Tématem mé bakalářské práce jsou postoje rodičů k výchově v Montessori
mateřských školách. První část (teoretická) se zaměřuje na dětský věk, jak ho chápe
Maria Montessori, na předškolní období, život Marie Montessori a na pedagogickou
koncepci podle Marie Montessori. Druhá část (praktická) je zaměřena na kvalitativní
výzkum, jehož cílem bylo vyhodnotit, do jaké míry jsou názory a postoje rodičů dětí
navštěvujících zařízení vycházející z Montessori pedagogiky konzistentní
s výchovně-vzdělávací filosofií tohoto přístupu. Obsahem výzkumného šetření
jsou rozhovory s pedagogy a rodiči a vlastní pozorování ve zkoumaném zařízení.
Anotace v angličtině
This thesis investigates parents? attitudes towards education in Montessori nursery
schools. The first (theoretical) part focuses on childhood as understood
by Maria Montessori, the preschool age, the life of Maria Montessori, and her pedagogical
concepts. The second (practical) part is devoted to qualitative research aiming to assess
the degree to which the opinions of parents of the children attending Montessori-based
nursery schools accord with Montessori?s educational philosophy. The research comprises
interviews with both pedagogues and parents along with the author?s own observations
in the studied facilities.
Klíčová slova
Montessori pedagogika, výchova, Maria Montessori, rodiče, mateřská škola,
předškolní věk.
Klíčová slova v angličtině
Montessori pedagogy, education, Maria Montessori, parents, nursery school,
preschool age.
Rozsah průvodní práce
93 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem mé bakalářské práce jsou postoje rodičů k výchově v Montessori
mateřských školách. První část (teoretická) se zaměřuje na dětský věk, jak ho chápe
Maria Montessori, na předškolní období, život Marie Montessori a na pedagogickou
koncepci podle Marie Montessori. Druhá část (praktická) je zaměřena na kvalitativní
výzkum, jehož cílem bylo vyhodnotit, do jaké míry jsou názory a postoje rodičů dětí
navštěvujících zařízení vycházející z Montessori pedagogiky konzistentní
s výchovně-vzdělávací filosofií tohoto přístupu. Obsahem výzkumného šetření
jsou rozhovory s pedagogy a rodiči a vlastní pozorování ve zkoumaném zařízení.
Anotace v angličtině
This thesis investigates parents? attitudes towards education in Montessori nursery
schools. The first (theoretical) part focuses on childhood as understood
by Maria Montessori, the preschool age, the life of Maria Montessori, and her pedagogical
concepts. The second (practical) part is devoted to qualitative research aiming to assess
the degree to which the opinions of parents of the children attending Montessori-based
nursery schools accord with Montessori?s educational philosophy. The research comprises
interviews with both pedagogues and parents along with the author?s own observations
in the studied facilities.
Klíčová slova
Montessori pedagogika, výchova, Maria Montessori, rodiče, mateřská škola,
předškolní věk.
Klíčová slova v angličtině
Montessori pedagogy, education, Maria Montessori, parents, nursery school,
preschool age.
Zásady pro vypracování
Cíl:
Vyhodnotit, do jaké míry jsou názory a postoje rodičů dětí navštěvujících zařízení vycházející z montessori pedagogiky konzistentní s výchovně-vzdělávací filosofií tohoto přístupu.
Požadavky:
- provést rozhovory s rodiči nejméně 10 předškolních dětí navštěvujících montessori zařízení
- provést rozhovory s pedagogickými pracovníky ve zkoumaném zařízení
- popsat zásady montessori pedagogiky v montessori zařízení
- nejméně 5 dní pozorovat vybranou skupinu ve zkoumaném zařízení
- porovnat podobnosti a rozdíly mezi výchovnými názory rodičů a pedagogickými postupy aplikovanými na zkoumaném montessori zařízení
Metody:
- rozhovory
- pozorování
- kvalitativní analýza získaných dat
Zásady pro vypracování
Cíl:
Vyhodnotit, do jaké míry jsou názory a postoje rodičů dětí navštěvujících zařízení vycházející z montessori pedagogiky konzistentní s výchovně-vzdělávací filosofií tohoto přístupu.
Požadavky:
- provést rozhovory s rodiči nejméně 10 předškolních dětí navštěvujících montessori zařízení
- provést rozhovory s pedagogickými pracovníky ve zkoumaném zařízení
- popsat zásady montessori pedagogiky v montessori zařízení
- nejméně 5 dní pozorovat vybranou skupinu ve zkoumaném zařízení
- porovnat podobnosti a rozdíly mezi výchovnými názory rodičů a pedagogickými postupy aplikovanými na zkoumaném montessori zařízení
Metody:
- rozhovory
- pozorování
- kvalitativní analýza získaných dat
Seznam doporučené literatury
LUDWIG, H., 2000. Vychováváme a vzděláváme s Marií Montessoriovou: (praxe reformně pedagogické koncepce). Vyd. 1. Pardubice: Univerzita Pardubice. ISBN 80-7194-266-9.
MONTESSORI, M., 2012. Tajuplné dětství. Vyd. 2., V Tritonu 1. Praha: Triton. ISBN 978-80-7387-382-0.
ŠPAŇHELOVÁ, I., 2004. Dítě v předškolním období: [umím jako rodič nahlédnout do dětského světa fantazie? : jak zvládnout začátky v mateřské školce? : jaká jsou nejčastější rodičovská klopýtnutí při výchově?]. 1. vyd. Praha: Mladá fronta. ISBN 80-204-1187-9.
ŠVAŘÍČEK, R. and ŠEĎOVÁ, K., 2007. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 1. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-313-0.
Seznam doporučené literatury
LUDWIG, H., 2000. Vychováváme a vzděláváme s Marií Montessoriovou: (praxe reformně pedagogické koncepce). Vyd. 1. Pardubice: Univerzita Pardubice. ISBN 80-7194-266-9.
MONTESSORI, M., 2012. Tajuplné dětství. Vyd. 2., V Tritonu 1. Praha: Triton. ISBN 978-80-7387-382-0.
ŠPAŇHELOVÁ, I., 2004. Dítě v předškolním období: [umím jako rodič nahlédnout do dětského světa fantazie? : jak zvládnout začátky v mateřské školce? : jaká jsou nejčastější rodičovská klopýtnutí při výchově?]. 1. vyd. Praha: Mladá fronta. ISBN 80-204-1187-9.
ŠVAŘÍČEK, R. and ŠEĎOVÁ, K., 2007. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 1. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-313-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.