Diplomová práce se zabývá tématem regionu subsaharské Afriky ve výuce zeměpisu na druhém stupni základních škol. Je rozdělena do tří částí, z nichž první jsou teoretická východiska z fyzické a humánní geografie společně s vybranými problémy. Druhá část se věnuje didaktickým prostředkům, jako jsou metody a formy výuky, materiální prostředky a průřezová témata a postavení tématu v RVP a ŠVP. Třetí část obsahuje podklady k praktickému využití s plány jednotlivých hodin.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the topic Region of Sub-Saharan Africa in the teaching of geography at the upper primary school. It is divided into three parts. The first of these are the theoretical basis of physical and human geography, together with chosen problems. The second part deals with didactic resources such as teaching forms and methods, material resources, cross-cutting issues and the position of the topic at Framework Educational Programme for Basic Education and School Educational Programme. The third part contains materials for practical use with individual plans of each lesson.
Sub-Saharan Africa, regions, geography, physical geography, human geography, lessons, presentation
Rozsah průvodní práce
133 s. (282 392 zn.) + 34s. př
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá tématem regionu subsaharské Afriky ve výuce zeměpisu na druhém stupni základních škol. Je rozdělena do tří částí, z nichž první jsou teoretická východiska z fyzické a humánní geografie společně s vybranými problémy. Druhá část se věnuje didaktickým prostředkům, jako jsou metody a formy výuky, materiální prostředky a průřezová témata a postavení tématu v RVP a ŠVP. Třetí část obsahuje podklady k praktickému využití s plány jednotlivých hodin.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the topic Region of Sub-Saharan Africa in the teaching of geography at the upper primary school. It is divided into three parts. The first of these are the theoretical basis of physical and human geography, together with chosen problems. The second part deals with didactic resources such as teaching forms and methods, material resources, cross-cutting issues and the position of the topic at Framework Educational Programme for Basic Education and School Educational Programme. The third part contains materials for practical use with individual plans of each lesson.
Sub-Saharan Africa, regions, geography, physical geography, human geography, lessons, presentation
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zabývá zpracováním tématu subsaharské Afriky jako regionu pro druhý stupeň základních škol. Celá práce bude strukturována jako kompletní výukový plán.
Práce bude rozdělena na dva celky. Teoretická část se bude věnovat pedagogickým zásadám a konkrétním geografickým tématům, vztahujícím se k subsaharské Africe. Praktická část bude obsahovat vypracované výukové hodiny, včetně potřebných podkladů, prezentací a doplňujících informací k výuce.
1) Rešerše literatury
2) Stanovení cílů práce
3) Návrhy výukových hodin
4) Návrhy výukových materiálů
5) Realizace a vyhodnocení výukových hodin
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zabývá zpracováním tématu subsaharské Afriky jako regionu pro druhý stupeň základních škol. Celá práce bude strukturována jako kompletní výukový plán.
Práce bude rozdělena na dva celky. Teoretická část se bude věnovat pedagogickým zásadám a konkrétním geografickým tématům, vztahujícím se k subsaharské Africe. Praktická část bude obsahovat vypracované výukové hodiny, včetně potřebných podkladů, prezentací a doplňujících informací k výuce.
1) Rešerše literatury
2) Stanovení cílů práce
3) Návrhy výukových hodin
4) Návrhy výukových materiálů
5) Realizace a vyhodnocení výukových hodin
Seznam doporučené literatury
GEDLU, M.: Subsaharská Afrika: problémy demokracie, nacionalismu a mezinárodních vztahů. Praha: Ústav mezinárodních vztahů, 1998. ISBN 80-85864-42-8.
MEREDITH, M.: The State of Africa. A History of Fifty Years of Independence. The Free Press, 2006. ISBN 978-0-7432-3222-7.
NEKOLA, M.: Diktátoři černého kontinentu. První vydání. Praha: Libri, 2015. ISBN 978-80-7277-537-8.
STOCK, R. F.: Africa south of the Sahara: a geographical interpretation. 2nd ed. New York: Guilford Press, 2004. ISBN 1572308680.
PETTY, G.: Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Překlad Jiří Foltýn. Praha: Portál,2013.ISBN 9788026203674.
PIKE, G., SELBY, D.: Cvičení a hry pro globální výchovu 1. Vyd. 2. Překlad Milan Caha. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-629-2.
VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H., BUREŠ, M.: Pedagogika pro učitele. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2011. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3357-9.
Seznam doporučené literatury
GEDLU, M.: Subsaharská Afrika: problémy demokracie, nacionalismu a mezinárodních vztahů. Praha: Ústav mezinárodních vztahů, 1998. ISBN 80-85864-42-8.
MEREDITH, M.: The State of Africa. A History of Fifty Years of Independence. The Free Press, 2006. ISBN 978-0-7432-3222-7.
NEKOLA, M.: Diktátoři černého kontinentu. První vydání. Praha: Libri, 2015. ISBN 978-80-7277-537-8.
STOCK, R. F.: Africa south of the Sahara: a geographical interpretation. 2nd ed. New York: Guilford Press, 2004. ISBN 1572308680.
PETTY, G.: Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Překlad Jiří Foltýn. Praha: Portál,2013.ISBN 9788026203674.
PIKE, G., SELBY, D.: Cvičení a hry pro globální výchovu 1. Vyd. 2. Překlad Milan Caha. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-629-2.
VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H., BUREŠ, M.: Pedagogika pro učitele. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2011. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3357-9.