Předkládaná diplomová práce se zabývá projektovou výukou a jejím využitím pro mezilidskou komunikaci. Její první, teoretická část, obsahuje tři velké kapitoly: projektové vyučování, komunikace a specifické poruchy učení. V nich vysvětluje pojmy z hlediska jejich významu a využití v praktické části. Druhá část představuje konkrétní projekt, který se uskutečnil s žáky 9. třídy specializované na žáky se specifickými poruchami učení. Součástí projektu byly úlohy a cvičení zaměřené na zlepšování komunikačních dovedností žáků. Zásadní částí projektu bylo ztvárnění pohádky Sněhurka a sedm trpaslíků pro děti z mateřské školy.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the projectbased learning and interpersonal communication. It is divided into two parts. The first part is theoretical and describes three big themes the project-based learning, communication and specific learning disabilities. This part explains why the themes are important for the second part of the diploma thesis and also shows the way themes are treated in the second part. The second part is practical and introduces one particular project, which was implemented in school by nine-graders who have specific learning disabilities. This project was based on many tasks and activities and led to the development of pupils' communication skills. The main aim of the project was a dramatic performance for children from kindergarten Snow White and the Seven Dwarfs.
Klíčová slova
Projektová výuka, komunikace, specifické poruchy učení, dyslexie, dysgrafie, dysortografie, divadelní představení, komunikační kompetence, mluvený projev, neverbální komunikace.
Předkládaná diplomová práce se zabývá projektovou výukou a jejím využitím pro mezilidskou komunikaci. Její první, teoretická část, obsahuje tři velké kapitoly: projektové vyučování, komunikace a specifické poruchy učení. V nich vysvětluje pojmy z hlediska jejich významu a využití v praktické části. Druhá část představuje konkrétní projekt, který se uskutečnil s žáky 9. třídy specializované na žáky se specifickými poruchami učení. Součástí projektu byly úlohy a cvičení zaměřené na zlepšování komunikačních dovedností žáků. Zásadní částí projektu bylo ztvárnění pohádky Sněhurka a sedm trpaslíků pro děti z mateřské školy.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the projectbased learning and interpersonal communication. It is divided into two parts. The first part is theoretical and describes three big themes the project-based learning, communication and specific learning disabilities. This part explains why the themes are important for the second part of the diploma thesis and also shows the way themes are treated in the second part. The second part is practical and introduces one particular project, which was implemented in school by nine-graders who have specific learning disabilities. This project was based on many tasks and activities and led to the development of pupils' communication skills. The main aim of the project was a dramatic performance for children from kindergarten Snow White and the Seven Dwarfs.
Klíčová slova
Projektová výuka, komunikace, specifické poruchy učení, dyslexie, dysgrafie, dysortografie, divadelní představení, komunikační kompetence, mluvený projev, neverbální komunikace.
Cílem práce je představit projektové vyučování jako jednu z možností, která přispívá k rozvoji komunikačních dovedností.
Na základě odborné literatury vycházející z pedagogiky a didaktiky češtiny bude charakterizováno projektové vyučování. Následně bude představen konkrétní projekt, jenž bude zaměřen na žáky ZŠ. Jednotlivé etapy projektu budou analyzovány z hlediska výchovných a vzdělávacích cílů, zvláštní pozornost bude věnována rozvoji komunikačních dovedností.
Požadavky: průběžné konzultace zpracování tématu, zejména koncepce projektu a jeho následné analýzy.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je představit projektové vyučování jako jednu z možností, která přispívá k rozvoji komunikačních dovedností.
Na základě odborné literatury vycházející z pedagogiky a didaktiky češtiny bude charakterizováno projektové vyučování. Následně bude představen konkrétní projekt, jenž bude zaměřen na žáky ZŠ. Jednotlivé etapy projektu budou analyzovány z hlediska výchovných a vzdělávacích cílů, zvláštní pozornost bude věnována rozvoji komunikačních dovedností.
Požadavky: průběžné konzultace zpracování tématu, zejména koncepce projektu a jeho následné analýzy.
Seznam doporučené literatury
ČECHOVÁ, M. a kol. Čeština - řeč a jazyk. 3., rozš. a upr. vyd. Praha: SPN, 2011. 442 s. ISBN 978-80-7235-413-9.
ČECHOVÁ, M. Komunikační a slohová výchova. 1. vyd. Praha: ISV, 1998. 226 s. ISBN 80-85866-32-3.
HAUSENBLAS, O. Vrátíme smysl hodinám češtiny?: úvaha a praktický návrh, jak učinit náš vyučovací předmět hodným žákova zájmu: jako přívažek. 1. vyd. Praha: Pedagogická fakulta UK, 1997. 51 s. ISBN 80-86039-39-0.
KAŠOVÁ, J. Škola trochu jinak: projektové vyučování v teorii i praxi. 1. vyd. Kroměříž: Iuventa. Kroměříž, 1995. 81 s.
KOTEN, T. Škola? V pohodě! (2): projektové vyučování na základní škole: metodický návod, hry a formy práce pro projektové vyučování a praktickou realizaci průřezových témat. Most: Hněvín, 2009. 135 s. ISBN 978-80-86654-25-6.
KRET, E. Učíme (se) jinak: Nápady a rady pro učitele a rodiče. Praha: Portál, 1995. 132 s. ISBN 80-7178-030-8.
PACOVSKÁ J. K hlubinám študákovy duše. Didaktika mateřského jazyka v transdisciplinárním kontextu. Praha: Karolinum 2012. 244 s. (AUC Philologica Monographia) 166 ISBN 978-80-246-2152-4.
ŠEBESTA, K. Od jazyka ke komunikaci: didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1999. 157 s. ISBN 80-7184-711-9.
ŠLÉDROVÁ, J. Několik poznámek k verbalizaci zdvořilosti na 2. stupni základní školy. In: Transmise kultury a škola. Ed M. Kučera, Praha: CEFRES 1998, s. 113 124.
TOMKOVÁ, A.; KAŠOVÁ, J.; DVOŘÁKOVÁ, M. Učíme v projektech. 1. vyd. Praha: Portál, 2009. 173 s. ISBN 978-80-7367-527-1.
Seznam doporučené literatury
ČECHOVÁ, M. a kol. Čeština - řeč a jazyk. 3., rozš. a upr. vyd. Praha: SPN, 2011. 442 s. ISBN 978-80-7235-413-9.
ČECHOVÁ, M. Komunikační a slohová výchova. 1. vyd. Praha: ISV, 1998. 226 s. ISBN 80-85866-32-3.
HAUSENBLAS, O. Vrátíme smysl hodinám češtiny?: úvaha a praktický návrh, jak učinit náš vyučovací předmět hodným žákova zájmu: jako přívažek. 1. vyd. Praha: Pedagogická fakulta UK, 1997. 51 s. ISBN 80-86039-39-0.
KAŠOVÁ, J. Škola trochu jinak: projektové vyučování v teorii i praxi. 1. vyd. Kroměříž: Iuventa. Kroměříž, 1995. 81 s.
KOTEN, T. Škola? V pohodě! (2): projektové vyučování na základní škole: metodický návod, hry a formy práce pro projektové vyučování a praktickou realizaci průřezových témat. Most: Hněvín, 2009. 135 s. ISBN 978-80-86654-25-6.
KRET, E. Učíme (se) jinak: Nápady a rady pro učitele a rodiče. Praha: Portál, 1995. 132 s. ISBN 80-7178-030-8.
PACOVSKÁ J. K hlubinám študákovy duše. Didaktika mateřského jazyka v transdisciplinárním kontextu. Praha: Karolinum 2012. 244 s. (AUC Philologica Monographia) 166 ISBN 978-80-246-2152-4.
ŠEBESTA, K. Od jazyka ke komunikaci: didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1999. 157 s. ISBN 80-7184-711-9.
ŠLÉDROVÁ, J. Několik poznámek k verbalizaci zdvořilosti na 2. stupni základní školy. In: Transmise kultury a škola. Ed M. Kučera, Praha: CEFRES 1998, s. 113 124.
TOMKOVÁ, A.; KAŠOVÁ, J.; DVOŘÁKOVÁ, M. Učíme v projektech. 1. vyd. Praha: Portál, 2009. 173 s. ISBN 978-80-7367-527-1.