Informace o kvalifikační práci Materiální a nemateriální prostředky výchovy v práci volnočasového pedagoga na příkladu Domova pro osoby se zdravotním postižením
Bakalářská práce pojednává o Materiálních a nemateriálních prostředcích výchovy v práci volnočasového pedagoga na příkladu domova pro osoby se zdravotním postižením. Práci tvoří dvě stěžejní části. Jedná se o část teoretickou, která s pomocí odborných zdrojů popisuje mentální retardaci z hlediska klasifikace a psychických zvláštností osob s mentální retardací, popřípadě ve spojitosti s Downovým syndromem a autismem. Dále zmiňuje specifika trávení volného času osob s mentálním postižením v dospělosti a mapuje materiální a nemateriální prostředky výchovy, které lze využít při práci s těmito osobami. V praktické části jsou popsány pedagogická a didaktická práce s materiálními a nemateriálními prostředky výchovy a praktické pomůcky inspirované metodikou Montessori, které byly využívány při edukaci klientů s mentálním postižením. V rámci hodnocení byly použity prvky akčního výzkumu a metody rozhovoru, pozorování a analýzy dokumentů se záměrem komplexně popsat účinek využitých prostředků na rozvoj praktických a kognitivních dovedností klientů.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on material and non-material educational tools of a leisure time pedagogue used in a home for disabled individuals. The thesis is divided into two crucial parts. The theoretical part introduces classification of intellectual disabilities and mental retardation and psychological differences of mentally disabled individuals sometimes closely linked with the Down syndrome and autism. Furthermore, it also presents a course for disabled adult clients with a wide scope of leisure time activities and methods of development and maps useful material and non-material educational tools inspired by Montessori tools and methods which were implemented in the course. The evaluation was realized with methods of action research interview, observation and document analysis with the main goal to complexly describe the effect of the utilised methods and tools on the development of clients´ practical and cognitive abilities.
Klíčová slova
mentální retardace, Downův syndrom, autismus, Domov pro osoby se zdravotním postižením, aktivizační prostředky, materiální prostředky výchovy, nemateriální prostředky výchovy
Klíčová slova v angličtině
Mental Disability, Down syndrome, Autism, Home for Disabled Adults, Activation Tools, Activation Methods
Rozsah průvodní práce
101 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce pojednává o Materiálních a nemateriálních prostředcích výchovy v práci volnočasového pedagoga na příkladu domova pro osoby se zdravotním postižením. Práci tvoří dvě stěžejní části. Jedná se o část teoretickou, která s pomocí odborných zdrojů popisuje mentální retardaci z hlediska klasifikace a psychických zvláštností osob s mentální retardací, popřípadě ve spojitosti s Downovým syndromem a autismem. Dále zmiňuje specifika trávení volného času osob s mentálním postižením v dospělosti a mapuje materiální a nemateriální prostředky výchovy, které lze využít při práci s těmito osobami. V praktické části jsou popsány pedagogická a didaktická práce s materiálními a nemateriálními prostředky výchovy a praktické pomůcky inspirované metodikou Montessori, které byly využívány při edukaci klientů s mentálním postižením. V rámci hodnocení byly použity prvky akčního výzkumu a metody rozhovoru, pozorování a analýzy dokumentů se záměrem komplexně popsat účinek využitých prostředků na rozvoj praktických a kognitivních dovedností klientů.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on material and non-material educational tools of a leisure time pedagogue used in a home for disabled individuals. The thesis is divided into two crucial parts. The theoretical part introduces classification of intellectual disabilities and mental retardation and psychological differences of mentally disabled individuals sometimes closely linked with the Down syndrome and autism. Furthermore, it also presents a course for disabled adult clients with a wide scope of leisure time activities and methods of development and maps useful material and non-material educational tools inspired by Montessori tools and methods which were implemented in the course. The evaluation was realized with methods of action research interview, observation and document analysis with the main goal to complexly describe the effect of the utilised methods and tools on the development of clients´ practical and cognitive abilities.
Klíčová slova
mentální retardace, Downův syndrom, autismus, Domov pro osoby se zdravotním postižením, aktivizační prostředky, materiální prostředky výchovy, nemateriální prostředky výchovy
Klíčová slova v angličtině
Mental Disability, Down syndrome, Autism, Home for Disabled Adults, Activation Tools, Activation Methods
Zásady pro vypracování
Cíl:
Tvorba, praktická aplikace a zhodnocení využitelnosti materiálních a nemateriálních prostředků výchovy vytvářených na základě individuálního přístupu ke klientům a s ohledem na jejich potřeby.
Požadavky:
1) studium odborné literatury
2) individuální a skupinová práce s klienty
3) analýza využívaných prostředků výchovy z hlediska účinnosti pedagogického působení na klienty ve volném čase
4) pravidelné konzultace s vedoucí práce
5) konzultace se speciálním pedagogem a lékařem
Metody:
analýza, pozorování, rozhovor, evaluace
Zásady pro vypracování
Cíl:
Tvorba, praktická aplikace a zhodnocení využitelnosti materiálních a nemateriálních prostředků výchovy vytvářených na základě individuálního přístupu ke klientům a s ohledem na jejich potřeby.
Požadavky:
1) studium odborné literatury
2) individuální a skupinová práce s klienty
3) analýza využívaných prostředků výchovy z hlediska účinnosti pedagogického působení na klienty ve volném čase
4) pravidelné konzultace s vedoucí práce
5) konzultace se speciálním pedagogem a lékařem
Metody:
analýza, pozorování, rozhovor, evaluace
Seznam doporučené literatury
KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. et al., 2001. Člověk, prostředí, výchova. Brno: Paido. ISBN 80-7315-004-2.
PIPEKOVÁ, Jarmila, 2006. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. vyd. 1. Brno: MSD. ISBN 80-86633-40-3.
ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, Iva. 2011. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Vyd. 4., přeprac. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-889-0.
ŠVAŘÍČEK. R., ŠEDOVÁ, K. a kol., 2007. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-313-0.
VÁGNEROVÁ Marie, 2007. Vývojová psychologie II.: Dospělost a stáří. Praha: Karolinum. ISBN 9788024613185.
Seznam doporučené literatury
KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. et al., 2001. Člověk, prostředí, výchova. Brno: Paido. ISBN 80-7315-004-2.
PIPEKOVÁ, Jarmila, 2006. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. vyd. 1. Brno: MSD. ISBN 80-86633-40-3.
ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, Iva. 2011. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Vyd. 4., přeprac. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-889-0.
ŠVAŘÍČEK. R., ŠEDOVÁ, K. a kol., 2007. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-313-0.
VÁGNEROVÁ Marie, 2007. Vývojová psychologie II.: Dospělost a stáří. Praha: Karolinum. ISBN 9788024613185.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.