Tato bakalářská práce se zabývá používáním anglických fonémických symbolů při výuce na 2. stupni českých základních škol. Fonémická transkripce je prostředek, díky němuž lze poukazovat na obtížné jevy anglické výslovnosti. Zároveň je užitečným nástrojem při samostudiu. Tato práce se skládá ze tří částí: teoretické, výzkumné a praktické. Teoretická část popisuje vývoj transkripce, její podoby a přínos. Výzkumná část je založena na dvou formách dotazníků, ze kterých byla získána data k popisu současné situace na základních školách. V závěru práce čtenář najde praktické rady k výuce transkripce, fonetiky a fonologie. Cílem této práce je přinést aktuální přehled využití transkripce a vyzdvižení jejího přínosu v procesu učení.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis examines the use of the English phonemic symbols in the educational process at Czech lower secondary schools. Phonemic transcription is a means, by which it is possible to point out difficult issues of English pronunciation. It is also a useful tool for self-learning. This work consists of three parts: a theoretical, an exploratory and a practical one. The theoretical part describes the story of the transcription, its forms and its merit. The exploratory part is based on two types of questionnaires, from which data was gathered to describe the current situation at lower secondary schools. At the end, the reader finds some practical recommendations for teaching the transcription, phonetics, and phonology of English. The goal of this work is to produce a current overview of the use of transcription and highlight its merit in the learning process.
Klíčová slova
fonologie, fonetika, transkripce, IPA, vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
phonology, phonetics, transcription, IPA, educational process
Rozsah průvodní práce
81 s.
Jazyk
AN
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá používáním anglických fonémických symbolů při výuce na 2. stupni českých základních škol. Fonémická transkripce je prostředek, díky němuž lze poukazovat na obtížné jevy anglické výslovnosti. Zároveň je užitečným nástrojem při samostudiu. Tato práce se skládá ze tří částí: teoretické, výzkumné a praktické. Teoretická část popisuje vývoj transkripce, její podoby a přínos. Výzkumná část je založena na dvou formách dotazníků, ze kterých byla získána data k popisu současné situace na základních školách. V závěru práce čtenář najde praktické rady k výuce transkripce, fonetiky a fonologie. Cílem této práce je přinést aktuální přehled využití transkripce a vyzdvižení jejího přínosu v procesu učení.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis examines the use of the English phonemic symbols in the educational process at Czech lower secondary schools. Phonemic transcription is a means, by which it is possible to point out difficult issues of English pronunciation. It is also a useful tool for self-learning. This work consists of three parts: a theoretical, an exploratory and a practical one. The theoretical part describes the story of the transcription, its forms and its merit. The exploratory part is based on two types of questionnaires, from which data was gathered to describe the current situation at lower secondary schools. At the end, the reader finds some practical recommendations for teaching the transcription, phonetics, and phonology of English. The goal of this work is to produce a current overview of the use of transcription and highlight its merit in the learning process.
Klíčová slova
fonologie, fonetika, transkripce, IPA, vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
phonology, phonetics, transcription, IPA, educational process
Zásady pro vypracování
Cílem práce je objasnit problematiku používání anglické fonémické transkripce ve výuce anglického jazyka. Zároveň je cílem provést průzkum současného stavu používání transkripce na 2. stupni ZŠ. Závěry výzkumu by měly být užitečné a aplikovatelné ve všech běžných ZŠ.
Práce bude založena na poznatcích získaných z četby odborné literatury. Pro praktickou část práce budou využity výsledky průzkumu mezi učiteli a žáky ZŠ a analýza běžně používaných učebnic pro 2. stupeň ZŠ.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je objasnit problematiku používání anglické fonémické transkripce ve výuce anglického jazyka. Zároveň je cílem provést průzkum současného stavu používání transkripce na 2. stupni ZŠ. Závěry výzkumu by měly být užitečné a aplikovatelné ve všech běžných ZŠ.
Práce bude založena na poznatcích získaných z četby odborné literatury. Pro praktickou část práce budou využity výsledky průzkumu mezi učiteli a žáky ZŠ a analýza běžně používaných učebnic pro 2. stupeň ZŠ.
Seznam doporučené literatury
1) SKALIČKOVÁ, Alena. 1987. Fonetika současné angličtiny. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
2) TENCH, Paul. 2011. Transcribing the Sounds of English. Cambridge: Cambridge University Press.
3) JONES, Daniel. 1922. An Outline of English Phonetics. New York: G. E. Stechert & Co.
4) HESELWOOD, Barry. 2013. Phonetic Transcription in Theory and Practice. Oxford: Oxford University Press.
5) GAVORA, Peter. 2010. Úvod do pedagogického průzkumu. Brno: Paido.
Seznam doporučené literatury
1) SKALIČKOVÁ, Alena. 1987. Fonetika současné angličtiny. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
2) TENCH, Paul. 2011. Transcribing the Sounds of English. Cambridge: Cambridge University Press.
3) JONES, Daniel. 1922. An Outline of English Phonetics. New York: G. E. Stechert & Co.
4) HESELWOOD, Barry. 2013. Phonetic Transcription in Theory and Practice. Oxford: Oxford University Press.
5) GAVORA, Peter. 2010. Úvod do pedagogického průzkumu. Brno: Paido.