Pedagogové běžných základních škol se věnují rozvoji sociálních dovedností mentálně postižených žáků méně než pedagogové základních školy zřízených podle § 16. Důvodem jsou jiné priority při vzdělávání a neznalost metodiky rozvoje sociálních dovedností. Ve své práci se budu zabývat průzkumem uplatňování nácviků sociálních dovedností jak ve školách běžných při integraci mentálně postiženého žáka, tak ve školách speciálních. Výčtem rozmanitých možností práce s mentálně postiženým žákem v oblasti osvojování si sociálních dovedností bych ráda poukázala na možné uplatnění těchto metod i učiteli běžných základních škol.
Anotace v angličtině
Educators of normal elementary schools pursue to develop social skills of mentally disabled pupils less than teachers of elementary school established under § 16. The reasons for this are other priorities in education and unfamiliarity with the methodology of the development of social skills. In my work I deal with the survey of application social skills training not only in schools common in the integration of mentally handicapped pupils, but also in special schools. By listing a variety of options in how to work with mentally handicapped students to help them acquire social skills, I would like to point out the possible application of these methods also for teachers of normal elementary schools.
Klíčová slova
Sociální dovednosti, mentální postižení, běžná základní škola,škola zřízená podle § 16,speciální základní škola, pedagog, metodika,vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
Social skills, mental disability, ordinary elementary school, a school established under § 16, Special primary school, educator/teacher, Methodology, education
Rozsah průvodní práce
121; 65 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Pedagogové běžných základních škol se věnují rozvoji sociálních dovedností mentálně postižených žáků méně než pedagogové základních školy zřízených podle § 16. Důvodem jsou jiné priority při vzdělávání a neznalost metodiky rozvoje sociálních dovedností. Ve své práci se budu zabývat průzkumem uplatňování nácviků sociálních dovedností jak ve školách běžných při integraci mentálně postiženého žáka, tak ve školách speciálních. Výčtem rozmanitých možností práce s mentálně postiženým žákem v oblasti osvojování si sociálních dovedností bych ráda poukázala na možné uplatnění těchto metod i učiteli běžných základních škol.
Anotace v angličtině
Educators of normal elementary schools pursue to develop social skills of mentally disabled pupils less than teachers of elementary school established under § 16. The reasons for this are other priorities in education and unfamiliarity with the methodology of the development of social skills. In my work I deal with the survey of application social skills training not only in schools common in the integration of mentally handicapped pupils, but also in special schools. By listing a variety of options in how to work with mentally handicapped students to help them acquire social skills, I would like to point out the possible application of these methods also for teachers of normal elementary schools.
Klíčová slova
Sociální dovednosti, mentální postižení, běžná základní škola,škola zřízená podle § 16,speciální základní škola, pedagog, metodika,vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
Social skills, mental disability, ordinary elementary school, a school established under § 16, Special primary school, educator/teacher, Methodology, education
Zásady pro vypracování
Cíl diplomové práce: Zpracovat metodiku rozvoje sociálních dovedností u žáků s mentálním postižením pro pedagogické pracovníky
ČADILOVÁ, V., ŽAMPACHOVÁ, Z., 2013. Rozvoj sociálních dovedností u dětí s autismem(Pro děti předškolního věku a pro děti se sníženými rozumovými schopnostmi. 1. vyd. Praha: Pasparta. ISBN 978-80-905576-2-8.
ČERNÁ, M.,1995. Kapitoly z psychopedie. Přeprac. vyd. Praha: Karolinum. ISBN 80-7066-899-7.
ČERNÁ, M., a kol., 2008. Česká psychopedie. 1. vyd. Praha: Karolinum. ISNB 978-80-246-1565-3
JACOBS, D. S., BETTS, D. E., 2013. Nácvik sebeobsluhy a sociálních dovedností u dětí s autismem. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0498-5.
PIPEKOVÁ, J., 2006. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozšíř. a přeprac. vyd. Brno: Paido. ISBN 80-7315-120-0.
PŘINOSILOVÁ, D., 2004. Vybrané okruhy speciálně pedagogické diagnostiky a její využití v praxi speciální pedagogiky. 2. vyd. Brno: MU. ISBN 80-210-3354-1.
STRAUSSOVÁ, R., KNOTKOVÁ, M., MÁTLOVÁ, I., 2011. Obrázkový slovník sociálních situací pro děti s PAS. 1. vyd. Praha: Apla. ISBN 978-80-254-9477-6.
ŠVARCOVÁ, I., 2011. Mentální retardace. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN:978-80-7367-889-0.
VALENTA, M., MICHALÍK, J., LEČBYCH, M., a kol., 2012. Mentální postižení v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3829-1
VÍTKOVÁ, M., 2004. Integrativní speciální pedagogika. 2.rozš. a přeprac. vyd. Brno: Paido. ISBN 80-7315-071-9.
Seznam doporučené literatury
ČADILOVÁ, V., ŽAMPACHOVÁ, Z., 2013. Rozvoj sociálních dovedností u dětí s autismem(Pro děti předškolního věku a pro děti se sníženými rozumovými schopnostmi. 1. vyd. Praha: Pasparta. ISBN 978-80-905576-2-8.
ČERNÁ, M.,1995. Kapitoly z psychopedie. Přeprac. vyd. Praha: Karolinum. ISBN 80-7066-899-7.
ČERNÁ, M., a kol., 2008. Česká psychopedie. 1. vyd. Praha: Karolinum. ISNB 978-80-246-1565-3
JACOBS, D. S., BETTS, D. E., 2013. Nácvik sebeobsluhy a sociálních dovedností u dětí s autismem. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0498-5.
PIPEKOVÁ, J., 2006. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozšíř. a přeprac. vyd. Brno: Paido. ISBN 80-7315-120-0.
PŘINOSILOVÁ, D., 2004. Vybrané okruhy speciálně pedagogické diagnostiky a její využití v praxi speciální pedagogiky. 2. vyd. Brno: MU. ISBN 80-210-3354-1.
STRAUSSOVÁ, R., KNOTKOVÁ, M., MÁTLOVÁ, I., 2011. Obrázkový slovník sociálních situací pro děti s PAS. 1. vyd. Praha: Apla. ISBN 978-80-254-9477-6.
ŠVARCOVÁ, I., 2011. Mentální retardace. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN:978-80-7367-889-0.
VALENTA, M., MICHALÍK, J., LEČBYCH, M., a kol., 2012. Mentální postižení v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3829-1
VÍTKOVÁ, M., 2004. Integrativní speciální pedagogika. 2.rozš. a přeprac. vyd. Brno: Paido. ISBN 80-7315-071-9.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, schémata
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.