Diplomová práce se zabývala využíváním informačních a komunikačních technologií u žáků se specifickými poruchami učení na prvním stupni základních škol. Cílem práce bylo zjistit, jak jsou využívány informační a komunikační technologie u žáků se specifickými poruchami učení na první stupni základních škol a zjistit, zda souvisí využívání informačních a komunikačních technologií u žáků se specifickými poruchami učení na první stupni základních škol s délkou pedagogické praxe pedagogů.
Diplomová práce je členěna do dvou hlavních celků, teoretické a empirické části. Teoretická část práce přináší prostřednictvím poznatků z odborných zdrojů teoretické vymezení problematiky, věnuje se specifickým poruchám učení, jejich charakteristice, klasifikaci, etiologii, diagnostice a možnostem reedukace těchto poruch a dále se zabývá informačními a komunikačními technologiemi a představuje, jaké z těchto technologií mohou učitelé využít ve výuce žáků se specifickými poruchami učení na prvním stupni základních škol.
Empirická část práce představuje výsledky výzkumu, který byl realizován za pomoci anonymního elektronického dotazníku. Dotazník se zaměřoval mimo jiné na to, jak jsou využívány informační a komunikační technologie u žáků se specifickými poruchami učení na prvním stupni základních škol, jaké názory mají k této problematice učitelé a zda souvisí využívání informačních a komunikačních technologií s délkou pedagogické praxe pedagogů. Součástí práce je i seznam použitých zdrojů a přílohy.
Anotace v angličtině
The diploma thesis dealt with using of information and communication technologies by pupils with specific learning disabilities at first grade of elementary schools. The aim of this thesis was to find out how information and communicationtechnologies are used by pupils with specific learning disabilities atfirst grade of elementary schools and to find out if the using of information and communication technologies by pupils with specific learning disabilities at primary schools is related to the length of pedagogical practice of teachers.
The diploma thesis is divided into two main sections, theoretical and empirical part. The theoretical part of the thesis brings the theoretical definition of the problem through findings of specialized sources, it deals with specific learning disabilities, their characteristics, classification, etiology, diagnostics and possibilities of reeducation of these disabilities, and it also deals with information and communication technologies and introduces which of these technologies teachers canuse in the teaching of the pupils with specific learning disabilities at primary schools.
The empirical part of the thesis introduces results of the research, which was realized by anonymous electronic questionnaire. The questionnaire focused on the using of information and communication technologies by thepupils with specific learning disabilities at primary schools, on the teacher´s opinions of this problem and if information and communication technologies are related to the length of pedagogical practice of teachers. A part of the thesis is also a list of used resources and supplements.
Klíčová slova
diagnostika, hardware, informační a komunikační technologie, první stupeň základní školy, reedukace, software, specifické poruchy učení, základní škola, žáci
Klíčová slova v angličtině
diagnostics, hardware, information and communication technologies, first grade of elementary school, reeducation, software, specific learning disabilities, elementary school, pupils
Rozsah průvodní práce
81 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývala využíváním informačních a komunikačních technologií u žáků se specifickými poruchami učení na prvním stupni základních škol. Cílem práce bylo zjistit, jak jsou využívány informační a komunikační technologie u žáků se specifickými poruchami učení na první stupni základních škol a zjistit, zda souvisí využívání informačních a komunikačních technologií u žáků se specifickými poruchami učení na první stupni základních škol s délkou pedagogické praxe pedagogů.
Diplomová práce je členěna do dvou hlavních celků, teoretické a empirické části. Teoretická část práce přináší prostřednictvím poznatků z odborných zdrojů teoretické vymezení problematiky, věnuje se specifickým poruchám učení, jejich charakteristice, klasifikaci, etiologii, diagnostice a možnostem reedukace těchto poruch a dále se zabývá informačními a komunikačními technologiemi a představuje, jaké z těchto technologií mohou učitelé využít ve výuce žáků se specifickými poruchami učení na prvním stupni základních škol.
Empirická část práce představuje výsledky výzkumu, který byl realizován za pomoci anonymního elektronického dotazníku. Dotazník se zaměřoval mimo jiné na to, jak jsou využívány informační a komunikační technologie u žáků se specifickými poruchami učení na prvním stupni základních škol, jaké názory mají k této problematice učitelé a zda souvisí využívání informačních a komunikačních technologií s délkou pedagogické praxe pedagogů. Součástí práce je i seznam použitých zdrojů a přílohy.
Anotace v angličtině
The diploma thesis dealt with using of information and communication technologies by pupils with specific learning disabilities at first grade of elementary schools. The aim of this thesis was to find out how information and communicationtechnologies are used by pupils with specific learning disabilities atfirst grade of elementary schools and to find out if the using of information and communication technologies by pupils with specific learning disabilities at primary schools is related to the length of pedagogical practice of teachers.
The diploma thesis is divided into two main sections, theoretical and empirical part. The theoretical part of the thesis brings the theoretical definition of the problem through findings of specialized sources, it deals with specific learning disabilities, their characteristics, classification, etiology, diagnostics and possibilities of reeducation of these disabilities, and it also deals with information and communication technologies and introduces which of these technologies teachers canuse in the teaching of the pupils with specific learning disabilities at primary schools.
The empirical part of the thesis introduces results of the research, which was realized by anonymous electronic questionnaire. The questionnaire focused on the using of information and communication technologies by thepupils with specific learning disabilities at primary schools, on the teacher´s opinions of this problem and if information and communication technologies are related to the length of pedagogical practice of teachers. A part of the thesis is also a list of used resources and supplements.
Klíčová slova
diagnostika, hardware, informační a komunikační technologie, první stupeň základní školy, reedukace, software, specifické poruchy učení, základní škola, žáci
Klíčová slova v angličtině
diagnostics, hardware, information and communication technologies, first grade of elementary school, reeducation, software, specific learning disabilities, elementary school, pupils
Zásady pro vypracování
Cíl diplomové práce: Zjistit, jak jsou využívány informační a komunikační technologie u žáků se specifickými poruchami učení na prvním stupni základních škol a zjistit, zda souvisí využívání informačních a komunikačních technologií u žáků se specifickými poruchami učení na prvním stupni základních škol s délkou pedagogické praxe pedagogů.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava výzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Dotazník.
Při zpracování diplomové práce budu postupovat v souladu s pokyny vedoucího práce.
Zásady pro vypracování
Cíl diplomové práce: Zjistit, jak jsou využívány informační a komunikační technologie u žáků se specifickými poruchami učení na prvním stupni základních škol a zjistit, zda souvisí využívání informačních a komunikačních technologií u žáků se specifickými poruchami učení na prvním stupni základních škol s délkou pedagogické praxe pedagogů.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava výzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Dotazník.
Při zpracování diplomové práce budu postupovat v souladu s pokyny vedoucího práce.
Seznam doporučené literatury
BERKI, Jan, ed., 2014. Jak podpořit výuku e-technologiemi. 1. vyd. Liberec: Technická univerzita. ISBN 978-80-7494-134-4.
DOSEDLA, Martin, VÁLEK, Jan, 2013. Informační a komunikační technologie 1. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-6171-2.
GAJZLEROVÁ, Lenka, 2014. Multimediální technologie a jejich využití u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí školy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-7608-2.
JUCOVIČOVÁ, Drahomíra, 2014. Specifické poruchy učení a chování. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7290-657-4.
ZELINKOVÁ, Olga, 2015. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. 12. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0875-4.
ZIKL, Pavel, 2011. Využití ICT u dětí se speciálními potřebami. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3852-9.
Seznam doporučené literatury
BERKI, Jan, ed., 2014. Jak podpořit výuku e-technologiemi. 1. vyd. Liberec: Technická univerzita. ISBN 978-80-7494-134-4.
DOSEDLA, Martin, VÁLEK, Jan, 2013. Informační a komunikační technologie 1. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-6171-2.
GAJZLEROVÁ, Lenka, 2014. Multimediální technologie a jejich využití u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí školy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-7608-2.
JUCOVIČOVÁ, Drahomíra, 2014. Specifické poruchy učení a chování. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7290-657-4.
ZELINKOVÁ, Olga, 2015. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. 12. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0875-4.
ZIKL, Pavel, 2011. Využití ICT u dětí se speciálními potřebami. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3852-9.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.