Tato bakalářská práce pojednává v teoretické části o environmentální výchově a jejím využití ve volném čase, k tomu je zde zapojena metoda badatelsky orientovaného vyučování, zároveň je přihlédnuto k charakteristikám cílové věkové skupiny. Upozorňuje se zde na varovné signály zjištěných z výzkumů PISA z posledních let, a tím je snižující se zájem dětí o přírodovědné obory. Praktická část je ukázkou realizace zájmové činnosti Věda nás baví, na které je předvedeno, že lze zájem dětí o přírodu podporovat také vzdělávací činností ve volném čase.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis in its theoretical part deals with environmental education and its use in leisure time. It involves the method of inquiry based education, while taking into account the characteristics of the target group. Attention is drawn to the warning signals of PISA's recent research findings, which show the declining interest of children in science disciplines. The practical part is an example of the realization of interest activities called "Science entertains us", which shows that children's interest in nature can also be supported by educational activities in their free time.
Tato bakalářská práce pojednává v teoretické části o environmentální výchově a jejím využití ve volném čase, k tomu je zde zapojena metoda badatelsky orientovaného vyučování, zároveň je přihlédnuto k charakteristikám cílové věkové skupiny. Upozorňuje se zde na varovné signály zjištěných z výzkumů PISA z posledních let, a tím je snižující se zájem dětí o přírodovědné obory. Praktická část je ukázkou realizace zájmové činnosti Věda nás baví, na které je předvedeno, že lze zájem dětí o přírodu podporovat také vzdělávací činností ve volném čase.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis in its theoretical part deals with environmental education and its use in leisure time. It involves the method of inquiry based education, while taking into account the characteristics of the target group. Attention is drawn to the warning signals of PISA's recent research findings, which show the declining interest of children in science disciplines. The practical part is an example of the realization of interest activities called "Science entertains us", which shows that children's interest in nature can also be supported by educational activities in their free time.
Cíle:
Ověřit význam environmentální výchovy v mimoškolní činnosti
Provést evaluaci půlroční činnosti zájmového kroužku pro žáky 1. stupně ZŠ v rámci programu Věda nás baví
Požadavky:
Prostudovat odpovídající literaturu včetně zprávy týkající se výzkumu zájmu dětí k přírodním vědám
Popsat činnost zájmového kroužku pracujícího na základě programu Věda nás baví
Provést evaluaci činnosti
Metody:
Analýza výsledků provedených výzkumů
Dotazník pro žáky na začátku a na konci hodnoceného období
Zásady pro vypracování
Cíle:
Ověřit význam environmentální výchovy v mimoškolní činnosti
Provést evaluaci půlroční činnosti zájmového kroužku pro žáky 1. stupně ZŠ v rámci programu Věda nás baví
Požadavky:
Prostudovat odpovídající literaturu včetně zprávy týkající se výzkumu zájmu dětí k přírodním vědám
Popsat činnost zájmového kroužku pracujícího na základě programu Věda nás baví
Provést evaluaci činnosti
Metody:
Analýza výsledků provedených výzkumů
Dotazník pro žáky na začátku a na konci hodnoceného období
Seznam doporučené literatury
ČINČERA, Jan, 2015. Evaluácia programov environmentálnej výchovy. In GALLAYOVÁ, Z.; DOVALOVÁ, H.; HIPŠ, J.. Environmentálna výchova v súvislostiach. Zvolen: Technická univerzita vo Zvoleně; CEEV Živica, s. 177-194, 27 s. ISBN 978-80-228-2794-2.
ČINČERA, Jan, KROUFEK, Roman, SKALÍK, Jan, ŠIMONOVÁ, Petra, BROUKALOVÁ, Lenka, BROUKAL, Václav, 2015. Eco-School in kindergartens: the effects, interpretation, and implementation of a pilot program.Environmental Education Research. roč. 21, s. 1-18. ISSN 1469-5871.
DOSTÁL, Jiří, 2015. Badatelsky orientovaná výuka: kompetence učitelů k její realizaci v technických a přírodovědných předmětech na základních školách. 1. vyd., Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 254 s. ISBN 978-80-244-4515-1.
PALEČKOVÁ, Jana, TOMÁŠEK, Vladislav , BASL, Josef, KRAMPLOVÁ, Iveta , 2007. Hlavní zjištění výzkumu PISA 2006: Poradí si žáci s přírodními vědami? Praha: Tauris, 24 s. ISBN 978-80-211-0541-6.
Seznam doporučené literatury
ČINČERA, Jan, 2015. Evaluácia programov environmentálnej výchovy. In GALLAYOVÁ, Z.; DOVALOVÁ, H.; HIPŠ, J.. Environmentálna výchova v súvislostiach. Zvolen: Technická univerzita vo Zvoleně; CEEV Živica, s. 177-194, 27 s. ISBN 978-80-228-2794-2.
ČINČERA, Jan, KROUFEK, Roman, SKALÍK, Jan, ŠIMONOVÁ, Petra, BROUKALOVÁ, Lenka, BROUKAL, Václav, 2015. Eco-School in kindergartens: the effects, interpretation, and implementation of a pilot program.Environmental Education Research. roč. 21, s. 1-18. ISSN 1469-5871.
DOSTÁL, Jiří, 2015. Badatelsky orientovaná výuka: kompetence učitelů k její realizaci v technických a přírodovědných předmětech na základních školách. 1. vyd., Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 254 s. ISBN 978-80-244-4515-1.
PALEČKOVÁ, Jana, TOMÁŠEK, Vladislav , BASL, Josef, KRAMPLOVÁ, Iveta , 2007. Hlavní zjištění výzkumu PISA 2006: Poradí si žáci s přírodními vědami? Praha: Tauris, 24 s. ISBN 978-80-211-0541-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.