Tato bakalářská práce sleduje projevy mluvenosti a psanosti v komunikátech českých blogerů/vlogerů. V teoretické části je přiblížen publicistický styl, do nějž žánrově spadají blogy. Dále jsou blíže specifikovány jazykové roviny tohoto stylu a vymezeny rysy mluvených a psaných komunikátu, sloužící k analýzám blogů a vlogů. Poslední část teorie tvoří kapitoly o sociálních médiích s bližší charakteristikou blogu a vlogu (videí na Youtube). Následuje analytická část s konkrétními blogy a vlogy, které jsou rozebrány z hlediska lexikologické, morfologické a syntaktické stránky a rysů mluvenosti a psanosti. Cílem je porovnat oba typy projevu a zjistit, která tendence převažuje.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the features of spoken and written language in communication of Czech bloggers and vloggers. The first part of the thesis is focused on journalistic style, in which the blogs belong. Further, the linguistic levels of this style are specified, and features of spoken and written communication are used to analyze blogs and vlogs. The last part of the theory consists of chapters on social media with a more detailed description of the blog and vlog (videos on Youtube). The following analytical part deals with specific blogs and vlogs, which are analyzed from the point of view of the lexicological, morphological and syntactic aspects and features of speaking and writing. The aim is to compare both types of speech and to find out which tendencies predominate.
Klíčová slova
bloger, vloger, sociální média, video, článek
Klíčová slova v angličtině
blogger, vlogger, social media, video, article
Rozsah průvodní práce
53 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce sleduje projevy mluvenosti a psanosti v komunikátech českých blogerů/vlogerů. V teoretické části je přiblížen publicistický styl, do nějž žánrově spadají blogy. Dále jsou blíže specifikovány jazykové roviny tohoto stylu a vymezeny rysy mluvených a psaných komunikátu, sloužící k analýzám blogů a vlogů. Poslední část teorie tvoří kapitoly o sociálních médiích s bližší charakteristikou blogu a vlogu (videí na Youtube). Následuje analytická část s konkrétními blogy a vlogy, které jsou rozebrány z hlediska lexikologické, morfologické a syntaktické stránky a rysů mluvenosti a psanosti. Cílem je porovnat oba typy projevu a zjistit, která tendence převažuje.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the features of spoken and written language in communication of Czech bloggers and vloggers. The first part of the thesis is focused on journalistic style, in which the blogs belong. Further, the linguistic levels of this style are specified, and features of spoken and written communication are used to analyze blogs and vlogs. The last part of the theory consists of chapters on social media with a more detailed description of the blog and vlog (videos on Youtube). The following analytical part deals with specific blogs and vlogs, which are analyzed from the point of view of the lexicological, morphological and syntactic aspects and features of speaking and writing. The aim is to compare both types of speech and to find out which tendencies predominate.
Klíčová slova
bloger, vloger, sociální média, video, článek
Klíčová slova v angličtině
blogger, vlogger, social media, video, article
Zásady pro vypracování
Cílem práce je porovnat psaný projev blogerů s jejich audiovizuálním vyjádřením o obdobném tématu. Bude zohledněn jejich věk, vzdělání a další aspekty, které mohou jejich projev ovlivňovat. Práce si bude všímat jazykových prostředků a bude brát v potaz funkční specifika tohoto žánru a šířeji kultivovanost projevu.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je porovnat psaný projev blogerů s jejich audiovizuálním vyjádřením o obdobném tématu. Bude zohledněn jejich věk, vzdělání a další aspekty, které mohou jejich projev ovlivňovat. Práce si bude všímat jazykových prostředků a bude brát v potaz funkční specifika tohoto žánru a šířeji kultivovanost projevu.
Seznam doporučené literatury
BILINSKI, Wolfgang. Velká kniha rétoriky: jak s jistotou a přesvědčivě vystupovat při každé příležitosti. 1. vyd. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3905-2.
ČECHOVÁ, M. A KOL. : Čeština - řeč a jazyk. Praha : ISV 1995. ISBN 80-85866-12-9
JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Masová média. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-466-3.
KRAUS, J. : Rétorika a řečová kultura. Praha : Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0898-7.
KROBOTOVÁ, Milena. Spisovná výslovnost a kultura mluveného projevu. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000. ISBN 80-244-0187-8.
MINÁŘOVÁ, Eva. Stylistika pro žurnalisty. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011. Žurnalistika a komunikace. ISBN 978-80-247-2979-4.
PAVLÍČEK, Antonín. Nová média a sociální sítě. Vyd. 1. Praha: Oeconomica, 2010. ISBN 978-80-245-1742-1.
Seznam doporučené literatury
BILINSKI, Wolfgang. Velká kniha rétoriky: jak s jistotou a přesvědčivě vystupovat při každé příležitosti. 1. vyd. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3905-2.
ČECHOVÁ, M. A KOL. : Čeština - řeč a jazyk. Praha : ISV 1995. ISBN 80-85866-12-9
JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Masová média. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-466-3.
KRAUS, J. : Rétorika a řečová kultura. Praha : Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0898-7.
KROBOTOVÁ, Milena. Spisovná výslovnost a kultura mluveného projevu. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000. ISBN 80-244-0187-8.
MINÁŘOVÁ, Eva. Stylistika pro žurnalisty. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011. Žurnalistika a komunikace. ISBN 978-80-247-2979-4.
PAVLÍČEK, Antonín. Nová média a sociální sítě. Vyd. 1. Praha: Oeconomica, 2010. ISBN 978-80-245-1742-1.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.