Předkládaná diplomová práce se věnuje tématu prevence rizikového chování dětí v prostředí internetu ze strany rodiny a školy. Cílem této práce je zjistit, jaký je přístup rodiny a školy k prevenci rizikového chování dětí na internetu.
V teoretické části jsou vysvětleny základní pojmy a jsou zde představena základní východiska řešené problematiky. Text se zabývá jednotlivými formami rizikového chování na internetu (kyberšikanou, nadměrným užíváním internetu, sextingem, kontaktem s cizími lidmi na internetu, nebezpečím sociálních sítí a rizikovým obsahem) a podává popis možností jejich prevence v rodině a ve škole.
V praktické části jsou prezentovány výsledky uskutečněného dotazníkového šetření, které zjišťovalo, jakými způsoby je zajišťována prevence online rizikového chování dětí v rodině a ve škole. Šetření bylo provedeno v květnu roku 2016 u žáků šestého ročníku vybrané základní školy v Hradci Králové, jejich učitelů a rodičů.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the topic of prevention of risky behaviour of children on the Internet. The aim of it is to find out what the attitude of family and school to prevention is like.
The diploma thesis is divided into two parts. In the theoretical part there is an explanation of main terms connected to the topic. It describes the types of risky behaviour on the internet (cyberbullying, excessive internet use, sexting, meeting new people online, social networks and dangerous content) and gives ideas how to prevent them in family and at school.
In the second, practical part, it presents the results of survey research which tried to find out what ways are used to ensure prevention of risky behaviour by family and school. The survey was realized in May 2016 among pupils of an elementary school in Hradec Králové, their teachers and parents.
Klíčová slova
internet, rizikové chování, prevence, rodina, škola
Klíčová slova v angličtině
the internet, risky behaviour, prevention, family, school
Rozsah průvodní práce
132 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaná diplomová práce se věnuje tématu prevence rizikového chování dětí v prostředí internetu ze strany rodiny a školy. Cílem této práce je zjistit, jaký je přístup rodiny a školy k prevenci rizikového chování dětí na internetu.
V teoretické části jsou vysvětleny základní pojmy a jsou zde představena základní východiska řešené problematiky. Text se zabývá jednotlivými formami rizikového chování na internetu (kyberšikanou, nadměrným užíváním internetu, sextingem, kontaktem s cizími lidmi na internetu, nebezpečím sociálních sítí a rizikovým obsahem) a podává popis možností jejich prevence v rodině a ve škole.
V praktické části jsou prezentovány výsledky uskutečněného dotazníkového šetření, které zjišťovalo, jakými způsoby je zajišťována prevence online rizikového chování dětí v rodině a ve škole. Šetření bylo provedeno v květnu roku 2016 u žáků šestého ročníku vybrané základní školy v Hradci Králové, jejich učitelů a rodičů.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the topic of prevention of risky behaviour of children on the Internet. The aim of it is to find out what the attitude of family and school to prevention is like.
The diploma thesis is divided into two parts. In the theoretical part there is an explanation of main terms connected to the topic. It describes the types of risky behaviour on the internet (cyberbullying, excessive internet use, sexting, meeting new people online, social networks and dangerous content) and gives ideas how to prevent them in family and at school.
In the second, practical part, it presents the results of survey research which tried to find out what ways are used to ensure prevention of risky behaviour by family and school. The survey was realized in May 2016 among pupils of an elementary school in Hradec Králové, their teachers and parents.
Klíčová slova
internet, rizikové chování, prevence, rodina, škola
Klíčová slova v angličtině
the internet, risky behaviour, prevention, family, school
Zásady pro vypracování
Cíl diplomové práce: Zjistit, jaký je přístup rodiny a školy k prevenci rizikového chování dětí na internetu.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava výzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Dotazník.
Zásady pro vypracování
Cíl diplomové práce: Zjistit, jaký je přístup rodiny a školy k prevenci rizikového chování dětí na internetu.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava výzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Dotazník.
Seznam doporučené literatury
BLINKA, Lukáš, 2015. Online závislosti: jednání jako droga?: online hry, sex a sociální sítě: diagnostika závislosti na internetu: prevence a léčba. Vyd. 1. Praha: Grada. ISBN 978-80-210-7975-5.
ECKERTOVÁ, Lenka, DOČEKAL, Daniel, 2013. Bezpečnost dětí na internetu: rádce zodpovědného rodiče. Vyd. 1. Brno: Computer Press. ISBN 978-80-251-3804-5.
JEDLIČKA, Richard, 2015. Poruchy socializace u dětí a dospívajících: prevence životních selhání a krizová intervence. Vyd. 1. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5447-5.
KABÍČEK, Pavel, CSÉMY, Ladislav, HAMANOVÁ, Jana, 2014. Rizikové chování v dospívání a jeho vztah ke zdraví. Vyd. 1. Praha: Triton. ISBN 978-80-7387-793-4.
KOPECKÝ, Kamil, 2015. Rizikové formy chování českých a slovenských dětí v prostředí internetu. Vyd. 1. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-4861-9.
SOBOTKOVÁ, Veronika, 2014. Rizikové a antisociální chování v adolescenci. Vyd. 1. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4042-3.
ŠEVČÍKOVÁ, Anna, 2014. Děti a dospívající online: vybraná rizika používání internetu. Vyd. 1. Praha: Grada. ISBN 978-80-210-7527-6.
Seznam doporučené literatury
BLINKA, Lukáš, 2015. Online závislosti: jednání jako droga?: online hry, sex a sociální sítě: diagnostika závislosti na internetu: prevence a léčba. Vyd. 1. Praha: Grada. ISBN 978-80-210-7975-5.
ECKERTOVÁ, Lenka, DOČEKAL, Daniel, 2013. Bezpečnost dětí na internetu: rádce zodpovědného rodiče. Vyd. 1. Brno: Computer Press. ISBN 978-80-251-3804-5.
JEDLIČKA, Richard, 2015. Poruchy socializace u dětí a dospívajících: prevence životních selhání a krizová intervence. Vyd. 1. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5447-5.
KABÍČEK, Pavel, CSÉMY, Ladislav, HAMANOVÁ, Jana, 2014. Rizikové chování v dospívání a jeho vztah ke zdraví. Vyd. 1. Praha: Triton. ISBN 978-80-7387-793-4.
KOPECKÝ, Kamil, 2015. Rizikové formy chování českých a slovenských dětí v prostředí internetu. Vyd. 1. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-4861-9.
SOBOTKOVÁ, Veronika, 2014. Rizikové a antisociální chování v adolescenci. Vyd. 1. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4042-3.
ŠEVČÍKOVÁ, Anna, 2014. Děti a dospívající online: vybraná rizika používání internetu. Vyd. 1. Praha: Grada. ISBN 978-80-210-7527-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.