Hlavním tématem této bakalářské práce je přiblížit historii Romů, žákům Speciální základní školy ve Varnsdorfu, formou dramatické výchovy.
Domnívám se, že dnešní romské děti svoji historii neznají, školní výuka jim zdaleka nenabízí pohled do své historie. Tvořivost je velmi důležitá pro rozvoj dítěte mladšího školního věku. Proto pohled do své minulosti a historie v souvislosti se současnou tvořivostí, nabízí na této škole zajímavý prostor pro tento typ činností. Tato práce nabízí různé aktivizační metody a techniky, úkoly a cvičení vyžadující samostatnost a vedoucí k tvořivosti.
V teoretické části je popsána samotná historie Romů, jejich příchod na území České republiky a usídlení. Jsou zde vyjmenována řemesla, která Romové používali a velmi dobře ovládali. Jejich kulturní bohatství, tance písně, pohádky i jídlo. Teoretickou část uzavírá multikulturní výchova, současné propojení RVP pro základní vzdělávání a vliv výchovy prožitkem v pedagogice.
V praktické části je navržen program na rozvoj tvořivosti pro vybranou skupinu dětí ze Speciální základní školy ve Varnsdorfu. Je zde popsán samotný proces programu, jeho zhodnocení z hlediska dětí, lektora a vytyčených cílů. Vyvrcholením je pak projektový den s dětmi. Závěr se věnuje posouzení vhodnosti využití této dramatické výchovy pro rozvoj tvořivosti na této škole.
Anotace v angličtině
The main topic of this thesis is to explain the history of Roma in the special elementary school in Varnsdorf by form of drama. I believe that today's Gypsies its history do not know their history themselves schooling them offers an opportunity to insight in their history. Creativity is very important for the development of a child below school age. Therefore, looking into their past and history in the context of the current creativity, we offer this school an interesting space for this type of activity. This work offers various active methods and techniques, assignments and exercises requiring independence and which lead to creativity.
The theoretical part is described as "the history of Roma, their arrival in the Czech Republic and settlement". There are listed crafts used by Roma and very well controlled. Their cultural heritage, dance songs, fairy tales and food. The theoretical part ends with multicultural education, simultaneous connection of FEP for basic education and the impact of education experience in pedagogy.
The practical part of the program is designed to develop creativity for a selected group of children from the special school in Varnsdorf. There is described the actual process of the program and its evaluation in terms of the children, the teacher and the objectives set. The culmination of the project is then the day with the kids. The conclusion is devoted to assessing the appropriateness of the use of drama education for the development of creativity in this specific school.
Klíčová slova
Speciální základní škola, mladší školní věk, tvořivost, drama, spolupráce, kooperace
Klíčová slova v angličtině
Special Elementary School, school age, creativity, drama, collaboration, cooperation
Rozsah průvodní práce
85 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Hlavním tématem této bakalářské práce je přiblížit historii Romů, žákům Speciální základní školy ve Varnsdorfu, formou dramatické výchovy.
Domnívám se, že dnešní romské děti svoji historii neznají, školní výuka jim zdaleka nenabízí pohled do své historie. Tvořivost je velmi důležitá pro rozvoj dítěte mladšího školního věku. Proto pohled do své minulosti a historie v souvislosti se současnou tvořivostí, nabízí na této škole zajímavý prostor pro tento typ činností. Tato práce nabízí různé aktivizační metody a techniky, úkoly a cvičení vyžadující samostatnost a vedoucí k tvořivosti.
V teoretické části je popsána samotná historie Romů, jejich příchod na území České republiky a usídlení. Jsou zde vyjmenována řemesla, která Romové používali a velmi dobře ovládali. Jejich kulturní bohatství, tance písně, pohádky i jídlo. Teoretickou část uzavírá multikulturní výchova, současné propojení RVP pro základní vzdělávání a vliv výchovy prožitkem v pedagogice.
V praktické části je navržen program na rozvoj tvořivosti pro vybranou skupinu dětí ze Speciální základní školy ve Varnsdorfu. Je zde popsán samotný proces programu, jeho zhodnocení z hlediska dětí, lektora a vytyčených cílů. Vyvrcholením je pak projektový den s dětmi. Závěr se věnuje posouzení vhodnosti využití této dramatické výchovy pro rozvoj tvořivosti na této škole.
Anotace v angličtině
The main topic of this thesis is to explain the history of Roma in the special elementary school in Varnsdorf by form of drama. I believe that today's Gypsies its history do not know their history themselves schooling them offers an opportunity to insight in their history. Creativity is very important for the development of a child below school age. Therefore, looking into their past and history in the context of the current creativity, we offer this school an interesting space for this type of activity. This work offers various active methods and techniques, assignments and exercises requiring independence and which lead to creativity.
The theoretical part is described as "the history of Roma, their arrival in the Czech Republic and settlement". There are listed crafts used by Roma and very well controlled. Their cultural heritage, dance songs, fairy tales and food. The theoretical part ends with multicultural education, simultaneous connection of FEP for basic education and the impact of education experience in pedagogy.
The practical part of the program is designed to develop creativity for a selected group of children from the special school in Varnsdorf. There is described the actual process of the program and its evaluation in terms of the children, the teacher and the objectives set. The culmination of the project is then the day with the kids. The conclusion is devoted to assessing the appropriateness of the use of drama education for the development of creativity in this specific school.
Klíčová slova
Speciální základní škola, mladší školní věk, tvořivost, drama, spolupráce, kooperace
Klíčová slova v angličtině
Special Elementary School, school age, creativity, drama, collaboration, cooperation
Zásady pro vypracování
Cíl:
Vytvořit, zrealizovat a zhodnotit program zaměřený na historii a kulturní bohatství Romů pro žáky Speciální a praktické školy ve Varnsdorfu.
Požadavky:
- seznámení s historií a kulturním bohatstvím Romů
- vytvoření a ověření vlastního programu
- studium literatury
- čerpání z internetových zdrojů
Metody a techniky:
- pozorování skupiny
- reflexe
- metody a techniky dramatické výchovy
Zásady pro vypracování
Cíl:
Vytvořit, zrealizovat a zhodnotit program zaměřený na historii a kulturní bohatství Romů pro žáky Speciální a praktické školy ve Varnsdorfu.
Požadavky:
- seznámení s historií a kulturním bohatstvím Romů
- vytvoření a ověření vlastního programu
- studium literatury
- čerpání z internetových zdrojů
Metody a techniky:
- pozorování skupiny
- reflexe
- metody a techniky dramatické výchovy
Seznam doporučené literatury
KALOVÁ, J., ZÁVODSKÁ, M., 2012. Druhá směna: jak využívat dějiny Romů ve výuce na 2. stupni ZŠ: jak využívat literaturu Romů ve výuce na 2. stupni ZŠ. 1. vyd. Praha: Romea. ISBN 978-80-904106-1-9.
MACHKOVÁ, E. 2007. Jak se učí dramatická výchova: didaktika dramatické výchovy. 2. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky. ISBN 978-80-7331-089-9.
MOREE, D., JANSKÁ, I., 2008. Než začneme s multikulturní výchovou: od skupinových konceptů k osobnostnímu přístupu. Praha: Člověk v tísni. ISBN 978-80-86961-61-3.
PRŮCHA, J., 2006. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. 1. vyd. Praha: Triton. ISBN 80-7254-866-2.
ŠIŠKOVÁ, T., 2008. Výchova k toleranci a proti rasismu: multikulturní výchova v praxi. 2. aktual. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-182-2.
Seznam doporučené literatury
KALOVÁ, J., ZÁVODSKÁ, M., 2012. Druhá směna: jak využívat dějiny Romů ve výuce na 2. stupni ZŠ: jak využívat literaturu Romů ve výuce na 2. stupni ZŠ. 1. vyd. Praha: Romea. ISBN 978-80-904106-1-9.
MACHKOVÁ, E. 2007. Jak se učí dramatická výchova: didaktika dramatické výchovy. 2. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky. ISBN 978-80-7331-089-9.
MOREE, D., JANSKÁ, I., 2008. Než začneme s multikulturní výchovou: od skupinových konceptů k osobnostnímu přístupu. Praha: Člověk v tísni. ISBN 978-80-86961-61-3.
PRŮCHA, J., 2006. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. 1. vyd. Praha: Triton. ISBN 80-7254-866-2.
ŠIŠKOVÁ, T., 2008. Výchova k toleranci a proti rasismu: multikulturní výchova v praxi. 2. aktual. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-182-2.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
portréty, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.