Cílem diplomové práce je na základě analýzy deklarovaného kurikula popsat obvyklý a doporučený koncept výuky programování v rámci pregraduální přípravy učitelů informatiky v České republice. V první fázi výzkumu jsou v příslušných vzdělávacích programech vyhledány a kategorizovány všechny předměty související
s tématem algoritmizace, programování a didaktiky programování.
V další fázi jsou metodou konceptuální analýzy zkoumány vybrané skupiny předmětů, načež jsou jednotlivé studijní programy na základě této analýzy porovnávány. Poslední fází výzkumu je návrh ideálního konceptu výuky programování a didaktiky programování sestavený na základě posledních výzkumů v této oblasti.
Anotace v angličtině
The aim of the master´s thesis is to describe the usual and recommended
concept of teaching of programming in undergraduate
degree education of CS teachers in the Czech Republic, based on
the analysis of the declared curriculum. In the first phase of the
research, all subjects related to the topic of algorithmization, programming
and didactics of programming are categorized. In the
next phase, selected groups of subjects are examined by conceptual
analysis, and the individual study programs are compared on
the basis of this analysis. The last phase of the research is the design
of an ideal concept of programming education and didactics of
programming, based on the latest research in this field.
Cílem diplomové práce je na základě analýzy deklarovaného kurikula popsat obvyklý a doporučený koncept výuky programování v rámci pregraduální přípravy učitelů informatiky v České republice. V první fázi výzkumu jsou v příslušných vzdělávacích programech vyhledány a kategorizovány všechny předměty související
s tématem algoritmizace, programování a didaktiky programování.
V další fázi jsou metodou konceptuální analýzy zkoumány vybrané skupiny předmětů, načež jsou jednotlivé studijní programy na základě této analýzy porovnávány. Poslední fází výzkumu je návrh ideálního konceptu výuky programování a didaktiky programování sestavený na základě posledních výzkumů v této oblasti.
Anotace v angličtině
The aim of the master´s thesis is to describe the usual and recommended
concept of teaching of programming in undergraduate
degree education of CS teachers in the Czech Republic, based on
the analysis of the declared curriculum. In the first phase of the
research, all subjects related to the topic of algorithmization, programming
and didactics of programming are categorized. In the
next phase, selected groups of subjects are examined by conceptual
analysis, and the individual study programs are compared on
the basis of this analysis. The last phase of the research is the design
of an ideal concept of programming education and didactics of
programming, based on the latest research in this field.
V souvislosti s probíhající diskusí kolem revize informatického kurikula na základních a středních školách je důležité vědět, jak jsou v současné době budoucí učitelé informatiky připravováni pro jedno ze ztěžejních témat -- programování, resp. algorotmizaci. Cílem diplomové práce je na základě analýzy deklarovaného kurikula popsat obvyklý a doporučený koncept výuky programování v rámci pregraduální přípravy učitelů informatiky v České republice.
Student provede rešerši českých i zahraničních zdrojů týkajících se deklarovaného kurikula, pregraduální přípravy učitelů informatiky, kurikulárního výzkumu a konceptů výuky programování. Na základě rešerše popíše dosavadní stav zkoumané problematiky a vymezí hlavní pojmy.
Na základě výsledků předchozích výzkumů a vzhledem k cílům práce stanoví otázky, na základě nichž by bylo možné porovnat strukturu a obsah výuky programování pro danou cílovou skupinu.
Získá studijní plány v Česku akreditovaných studijních programů zaměřených na přípravu budoucích učitelů informatiky v rámci bakalářského a magisterského stupně. Dále pak sylaby jednotlivých předmětů především zaměřených na algoritmizaci a programování. Získané materiály analyzuje především pomocí textové analýzy.
Na základě výsledků popíše koncepty výuky programování a vymezí jejich zásadní rozdíly. Dále navrhne a zdůvodní vhodný koncept pro oba stupně pregraduální přípravy učitelů informatiky v dané oblasti.
Zásady pro vypracování
V souvislosti s probíhající diskusí kolem revize informatického kurikula na základních a středních školách je důležité vědět, jak jsou v současné době budoucí učitelé informatiky připravováni pro jedno ze ztěžejních témat -- programování, resp. algorotmizaci. Cílem diplomové práce je na základě analýzy deklarovaného kurikula popsat obvyklý a doporučený koncept výuky programování v rámci pregraduální přípravy učitelů informatiky v České republice.
Student provede rešerši českých i zahraničních zdrojů týkajících se deklarovaného kurikula, pregraduální přípravy učitelů informatiky, kurikulárního výzkumu a konceptů výuky programování. Na základě rešerše popíše dosavadní stav zkoumané problematiky a vymezí hlavní pojmy.
Na základě výsledků předchozích výzkumů a vzhledem k cílům práce stanoví otázky, na základě nichž by bylo možné porovnat strukturu a obsah výuky programování pro danou cílovou skupinu.
Získá studijní plány v Česku akreditovaných studijních programů zaměřených na přípravu budoucích učitelů informatiky v rámci bakalářského a magisterského stupně. Dále pak sylaby jednotlivých předmětů především zaměřených na algoritmizaci a programování. Získané materiály analyzuje především pomocí textové analýzy.
Na základě výsledků popíše koncepty výuky programování a vymezí jejich zásadní rozdíly. Dále navrhne a zdůvodní vhodný koncept pro oba stupně pregraduální přípravy učitelů informatiky v dané oblasti.
Seznam doporučené literatury
BERKI, Jan. Study programs of training teachers of informatics in the Czech republic. In: Journal of Technology and Information Education [online]. 1/2013, Volume 5, Issue 1. s. 7580. ISSN 1803-6805. Dostupné z http://www.jtie.upol.cz/13_1.htm.
SCHUBERT, Sigrid a Andreas SCHWILL. Didaktik der Informatik. 2. vydání. Heidelberg: Springer Spektrum, 2011. ISBN 978-3-8274-2652-9.
SATRAPA, Pavel. Pascal pro zelenáče. Praha: Neokortex, 2000. ISBN 80-86330-03-6.
PECINOVSKÝ, Rudolf. OOP: naučte se myslet a programovat objektově. Brno: Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-2126-9.
Seznam doporučené literatury
BERKI, Jan. Study programs of training teachers of informatics in the Czech republic. In: Journal of Technology and Information Education [online]. 1/2013, Volume 5, Issue 1. s. 7580. ISSN 1803-6805. Dostupné z http://www.jtie.upol.cz/13_1.htm.
SCHUBERT, Sigrid a Andreas SCHWILL. Didaktik der Informatik. 2. vydání. Heidelberg: Springer Spektrum, 2011. ISBN 978-3-8274-2652-9.
SATRAPA, Pavel. Pascal pro zelenáče. Praha: Neokortex, 2000. ISBN 80-86330-03-6.
PECINOVSKÝ, Rudolf. OOP: naučte se myslet a programovat objektově. Brno: Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-2126-9.