Hlavním cílem této bakalářské práce se stalo vytvoření vzdělávacího programu pro pracovníky
školních knihoven založeného na potřebách z řad pracovníků samotných, pedagogů a ředitelů škol.
Teoretická část se zaměřuje na vyjasnění pojmů čtenářství a gramotnost v souvislosti s potřebami
rozvoje čtenářské gramotnosti a ve vztahu ke školním knihovnám. Dále vymezuje funkci knihoven
a objasňuje stávající potřeby školních knihoven.
Praktická část přináší ucelený program semináře pro pracovníky školních knihoven. Popis průběhu
jeho realizace a závěrečnou evaluaci. Na závěr práce vznikl návrh nových seminářů, jejichž potřeba
vyplynula na základě závěrečné evaluace.
Anotace v angličtině
The main objective of this bachelor thesis is to develop a training program for school library
staff, based on the needs of the staff themselves, teachers, and school headmasters.
The theoretical part focuses on clarifying the concepts of readership and literacy in relation to
the needs of literacy development and in relation to school libraries. It also defines the function of
libraries and explains the current needs of school libraries.
The practical part provides a comprehensive seminar programme for school library staff.
A description of its implementation and a final evaluation. At the end of the thesis, a proposal for new
seminars is made, the need for which emerged from the final evaluation.
education, school, library, school library, information, literacy, information literacy,
reading literacy, reader, readership
Rozsah průvodní práce
68 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Hlavním cílem této bakalářské práce se stalo vytvoření vzdělávacího programu pro pracovníky
školních knihoven založeného na potřebách z řad pracovníků samotných, pedagogů a ředitelů škol.
Teoretická část se zaměřuje na vyjasnění pojmů čtenářství a gramotnost v souvislosti s potřebami
rozvoje čtenářské gramotnosti a ve vztahu ke školním knihovnám. Dále vymezuje funkci knihoven
a objasňuje stávající potřeby školních knihoven.
Praktická část přináší ucelený program semináře pro pracovníky školních knihoven. Popis průběhu
jeho realizace a závěrečnou evaluaci. Na závěr práce vznikl návrh nových seminářů, jejichž potřeba
vyplynula na základě závěrečné evaluace.
Anotace v angličtině
The main objective of this bachelor thesis is to develop a training program for school library
staff, based on the needs of the staff themselves, teachers, and school headmasters.
The theoretical part focuses on clarifying the concepts of readership and literacy in relation to
the needs of literacy development and in relation to school libraries. It also defines the function of
libraries and explains the current needs of school libraries.
The practical part provides a comprehensive seminar programme for school library staff.
A description of its implementation and a final evaluation. At the end of the thesis, a proposal for new
seminars is made, the need for which emerged from the final evaluation.
education, school, library, school library, information, literacy, information literacy,
reading literacy, reader, readership
Zásady pro vypracování
Cíl:
Vytvoření vzdělávacího programu pro pracovníky školních knihoven, zaměřeného na fungování a činnost školních knihoven jako center pro školní a mimoškolní vzdělávání žáků základních škol.
Požadavky:
Orientace v dostupných zdrojích a studium odborné literatury.
Vyhodnocení potřeb školních knihovníků ve vztahu k vedení školní knihovny.
Vytvoření vzdělávacího programu a jeho následná evaluace.
Metody:
Rozbor legislativních a vzdělávacích dokumentů.
Vytvoření struktury a obsahu vzdělávacího programu.
Evaluace vzdělávacího programu.
Zásady pro vypracování
Cíl:
Vytvoření vzdělávacího programu pro pracovníky školních knihoven, zaměřeného na fungování a činnost školních knihoven jako center pro školní a mimoškolní vzdělávání žáků základních škol.
Požadavky:
Orientace v dostupných zdrojích a studium odborné literatury.
Vyhodnocení potřeb školních knihovníků ve vztahu k vedení školní knihovny.
Vytvoření vzdělávacího programu a jeho následná evaluace.
Metody:
Rozbor legislativních a vzdělávacích dokumentů.
Vytvoření struktury a obsahu vzdělávacího programu.
Evaluace vzdělávacího programu.
Seznam doporučené literatury
CENIGOVÁ, R., 2008. Školské knižnice jako informačné a kultúrna centrá škol. 1. vyd. Bratislava: Slovenská pedagogická knižnica. ISBN 978-80-970017-3-5.
ČUMPLOVÁ, L., NEJEZCHLEBOVÁ, J., ŠVASTOVÁ, Z., 2008. Příručka pro školní knihovny jako studijní a informační centra na základních a středních školách (on-line). Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání.
POLÁKOVÁ, I., BĚLINOVÁ, E., INGROVÁ, A., 2014. S knihou po škole: školní čtenářské kluby. 1. vyd. Praha: Nová škola, o.p.s. ISBN 978-80-905807-0-1.
PRÁZOVÁ, I., HOMOLOVÁ, K., LANDOVÁ, H., RICHTER, V., 2014. České děti jako čtenáři. 1. vyd. Brno: Host. ISBN 978-80-7491-492-8.
Seznam doporučené literatury
CENIGOVÁ, R., 2008. Školské knižnice jako informačné a kultúrna centrá škol. 1. vyd. Bratislava: Slovenská pedagogická knižnica. ISBN 978-80-970017-3-5.
ČUMPLOVÁ, L., NEJEZCHLEBOVÁ, J., ŠVASTOVÁ, Z., 2008. Příručka pro školní knihovny jako studijní a informační centra na základních a středních školách (on-line). Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání.
POLÁKOVÁ, I., BĚLINOVÁ, E., INGROVÁ, A., 2014. S knihou po škole: školní čtenářské kluby. 1. vyd. Praha: Nová škola, o.p.s. ISBN 978-80-905807-0-1.
PRÁZOVÁ, I., HOMOLOVÁ, K., LANDOVÁ, H., RICHTER, V., 2014. České děti jako čtenáři. 1. vyd. Brno: Host. ISBN 978-80-7491-492-8.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.