Bakalářská práce se zabývá sledováním a srovnáním zátěže učitelů středních státních a soukromých škol.
Práce se soustředí především na srovnání zátěže a jejího vlivu na vznik stresu
a syndromu vyhoření u pedagogických pracovníků středních státních a soukromých škol.
Teoretická část bakalářské práce se zaměřuje na charakteristiku duševní hygieny, stresu učitelů a syndromu vyhoření učitelů. Dále popisuje střední školství, jak státní střední školy a soukromé střední školy.
Praktická část se zabývá kvalitativním výzkumem, přesněji metodou strukturovaného rozhovoru. Autorka podrobila strukturovanému rozhovoru vybrané učitelky středních státních a soukromých škol a na základě následné analýzy jejich pracovní zátěže byly jednotlivé výsledky porovnány.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is engaged in observation and comparison of teachers´ strain at private and state secondary schools in the Czech Republic. The thesis is focuses especially on comparison of the strain and its influence on development of stress and the burnout syndrome, which the secondary school teachers can suffer from.
The theoretical part specializes in the characteristics of the mental hygiene, teachers´ stress and the burnout syndrome. It also describes the system of the secondary education in the Czech Republic, considering the difference between private and state schools.
The practical part is focused on the qualitative research, or more precisely the structured dialogue method.
The author put the chosen teachers to the structured dialogue, then analysed their replies and finally the results were compared.
Klíčová slova
Stres, Zátěž, Učitel, Střední škola, Státní střední škola, Soukromá střední škola, Syndrom vyhoření, Psychohygiena, Duševní zdraví
Klíčová slova v angličtině
Stress, Burden, Secondary School, Private Secondary School, Burnout, Mental Health
Rozsah průvodní práce
48 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá sledováním a srovnáním zátěže učitelů středních státních a soukromých škol.
Práce se soustředí především na srovnání zátěže a jejího vlivu na vznik stresu
a syndromu vyhoření u pedagogických pracovníků středních státních a soukromých škol.
Teoretická část bakalářské práce se zaměřuje na charakteristiku duševní hygieny, stresu učitelů a syndromu vyhoření učitelů. Dále popisuje střední školství, jak státní střední školy a soukromé střední školy.
Praktická část se zabývá kvalitativním výzkumem, přesněji metodou strukturovaného rozhovoru. Autorka podrobila strukturovanému rozhovoru vybrané učitelky středních státních a soukromých škol a na základě následné analýzy jejich pracovní zátěže byly jednotlivé výsledky porovnány.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is engaged in observation and comparison of teachers´ strain at private and state secondary schools in the Czech Republic. The thesis is focuses especially on comparison of the strain and its influence on development of stress and the burnout syndrome, which the secondary school teachers can suffer from.
The theoretical part specializes in the characteristics of the mental hygiene, teachers´ stress and the burnout syndrome. It also describes the system of the secondary education in the Czech Republic, considering the difference between private and state schools.
The practical part is focused on the qualitative research, or more precisely the structured dialogue method.
The author put the chosen teachers to the structured dialogue, then analysed their replies and finally the results were compared.
Klíčová slova
Stres, Zátěž, Učitel, Střední škola, Státní střední škola, Soukromá střední škola, Syndrom vyhoření, Psychohygiena, Duševní zdraví
Klíčová slova v angličtině
Stress, Burden, Secondary School, Private Secondary School, Burnout, Mental Health
Zásady pro vypracování
Cíle
Analyzovat zátěž středoškolských učitelů, porovnání zátěže středoškolských učitelů působících na státních a soukromých školách.
Požadavky na zpracování
Vytvořit rešerši k tématům: Zátěž středoškolských učitelů, souvislost zátěže se zdravím učitelů, prevence stresu a vyhoření učitelů.
Zpracovat teoretickou část a vymezit v ní klíčové pojmy a teorie vztahující se k témat práce.
Zároveň prostudovat metody a použít je pro realizaci praktické části BP.
Metody
Práce bude využívat metodu dotazníku (test míry vyčerpání, test vyhoření MBI) a rozhovoru s učiteli soukromých a státních škol.
Zásady pro vypracování
Cíle
Analyzovat zátěž středoškolských učitelů, porovnání zátěže středoškolských učitelů působících na státních a soukromých školách.
Požadavky na zpracování
Vytvořit rešerši k tématům: Zátěž středoškolských učitelů, souvislost zátěže se zdravím učitelů, prevence stresu a vyhoření učitelů.
Zpracovat teoretickou část a vymezit v ní klíčové pojmy a teorie vztahující se k témat práce.
Zároveň prostudovat metody a použít je pro realizaci praktické části BP.
Metody
Práce bude využívat metodu dotazníku (test míry vyčerpání, test vyhoření MBI) a rozhovoru s učiteli soukromých a státních škol.
Seznam doporučené literatury
HENNING, C., KELLER, G., Antistresový program pro učitele. 1.vyd. Praha:
Portál, 1996, 96 s. ISBN 80-7178-093-6.
MAREŠ, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8.
PAULÍK, Karel. Psychologie lidské odolnosti. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010. 240 s. ISBN 9788024729596.
PRŮCHA, Jan. Učitel :současné poznatky o profesi. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002. 154 s. ISBN 80-7178-621-7.
ZEMAN, Vladimír a Libor MÍČEK. Učitel a stres. 2. rozš. vyd. Opava: Vade Mecum, 1997. 195 s. ISBN 80-86041-25-5.
Seznam doporučené literatury
HENNING, C., KELLER, G., Antistresový program pro učitele. 1.vyd. Praha:
Portál, 1996, 96 s. ISBN 80-7178-093-6.
MAREŠ, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8.
PAULÍK, Karel. Psychologie lidské odolnosti. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010. 240 s. ISBN 9788024729596.
PRŮCHA, Jan. Učitel :současné poznatky o profesi. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002. 154 s. ISBN 80-7178-621-7.
ZEMAN, Vladimír a Libor MÍČEK. Učitel a stres. 2. rozš. vyd. Opava: Vade Mecum, 1997. 195 s. ISBN 80-86041-25-5.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.