Bakalářská práce se zabývá rozvíjením předčtenářské gramotnosti v mateřské škole. Mimo jiné poukazuje především na aspekty ovlivňující předčtenářskou gramotnost a důležité oblasti rozvoje dítěte, které jsou pro tuto pre-gramotnost a následnou čtenářskou gramotnost klíčové. Konkrétní oblasti rozvoje dětí a další informace uvádějící do problematiky jsou rozebrány v teoretické části. V závěru práce je přiložen dotazník pro učitelky MŠ a také didaktický materiál, podporující předčtenářské dovednosti dětí, založený na rozdělení jednotlivých oblastí rozvoje dětí.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with development of pre-reading literacy in kindergarten. Besides other things it points out the aspects influencing pre-reading literacy and important areas of children development, which are crucial for this pre-literacy and following literacy. Specific areas of children development and other information introducing into the problematics are discussed in theoretical part of the thesis. There is a questionnaire for kindergarten teachers attached to the thesis conclusion as well as didactic material supporting pre-reading skills of children based on separation of individual areas of development of children.
Klíčová slova
Gramotnost, Předčtenářská gramotnost, Čtenářská gramotnost, Oblasti rozvoje dítěte, Mateřská škola
Klíčová slova v angličtině
Literacy, Pre-reading literacy, Reading literacy, Areas of children development, Kindergarten
Rozsah průvodní práce
69 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá rozvíjením předčtenářské gramotnosti v mateřské škole. Mimo jiné poukazuje především na aspekty ovlivňující předčtenářskou gramotnost a důležité oblasti rozvoje dítěte, které jsou pro tuto pre-gramotnost a následnou čtenářskou gramotnost klíčové. Konkrétní oblasti rozvoje dětí a další informace uvádějící do problematiky jsou rozebrány v teoretické části. V závěru práce je přiložen dotazník pro učitelky MŠ a také didaktický materiál, podporující předčtenářské dovednosti dětí, založený na rozdělení jednotlivých oblastí rozvoje dětí.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with development of pre-reading literacy in kindergarten. Besides other things it points out the aspects influencing pre-reading literacy and important areas of children development, which are crucial for this pre-literacy and following literacy. Specific areas of children development and other information introducing into the problematics are discussed in theoretical part of the thesis. There is a questionnaire for kindergarten teachers attached to the thesis conclusion as well as didactic material supporting pre-reading skills of children based on separation of individual areas of development of children.
Klíčová slova
Gramotnost, Předčtenářská gramotnost, Čtenářská gramotnost, Oblasti rozvoje dítěte, Mateřská škola
Klíčová slova v angličtině
Literacy, Pre-reading literacy, Reading literacy, Areas of children development, Kindergarten
Zásady pro vypracování
Cíl:
Posouzení úrovně předčtenářské gramotnosti dětí v MŠ s následným porovnáním vývoje předčtenářských dovedností na počátku školní docházky. Na základě získaných poznatků v oblasti předčtenářských dovedností vytvořit didaktický materiál podporující rozvoj těchto dovedností.
Požadavky:
studium odborné literatury a zdrojů, analýza ŠVP, příprava a provedení dotazníku.
Zásady pro vypracování
Cíl:
Posouzení úrovně předčtenářské gramotnosti dětí v MŠ s následným porovnáním vývoje předčtenářských dovedností na počátku školní docházky. Na základě získaných poznatků v oblasti předčtenářských dovedností vytvořit didaktický materiál podporující rozvoj těchto dovedností.
Požadavky:
studium odborné literatury a zdrojů, analýza ŠVP, příprava a provedení dotazníku.
Seznam doporučené literatury
DURDILOVÁ, L., KLENKOVÁ, J., 2014. Hodnocení slovní zásoby dětí před zahájením školní docházky = The lexicon evaluation of children before their enrolling in school. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7290-770-0.
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D., 2006. Vývojová psychologie. 2. aktualiz. vyd. Praha: Grada. ISBN 80-247-1284-9.
SMOLÍKOVÁ, K., et al., 2004. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. 1. vyd. Praha: Výzkumný ústav pedagogický. ISBN 80-87000-00-5.
TOMÁŠKOVÁ, I., 2015. Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0790-0.
ZELINKOVÁ, O., 2008. Dyslexie v předškolním věku?. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-321-5.
Seznam doporučené literatury
DURDILOVÁ, L., KLENKOVÁ, J., 2014. Hodnocení slovní zásoby dětí před zahájením školní docházky = The lexicon evaluation of children before their enrolling in school. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7290-770-0.
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D., 2006. Vývojová psychologie. 2. aktualiz. vyd. Praha: Grada. ISBN 80-247-1284-9.
SMOLÍKOVÁ, K., et al., 2004. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. 1. vyd. Praha: Výzkumný ústav pedagogický. ISBN 80-87000-00-5.
TOMÁŠKOVÁ, I., 2015. Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0790-0.
ZELINKOVÁ, O., 2008. Dyslexie v předškolním věku?. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-321-5.