruchou autistického spektra.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava výzkumu, sběr dat, interpretace a vyhotovení dat, formulace závěrů.
Metody: Dotazování.
Při zpracování bakalářské práce budu postupovat v souladu s pokyny vedoucí práce.
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Zjistit přínos osobní asistence v rodině s jedincem s poruchou autistického spektra.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava výzkumu, sběr dat, interpretace a vyhotovení dat, formulace závěrů.
Metody: Dotazování.
Při zpracování bakalářské práce budu postupovat v souladu s pokyny vedoucí práce.
Seznam doporučené literatury
ČADILOVÁ, V., JŮN, H., THOROVÁ, K., 2007. Agrese u lidí s mentální retardací a s autismem. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-319-2.
GILLBERG, CH., PEETERS, T., 2003. Autismus zdravotní a výchovné aspekty. 2. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-856-2.
HAVRDOVÁ, Z., aj., 2010. Hodnoty v prostředí sociálních a zdravotních služeb. 1. vyd. Praha: Fakulta humanitních studií Univerzity Karlovy. ISBN 978-80-87398-06-7.
JACOBS, D. S., BETTS, D. E., 2013. Nácvik sebeobsluhy a sociálních dovedností u dětí s autismem. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0498-5.
THOROVÁ, K., JŮN, H. 2012. Vztahy, intimita a sexualita lidí s mentálním handicapem nebo s autismem. 1. vyd. Praha: Asociace pomáhající lidem s autismem. ISBN 978-80-260-2759-1.
VOSMIK, M., BĚLOHLÁVKOVÁ, L., 2010. Žáci s poruchou autistického spektra v běžné škole. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-687-2.
Seznam doporučené literatury
ČADILOVÁ, V., JŮN, H., THOROVÁ, K., 2007. Agrese u lidí s mentální retardací a s autismem. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-319-2.
GILLBERG, CH., PEETERS, T., 2003. Autismus zdravotní a výchovné aspekty. 2. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-856-2.
HAVRDOVÁ, Z., aj., 2010. Hodnoty v prostředí sociálních a zdravotních služeb. 1. vyd. Praha: Fakulta humanitních studií Univerzity Karlovy. ISBN 978-80-87398-06-7.
JACOBS, D. S., BETTS, D. E., 2013. Nácvik sebeobsluhy a sociálních dovedností u dětí s autismem. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0498-5.
THOROVÁ, K., JŮN, H. 2012. Vztahy, intimita a sexualita lidí s mentálním handicapem nebo s autismem. 1. vyd. Praha: Asociace pomáhající lidem s autismem. ISBN 978-80-260-2759-1.
VOSMIK, M., BĚLOHLÁVKOVÁ, L., 2010. Žáci s poruchou autistického spektra v běžné škole. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-687-2.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.