Diplomová práce pojednává o dynamice školního kolektivu na speciální základní škole se zaměřením na vztahy mezi romskými a neromskými žáky.
Cílem práce je analyzovat dynamiku školního kolektivu s ohledem na vztahy mezi romskými a neromskými žáky.
Diplomová práce je koncipována do dvou částí: teoretické a praktické. V teoretické části jsou objasněny politiky ovlivňující vzdělávání Romů v České republice. Praktická část práce je postavena na výzkumném šetření, které metodologicky kombinuje kvalitativní metody, jako je pozorování, rozhovory s pedagogy, žáky a šetření sociometrické.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the dynamics of the school college at a special elementary school focusing on relations between Roma and non-Roma students. The aim of the thesis is to analyze the dynamics of the school college with regard to relations between Romany and non-Roma students. The diploma thesis is conceived in two parts: theoretical and practical. The theoretical part explains the policies influencing the education of Roma in the Czech Republic. The practical part of the thesis is based on a research survey, which methodologically combines qualitative methods such as observation, interviews with educators, pupils and sociometric investigations.
Klíčová slova
Dynamika, neromský žák, Rom, sociometrie, speciální základní škola, školní kolektiv, vztahy
Klíčová slova v angličtině
Dynamics, non-Roma pupil, Roma, sociometry, special primary school, school college, relationship
Rozsah průvodní práce
84 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce pojednává o dynamice školního kolektivu na speciální základní škole se zaměřením na vztahy mezi romskými a neromskými žáky.
Cílem práce je analyzovat dynamiku školního kolektivu s ohledem na vztahy mezi romskými a neromskými žáky.
Diplomová práce je koncipována do dvou částí: teoretické a praktické. V teoretické části jsou objasněny politiky ovlivňující vzdělávání Romů v České republice. Praktická část práce je postavena na výzkumném šetření, které metodologicky kombinuje kvalitativní metody, jako je pozorování, rozhovory s pedagogy, žáky a šetření sociometrické.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the dynamics of the school college at a special elementary school focusing on relations between Roma and non-Roma students. The aim of the thesis is to analyze the dynamics of the school college with regard to relations between Romany and non-Roma students. The diploma thesis is conceived in two parts: theoretical and practical. The theoretical part explains the policies influencing the education of Roma in the Czech Republic. The practical part of the thesis is based on a research survey, which methodologically combines qualitative methods such as observation, interviews with educators, pupils and sociometric investigations.
Klíčová slova
Dynamika, neromský žák, Rom, sociometrie, speciální základní škola, školní kolektiv, vztahy
Klíčová slova v angličtině
Dynamics, non-Roma pupil, Roma, sociometry, special primary school, school college, relationship
Zásady pro vypracování
Cílem práce je analyzovat dynamiku školního kolektivu s ohledem na vztahy mezi romskými a neromskými žáky.
V první části práce studentka objasní politiky ovlivňující vzdělávání Romů v České republice.
Druhá část práce bude postavena na výzkumném šetření, které bude metodologicky kombinovat kvalitativní metody, jako je pozorování, rozhovory s pedagogy, žáky a šetření sociometrické.
Studentka se bude v průběhu příprav a vypracování řídit metodickými a organizačními pokyny vedoucího práce.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je analyzovat dynamiku školního kolektivu s ohledem na vztahy mezi romskými a neromskými žáky.
V první části práce studentka objasní politiky ovlivňující vzdělávání Romů v České republice.
Druhá část práce bude postavena na výzkumném šetření, které bude metodologicky kombinovat kvalitativní metody, jako je pozorování, rozhovory s pedagogy, žáky a šetření sociometrické.
Studentka se bude v průběhu příprav a vypracování řídit metodickými a organizačními pokyny vedoucího práce.
Seznam doporučené literatury
BAHBOUH, R. Sociomapování. Praha: Gema Art, 1995. ISBN 80-901425-0-8.
BALABÁNOVÁ, H. Praktické zkušenosti se vzděláváním romských dětí. Praha: MENT, 1995.
DOUBEK, D., LEVÍNSKÁ, M., BITTNEROVÁ, D. Pomoc a pořádek: kulturní modely v pomáhajících profesích. Praha: Fakulta humanitních studií Univerzity Karlovy, 2015. ISBN 978-80-87398-48-7.
FÓNADOVÁ, L. Nenechali se vyloučit: sociální vzestupy Romů v české společnosti. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-6574-1.
MUSIL, J., V. Sociometrie v psychologické kognici nástroj sociální kompetence učitele. Olomouc: Cyrilometodějská teologická fakulta UP, 2003. ISBN 80-238-8935-4.
PETRUSEK, M. Sociometrie: teorie, metoda, techniky. Praha: Svoboda, 1969.
ŠIŠKOVÁ, T. (ed.). Menšiny a migranti v České republice. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-648-9.
ŠTĚPÁN, J. Jazyková situace cikánského dítěte v předškolním zařízení. Hradec Králové: Krajské kulturní středisko, 1984.
Seznam doporučené literatury
BAHBOUH, R. Sociomapování. Praha: Gema Art, 1995. ISBN 80-901425-0-8.
BALABÁNOVÁ, H. Praktické zkušenosti se vzděláváním romských dětí. Praha: MENT, 1995.
DOUBEK, D., LEVÍNSKÁ, M., BITTNEROVÁ, D. Pomoc a pořádek: kulturní modely v pomáhajících profesích. Praha: Fakulta humanitních studií Univerzity Karlovy, 2015. ISBN 978-80-87398-48-7.
FÓNADOVÁ, L. Nenechali se vyloučit: sociální vzestupy Romů v české společnosti. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-6574-1.
MUSIL, J., V. Sociometrie v psychologické kognici nástroj sociální kompetence učitele. Olomouc: Cyrilometodějská teologická fakulta UP, 2003. ISBN 80-238-8935-4.
PETRUSEK, M. Sociometrie: teorie, metoda, techniky. Praha: Svoboda, 1969.
ŠIŠKOVÁ, T. (ed.). Menšiny a migranti v České republice. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-648-9.
ŠTĚPÁN, J. Jazyková situace cikánského dítěte v předškolním zařízení. Hradec Králové: Krajské kulturní středisko, 1984.