Tato bakalářská práce se zabývá krizí ve vzdělávání v díle Hannah Arendtové a dalších autorů. Podává přehled různých přístupů ke vzdělávání. Nejprve popisuje, jak tento proces probíhal u mytického člověka a následně to, jak se vzdělávání a výchova proměnily s příchodem filosofie. Podrobně rozebírá přístup ke vzdělávání u dvou nejvýznamnějších postav antické filosofie, u Platóna a Aristotela. V další části pak charakterizuje vznik veřejného prostoru a jeho proměny, které jsou klíčové pro utváření dnešního obrazu vzdělávání. Hlavně se zaměřuje na roli autority a tradice, a sleduje jejich postupnou transformaci. V poslední části líčí současnou podobu vzdělávání a jeho cíle, se zvláštním zaměřením na školy základní a vysoké.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the crisis of education in work of Hannah Arendt and other authors. It provides an overview of various approaches to an education. At first, it describes how this process was taking place at the mythical man and then changing of education and upbringing with an arrival of philosophy. It very closely examines an approach to an education of Plato and Aristotle the two most significant characters of ancient philosophy. In the next section the thesis defines the origin of the public space and its changes which are crucial for the forming of the present shape of education. Focused namely on the role of authority and tradition, it tracks their progressive transformation. In the last section, it depicts the current state of education and its goals, especially aiming to elementary schools and universities.
Klíčová slova
Krize ve vzdělávání, Hannah Arendtová, výchova a vzdělání v mýtu, filosofický koncept vzdělávání, veřejný prostor, tradice a autorita, dnešní vzdělávání.
Klíčová slova v angličtině
Crisis in education, Hannah Arendt, upbringing and education in myth, philosophical concept of education, public space, tradition and authority, present education.
Rozsah průvodní práce
68 s. (155 000 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá krizí ve vzdělávání v díle Hannah Arendtové a dalších autorů. Podává přehled různých přístupů ke vzdělávání. Nejprve popisuje, jak tento proces probíhal u mytického člověka a následně to, jak se vzdělávání a výchova proměnily s příchodem filosofie. Podrobně rozebírá přístup ke vzdělávání u dvou nejvýznamnějších postav antické filosofie, u Platóna a Aristotela. V další části pak charakterizuje vznik veřejného prostoru a jeho proměny, které jsou klíčové pro utváření dnešního obrazu vzdělávání. Hlavně se zaměřuje na roli autority a tradice, a sleduje jejich postupnou transformaci. V poslední části líčí současnou podobu vzdělávání a jeho cíle, se zvláštním zaměřením na školy základní a vysoké.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the crisis of education in work of Hannah Arendt and other authors. It provides an overview of various approaches to an education. At first, it describes how this process was taking place at the mythical man and then changing of education and upbringing with an arrival of philosophy. It very closely examines an approach to an education of Plato and Aristotle the two most significant characters of ancient philosophy. In the next section the thesis defines the origin of the public space and its changes which are crucial for the forming of the present shape of education. Focused namely on the role of authority and tradition, it tracks their progressive transformation. In the last section, it depicts the current state of education and its goals, especially aiming to elementary schools and universities.
Klíčová slova
Krize ve vzdělávání, Hannah Arendtová, výchova a vzdělání v mýtu, filosofický koncept vzdělávání, veřejný prostor, tradice a autorita, dnešní vzdělávání.
Klíčová slova v angličtině
Crisis in education, Hannah Arendt, upbringing and education in myth, philosophical concept of education, public space, tradition and authority, present education.
Zásady pro vypracování
Práce analyzuje hlavní eseje Hannah Arendtové o krizi vzdělání v kontextu jejího filosofického díla a porovná je se současnými krizemi výchovy a vzdělání. Základní metodou práce bude analýza a komparace primární a sekundární literatury k danému tématu. Studentka se bude v průběhu příprav a vypracování řídit metodickými a organizačními pokyny vedoucího bakalářské práce.
Zásady pro vypracování
Práce analyzuje hlavní eseje Hannah Arendtové o krizi vzdělání v kontextu jejího filosofického díla a porovná je se současnými krizemi výchovy a vzdělání. Základní metodou práce bude analýza a komparace primární a sekundární literatury k danému tématu. Studentka se bude v průběhu příprav a vypracování řídit metodickými a organizačními pokyny vedoucího bakalářské práce.
Seznam doporučené literatury
ARENDT, Hannah. Vita activa, neboli O činném životě. 2. opr. vyd. Překlad Václav Němec. Praha: Oikoymenh, 2009. Knihovna novověké tradice a současnosti, sv. 57. ISBN 978-80-7298-413-8.
ARENDT, Hannah. Mezi minulostí a budoucností: osm cvičení v politickém myšlení. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2002. Politika a společnost. ISBN 80-85959-92-5.
LIESSMANN, Konrad Paul. Teorie nevzdělanosti: omyly společnosti vědění. Vyd. 1. Praha: Academia, 2008. XXI. století. ISBN 978-80-200-1677-5.
PATOČKA, Jan. Kacířské eseje o filosofii dějin. 1. vyd. Praha: Academia, 1990. ISBN 80-200-0263-4.
PALOUŠ, Radim a Zuzana SVOBODOVÁ. Homo educandus: filosofické základy teorie výchovy. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1901-9.
PELCOVÁ, Naděžda. Vzorce lidství: filosofie o člověku a výchově. Vyd. 1. Praha: ISV, 2001. Filosofie (ISV). ISBN 80-85866-64-1.
PATOČKA, Jan, Pavel KOUBA a Ivan CHVATÍK. Péče o duši. 1. vyd. Praha: Oikoymenh, 1999. ISBN 80-86005-91-7.
Seznam doporučené literatury
ARENDT, Hannah. Vita activa, neboli O činném životě. 2. opr. vyd. Překlad Václav Němec. Praha: Oikoymenh, 2009. Knihovna novověké tradice a současnosti, sv. 57. ISBN 978-80-7298-413-8.
ARENDT, Hannah. Mezi minulostí a budoucností: osm cvičení v politickém myšlení. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2002. Politika a společnost. ISBN 80-85959-92-5.
LIESSMANN, Konrad Paul. Teorie nevzdělanosti: omyly společnosti vědění. Vyd. 1. Praha: Academia, 2008. XXI. století. ISBN 978-80-200-1677-5.
PATOČKA, Jan. Kacířské eseje o filosofii dějin. 1. vyd. Praha: Academia, 1990. ISBN 80-200-0263-4.
PALOUŠ, Radim a Zuzana SVOBODOVÁ. Homo educandus: filosofické základy teorie výchovy. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1901-9.
PELCOVÁ, Naděžda. Vzorce lidství: filosofie o člověku a výchově. Vyd. 1. Praha: ISV, 2001. Filosofie (ISV). ISBN 80-85866-64-1.
PATOČKA, Jan, Pavel KOUBA a Ivan CHVATÍK. Péče o duši. 1. vyd. Praha: Oikoymenh, 1999. ISBN 80-86005-91-7.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.