Tato bakalářská práce se zabývá tvorbou, realizací a vyhodnocením programu aktivit zaměřených na podporu osobnostního růstu dětí v rámci dramatického kroužku. Jedním z cílů práce je vyhodnotit efekt programu dramatického kroužku ve smyslu zjišťování pozitivních změn ve zvolených parametrech osobnostního růstu, na něž byl program zacílen. Sledované aspekty osobnostního růstu, na jejichž rozvoj jsou aktivity zaměřeny,
jsou: reflexe emocí a jejich porozumění, projevené ve schopnosti srozumitelně verbalizovat vlastní emoční obsahy.
V teoretické části jsem vymezila důležité pojmy ohledně psychologického vývoje a vhodného pedagogického působení na dítě mladšího školního věku.
V praktické části je podrobně zaznamenána příprava programu aktivit a jeho realizace. Následně je program vyhodnocen za použití pozorování dětí, rozhovorů s učiteli a rodiči a hodnotících dotazníků vyplněných vychovateli.
V závěru práce se zabývám diskusí o přínosech programu aktivit a jeho potenciální přínos pro další zkvalitnění náplně dramatického kroužku.
Anotace v angličtině
This work deals with creation, realization and evaluation of a program of activities which are focused on the support of the personality growth of children in terms of a drama course. One of the main goals of the work is to evaluate the effect of the drama course program in the sense of detecting positive changes in chosen parameters of personality growth the program is focused on. The monitored aspects of the personality growth the activities are focused on are as follows: reflection of emotions and their understanding expressed by the ability of clearly explaining one's emotional contents.
I specified the important terms about the psychological development and the appropriate pedagogic impact on the child of younger school age in the theoretical part while in the practical part, there is a detailed explanation of the preparation of the program of activities and its realization. Subsequently the program is evaluated by observing of children, interviews with teachers and parents and evaluating questionnaires filled by pedagogues.
Finally, I deal with the discussion about the contribution of the program of activities and its potential contribution for another upgrading of the drama course contents at the close of this work.
Klíčová slova
Dramatická výchova, prožitková pedagogika, emoce, komunikace, osobnostní a sociální rozvoj, učení, prožívání
Klíčová slova v angličtině
Drama education, experience pedagogy, emotions, communication, personality and social development, teaching, learning, experiencing
Rozsah průvodní práce
70 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá tvorbou, realizací a vyhodnocením programu aktivit zaměřených na podporu osobnostního růstu dětí v rámci dramatického kroužku. Jedním z cílů práce je vyhodnotit efekt programu dramatického kroužku ve smyslu zjišťování pozitivních změn ve zvolených parametrech osobnostního růstu, na něž byl program zacílen. Sledované aspekty osobnostního růstu, na jejichž rozvoj jsou aktivity zaměřeny,
jsou: reflexe emocí a jejich porozumění, projevené ve schopnosti srozumitelně verbalizovat vlastní emoční obsahy.
V teoretické části jsem vymezila důležité pojmy ohledně psychologického vývoje a vhodného pedagogického působení na dítě mladšího školního věku.
V praktické části je podrobně zaznamenána příprava programu aktivit a jeho realizace. Následně je program vyhodnocen za použití pozorování dětí, rozhovorů s učiteli a rodiči a hodnotících dotazníků vyplněných vychovateli.
V závěru práce se zabývám diskusí o přínosech programu aktivit a jeho potenciální přínos pro další zkvalitnění náplně dramatického kroužku.
Anotace v angličtině
This work deals with creation, realization and evaluation of a program of activities which are focused on the support of the personality growth of children in terms of a drama course. One of the main goals of the work is to evaluate the effect of the drama course program in the sense of detecting positive changes in chosen parameters of personality growth the program is focused on. The monitored aspects of the personality growth the activities are focused on are as follows: reflection of emotions and their understanding expressed by the ability of clearly explaining one's emotional contents.
I specified the important terms about the psychological development and the appropriate pedagogic impact on the child of younger school age in the theoretical part while in the practical part, there is a detailed explanation of the preparation of the program of activities and its realization. Subsequently the program is evaluated by observing of children, interviews with teachers and parents and evaluating questionnaires filled by pedagogues.
Finally, I deal with the discussion about the contribution of the program of activities and its potential contribution for another upgrading of the drama course contents at the close of this work.
Klíčová slova
Dramatická výchova, prožitková pedagogika, emoce, komunikace, osobnostní a sociální rozvoj, učení, prožívání
Klíčová slova v angličtině
Drama education, experience pedagogy, emotions, communication, personality and social development, teaching, learning, experiencing
Zásady pro vypracování
Vytvoření programu dramatických aktivit zaměřených na:
- porozumění vlastním emocím
- schopnosti verbalizovat vlastní emoční obsahy
- autentické prožívání
Cíle:
- prohloubení schopnosti verbalizovat emoční obsahy- zvýšení autenticity
- evaluace projektu
Metody:
- rozhovory
- obsahová analýza
Zásady pro vypracování
Vytvoření programu dramatických aktivit zaměřených na:
- porozumění vlastním emocím
- schopnosti verbalizovat vlastní emoční obsahy
- autentické prožívání
Cíle:
- prohloubení schopnosti verbalizovat emoční obsahy- zvýšení autenticity
- evaluace projektu
Metody:
- rozhovory
- obsahová analýza
Seznam doporučené literatury
Hartl, P. & Hartlová, H., 2010. Velký psychologický slovník, Praha: Portál.
Drapela, V.J., 2011. Přehled teorií osobnosti, Praha: Portál.
Piaget, J. & Inhelder, B., 2014. Psychologie dítěte, Praha: Portál.
Vybíral, Z., 2005. Psychologie komunikace, Praha: Portál.
Nakonečný, M., 2012. Emoce, Praha: Triton.
Pfeffer, S. & Žárská, M., 2003. Rozvíjíme emoce dětí: praktická příručka pro mateřské školy, Praha: Portál.
Goleman, D., 1997. Emoční inteligence, Praha: Columbus.
Rogers, C.R., 2015. Být sám sebou: terapeutův pohled na psychoterapii, Praha: Portál.
Satirová, V., 2005. Model růstu - Za hranice rodinné terapie, Brno: Cesta.
Mareš, J. & Křivohlavý, J., 1995. Komunikace ve škole, Brno: Masarykova univerzita.
Siegel, D.J., 2014. Brainstorm, Brunswick: Scribe Publications.
Seznam doporučené literatury
Hartl, P. & Hartlová, H., 2010. Velký psychologický slovník, Praha: Portál.
Drapela, V.J., 2011. Přehled teorií osobnosti, Praha: Portál.
Piaget, J. & Inhelder, B., 2014. Psychologie dítěte, Praha: Portál.
Vybíral, Z., 2005. Psychologie komunikace, Praha: Portál.
Nakonečný, M., 2012. Emoce, Praha: Triton.
Pfeffer, S. & Žárská, M., 2003. Rozvíjíme emoce dětí: praktická příručka pro mateřské školy, Praha: Portál.
Goleman, D., 1997. Emoční inteligence, Praha: Columbus.
Rogers, C.R., 2015. Být sám sebou: terapeutův pohled na psychoterapii, Praha: Portál.
Satirová, V., 2005. Model růstu - Za hranice rodinné terapie, Brno: Cesta.
Mareš, J. & Křivohlavý, J., 1995. Komunikace ve škole, Brno: Masarykova univerzita.
Siegel, D.J., 2014. Brainstorm, Brunswick: Scribe Publications.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.