Konzumní společnost a její vliv na současnou výchovu je velkým tématem filozofů výchovy, ať už byli svědky jejího velkolepého rozvoje, či stáli při jejím samotném zrodu. V souvislosti s tímto tématem nejednou zaslechneme pojmy, jakými jsou hédonismus a fenomén úniku, které se skrze pozitivní prožitky snaží po omezenou dobu zredukovat dopady negativních prvků společnosti a často mají neblahý dopad na psychiku jedince. Jmenovitě můžeme jako patologický způsob chování označit sebepoškozování, sebevražednou činnost, konzumaci omamných a návykových látek či nadměrné pohlcení virtuálním světem a jeho rozmanitou nabídkou. I když je postmoderní společnost charakterizována jako šťastná, právě tyto patologické jevy ovlivňují všechny její členy, a tudíž i výchovu. Stojíme na rozcestí, protože určité formy hédonismu bývají rodiči často využívány jako výchovné odměny (např. přístup k internetu, videohrám, nakupování) a děti tyto prostředky trávení času vnímají jako legitimní. Dnešní doba je proměnlivá, výchova se jí musí přizpůsobovat a hledat řešení na nově příchozí problémy.
Anotace v angličtině
Consumer society and its influence on present education is one of the biggest topics of philosophers of education, whether they have been present to its great development or they stood at its birth. In relation to this topic we can find terms such as hedonism and the phenomenon of escape, which with the help of positive experiences try to lower the impact of the negative elements of society and influence psychical health in a negative way. Namely, as a pathological behaviour, we can qualify self-harm, suicidal activity, use of Narcotics or excessive absorption to the virtual world and its affairs. Despite being characterized as happy, it is the pathological effects what influence all its members and for so the education. We stand at the crossroad because some forms of hedonism (for example internet connection, video games, shopping) are being used by the parents as a form to reward their kids so they are seen as legitimate. Nowadays everything is changing fast, education has to adapt and search for a solution for upcoming problems.
Klíčová slova
konzumní společnost, společnost, postmoderna, výchova, filozofie výchovy, hédonismus, fenomén úniku, sebepoškozování, návykové látky, virtuální svět
Klíčová slova v angličtině
consumer society, society, postmodernism, education, philosophy of education, hedonism, escape phenomenon, self-harm, narcotics, virtual world
Rozsah průvodní práce
68 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Konzumní společnost a její vliv na současnou výchovu je velkým tématem filozofů výchovy, ať už byli svědky jejího velkolepého rozvoje, či stáli při jejím samotném zrodu. V souvislosti s tímto tématem nejednou zaslechneme pojmy, jakými jsou hédonismus a fenomén úniku, které se skrze pozitivní prožitky snaží po omezenou dobu zredukovat dopady negativních prvků společnosti a často mají neblahý dopad na psychiku jedince. Jmenovitě můžeme jako patologický způsob chování označit sebepoškozování, sebevražednou činnost, konzumaci omamných a návykových látek či nadměrné pohlcení virtuálním světem a jeho rozmanitou nabídkou. I když je postmoderní společnost charakterizována jako šťastná, právě tyto patologické jevy ovlivňují všechny její členy, a tudíž i výchovu. Stojíme na rozcestí, protože určité formy hédonismu bývají rodiči často využívány jako výchovné odměny (např. přístup k internetu, videohrám, nakupování) a děti tyto prostředky trávení času vnímají jako legitimní. Dnešní doba je proměnlivá, výchova se jí musí přizpůsobovat a hledat řešení na nově příchozí problémy.
Anotace v angličtině
Consumer society and its influence on present education is one of the biggest topics of philosophers of education, whether they have been present to its great development or they stood at its birth. In relation to this topic we can find terms such as hedonism and the phenomenon of escape, which with the help of positive experiences try to lower the impact of the negative elements of society and influence psychical health in a negative way. Namely, as a pathological behaviour, we can qualify self-harm, suicidal activity, use of Narcotics or excessive absorption to the virtual world and its affairs. Despite being characterized as happy, it is the pathological effects what influence all its members and for so the education. We stand at the crossroad because some forms of hedonism (for example internet connection, video games, shopping) are being used by the parents as a form to reward their kids so they are seen as legitimate. Nowadays everything is changing fast, education has to adapt and search for a solution for upcoming problems.
Klíčová slova
konzumní společnost, společnost, postmoderna, výchova, filozofie výchovy, hédonismus, fenomén úniku, sebepoškozování, návykové látky, virtuální svět
Klíčová slova v angličtině
consumer society, society, postmodernism, education, philosophy of education, hedonism, escape phenomenon, self-harm, narcotics, virtual world
Zásady pro vypracování
Práce se primárně zabývá tématem konzumní společnosti, jak ji zle chápat a jejími vlivy, jimiž působí na výchovu. Mimo jiné zkoumá problémy, které výchova v této společnosti přináší, zejména pak fenomén úniku, týkající se vychovávaných ve 21. století. Na základě zveřejněných výzkumů následně pojednává o jednotlivých patologických jevech, spojených s tímto fenoménem. Studentka se bude v průběhu příprav a vypracovávání řídit metodickými a organizačními pokyny vedoucího práce.
Zásady pro vypracování
Práce se primárně zabývá tématem konzumní společnosti, jak ji zle chápat a jejími vlivy, jimiž působí na výchovu. Mimo jiné zkoumá problémy, které výchova v této společnosti přináší, zejména pak fenomén úniku, týkající se vychovávaných ve 21. století. Na základě zveřejněných výzkumů následně pojednává o jednotlivých patologických jevech, spojených s tímto fenoménem. Studentka se bude v průběhu příprav a vypracovávání řídit metodickými a organizačními pokyny vedoucího práce.
Seznam doporučené literatury
BAUMAN, Zygmunt. Úvahy o postmoderní době. Vyd. 2. Praha: Sociologické nakladatelství, 2002. Post (Sociologické nakladatelství). ISBN 80-864-2911-3.
EYRE, Linda a Richard M EYRE. Jak naučit děti hodnotám. Vyd. 3. Překlad Ladislav S Dvořák. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0399-5.
FIZZOTTI, Eugenio. Být svobodný: jak svobodně jednat a myslet v konzumní společnosti. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství. Duchovní život (Karmelitánské nakladatelství). ISBN 80-719-2228
GÁLIKOVÁ TOLNAIOVÁ, Sabína. Problém výchovy na prahu 21. storočia, alebo, O "obrate k psychagógii" v súčasnej filozofii výchovy. 1. vyd. Bratislava: Iris, c2007. ISBN 978-80-89256-04-4.
HORKÁ, Hana a Alena HRDLIČKOVÁ. Výchova pro 21. století: koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Brno: Paido, 1998. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-859-3154-0.
LIPOVETSKY, Gilles. Paradoxní štěstí: esej o hyperkonzumní společnosti. V českém jazyce vyd. 1. Praha: Prostor, 2007. Střed (Prostor). ISBN 978-80-7260-184-4.
Seznam doporučené literatury
BAUMAN, Zygmunt. Úvahy o postmoderní době. Vyd. 2. Praha: Sociologické nakladatelství, 2002. Post (Sociologické nakladatelství). ISBN 80-864-2911-3.
EYRE, Linda a Richard M EYRE. Jak naučit děti hodnotám. Vyd. 3. Překlad Ladislav S Dvořák. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0399-5.
FIZZOTTI, Eugenio. Být svobodný: jak svobodně jednat a myslet v konzumní společnosti. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství. Duchovní život (Karmelitánské nakladatelství). ISBN 80-719-2228
GÁLIKOVÁ TOLNAIOVÁ, Sabína. Problém výchovy na prahu 21. storočia, alebo, O "obrate k psychagógii" v súčasnej filozofii výchovy. 1. vyd. Bratislava: Iris, c2007. ISBN 978-80-89256-04-4.
HORKÁ, Hana a Alena HRDLIČKOVÁ. Výchova pro 21. století: koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Brno: Paido, 1998. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-859-3154-0.
LIPOVETSKY, Gilles. Paradoxní štěstí: esej o hyperkonzumní společnosti. V českém jazyce vyd. 1. Praha: Prostor, 2007. Střed (Prostor). ISBN 978-80-7260-184-4.