Tato bakalářská práce se zabývá vývojem jazyka u předškolních dětí v návaznosti na osvojování druhého cizího jazyka. Představuje výuku cizího jazyka za použití principů pedagogiky Marie Montessori a zároveň tyto principy popisuje s dalšími specifiky této pedagogiky. V praktické části jsou navrženy konkrétní výukové plány, které byly vyzkoušeny na dětech předškolního věku.
Anotace v angličtině
This Bachelor thesis deals with the language development from young age and also with the process of learning second language. It shows ways how to learn the other language using the Montessori method, as well as introducing the Montessori method on its own. The practical part is focused on an example of a specific guide for teachers that was also used and tried with preschool children.
Klíčová slova
anglický jazyk, Montessori, předškolní věk, Montessori pedagogika, mateřská škola, vývoj jazyka, výuka druhého jazyka, výukový program, didaktický materiál, angličtina v předškolním věku
Klíčová slova v angličtině
english language, Montessori Method, pre-primary education, pre-primary age, learning other language, learning characterics and strategies for other language, teaching other language to preschool children, didactic material, language development
Rozsah průvodní práce
64 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá vývojem jazyka u předškolních dětí v návaznosti na osvojování druhého cizího jazyka. Představuje výuku cizího jazyka za použití principů pedagogiky Marie Montessori a zároveň tyto principy popisuje s dalšími specifiky této pedagogiky. V praktické části jsou navrženy konkrétní výukové plány, které byly vyzkoušeny na dětech předškolního věku.
Anotace v angličtině
This Bachelor thesis deals with the language development from young age and also with the process of learning second language. It shows ways how to learn the other language using the Montessori method, as well as introducing the Montessori method on its own. The practical part is focused on an example of a specific guide for teachers that was also used and tried with preschool children.
Klíčová slova
anglický jazyk, Montessori, předškolní věk, Montessori pedagogika, mateřská škola, vývoj jazyka, výuka druhého jazyka, výukový program, didaktický materiál, angličtina v předškolním věku
Klíčová slova v angličtině
english language, Montessori Method, pre-primary education, pre-primary age, learning other language, learning characterics and strategies for other language, teaching other language to preschool children, didactic material, language development
Zásady pro vypracování
Zhodnotit vývoj jazykového vyjadřování a komunikačních strategií u dítěte předškolního věku.
Představit oblast jazyka Montessori pedagogiky.
Navrhnout program výuky anglického jazyka pro vybranou MŠ. Vypracovat didaktický materiál a pracovní listy pro vyučovací sekvence anglického jazyka vybrané MŠ.
Zásady pro vypracování
Zhodnotit vývoj jazykového vyjadřování a komunikačních strategií u dítěte předškolního věku.
Představit oblast jazyka Montessori pedagogiky.
Navrhnout program výuky anglického jazyka pro vybranou MŠ. Vypracovat didaktický materiál a pracovní listy pro vyučovací sekvence anglického jazyka vybrané MŠ.
Seznam doporučené literatury
KUTÁLKOVÁ, D., 2009. Průvodce vývojem dětské řeči, logopedická prevence. 5. vyd. Praha: Galén. ISBN 978-80-7262-598-7.
PRŮCHA, J., 2011. Dětská řeč a komunikace, poznatky vývojové psycholingvistiky. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3181-0.
SMOLÍK, F., Seidlová-Málková, G., 2014. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4240-3.
PELIKÁN, J., 2011. Základy empirického výzkumu jevů pedagogických. 2. vyd. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-2461-916-3.
MONTESSORI, M., 1912. The Montessori Method. 2nd ed. New York: Frederick A. Stokes Company. Dostupné z: http://digital.library.upenn.edu/women/montessori/method/method.html
MONTESSORI, M., 2001. Objevování dítěte. 1. vyd. Praha: SPS - nakladatelství světových pedagogických směrů. ISBN 80-86-189-0-5.
MONTESSORI, M., 2012. Tajuplné dětství. 2. vyd. Praha: Triton. ISBN 978-80-7387-382-0.
ZELINKOVÁ, O., 1997. Pomoz mi, abych to dokázal: Pedagogika Marie Montessoriové a její metody dnes. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-071-5.
CHODĚRA, R., 2013. Didaktika cizích jazyků. 2. vyd. Praha: Academia. ISBN 978-80-200-2274-5.
Seznam doporučené literatury
KUTÁLKOVÁ, D., 2009. Průvodce vývojem dětské řeči, logopedická prevence. 5. vyd. Praha: Galén. ISBN 978-80-7262-598-7.
PRŮCHA, J., 2011. Dětská řeč a komunikace, poznatky vývojové psycholingvistiky. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3181-0.
SMOLÍK, F., Seidlová-Málková, G., 2014. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4240-3.
PELIKÁN, J., 2011. Základy empirického výzkumu jevů pedagogických. 2. vyd. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-2461-916-3.
MONTESSORI, M., 1912. The Montessori Method. 2nd ed. New York: Frederick A. Stokes Company. Dostupné z: http://digital.library.upenn.edu/women/montessori/method/method.html
MONTESSORI, M., 2001. Objevování dítěte. 1. vyd. Praha: SPS - nakladatelství světových pedagogických směrů. ISBN 80-86-189-0-5.
MONTESSORI, M., 2012. Tajuplné dětství. 2. vyd. Praha: Triton. ISBN 978-80-7387-382-0.
ZELINKOVÁ, O., 1997. Pomoz mi, abych to dokázal: Pedagogika Marie Montessoriové a její metody dnes. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-071-5.
CHODĚRA, R., 2013. Didaktika cizích jazyků. 2. vyd. Praha: Academia. ISBN 978-80-200-2274-5.