Bakalářská práce se zabývá tématem canisterapie a jejího využití v předškolní pedago-gice. Práce obsahuje teoretickou a praktickou část. Teoretická část je rozdělena do čtyř kapitol: etologie psa, canisterapie, předškolní období a canisterapie v předškolním zařízení.
Praktická část obsahuje metodiku a návrh projektu konkrétního programu canisterapie pro mateřskou školu. Jedná se o celodenní projekt, který obsahuje následující aktivity: společné seznámení se psem, báseň s pohybem, povely, společná vycházka se psem, relaxace, rozloučení se psem a doplňující grafomotorické cvičení. Vytvořený projekt byl vyzkoušen ve zvoleném předškolním zařízení. Na závěr byla provedena celková reflexe a zhodnocení úspěšnosti programu.
Anotace v angličtině
The Bachelor thesis focuses on canine-assisted therapy and its application in preschool teaching. The thesis comprises a theoretical and practical section. The theoretical section is structured in four chapters: canine ethology, canine-assisted therapy, preschool age, and canine-assisted therapy in preschool facilities.
The practical part presents the methodology and a proposal for a specific canine-assisted therapy project for kindergartens. It is a full-day project comprising the following activities: familiarisation with the therapy dog, a rhyme with actions, commands, a walk with the therapy dog, relaxation, saying goodbye to the therapy dog, and an additional graphomotor exercise. The proposed project has been tested in a selected preschool facility. The project was concluded with an overall reflection and assessment of the program's success.
Klíčová slova
canisterapie, canisterapeutický tým, cílová skupina, etologie, hra, předškolní pedago-gika, projekt, socializace
Bakalářská práce se zabývá tématem canisterapie a jejího využití v předškolní pedago-gice. Práce obsahuje teoretickou a praktickou část. Teoretická část je rozdělena do čtyř kapitol: etologie psa, canisterapie, předškolní období a canisterapie v předškolním zařízení.
Praktická část obsahuje metodiku a návrh projektu konkrétního programu canisterapie pro mateřskou školu. Jedná se o celodenní projekt, který obsahuje následující aktivity: společné seznámení se psem, báseň s pohybem, povely, společná vycházka se psem, relaxace, rozloučení se psem a doplňující grafomotorické cvičení. Vytvořený projekt byl vyzkoušen ve zvoleném předškolním zařízení. Na závěr byla provedena celková reflexe a zhodnocení úspěšnosti programu.
Anotace v angličtině
The Bachelor thesis focuses on canine-assisted therapy and its application in preschool teaching. The thesis comprises a theoretical and practical section. The theoretical section is structured in four chapters: canine ethology, canine-assisted therapy, preschool age, and canine-assisted therapy in preschool facilities.
The practical part presents the methodology and a proposal for a specific canine-assisted therapy project for kindergartens. It is a full-day project comprising the following activities: familiarisation with the therapy dog, a rhyme with actions, commands, a walk with the therapy dog, relaxation, saying goodbye to the therapy dog, and an additional graphomotor exercise. The proposed project has been tested in a selected preschool facility. The project was concluded with an overall reflection and assessment of the program's success.
Klíčová slova
canisterapie, canisterapeutický tým, cílová skupina, etologie, hra, předškolní pedago-gika, projekt, socializace
Cíl:
Zpracování projektu s tematikou canisterapie pro děti předškolního věku
Požadavky:
1. Prostudovat odbornou literaturu - učební a kurikulární materiály
2. Zpracovat souhrnný informační materiál o canisterapii
3. Vlastní návrh projektu
4. Praktické ověření projektu
5. Celkové vyhodnocení a zpracování finální verze bakalářské práce
Zásady pro vypracování
Cíl:
Zpracování projektu s tematikou canisterapie pro děti předškolního věku
Požadavky:
1. Prostudovat odbornou literaturu - učební a kurikulární materiály
2. Zpracovat souhrnný informační materiál o canisterapii
3. Vlastní návrh projektu
4. Praktické ověření projektu
5. Celkové vyhodnocení a zpracování finální verze bakalářské práce
Seznam doporučené literatury
GALAJDOVÁ, L., 2011. Canisterapie - Pes lékařem lidské duše. 1. vydání. Praha: Portal. ISBN 978-80-7367-879-1
CHRÁSKA, M., 2007. Metody pedagogického výzkumu. 1. vydání. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1369-4
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D., 2006. Vývojová psychologie. 2. vydání. Praha: Grada. ISBN 80-247-1284-9
MERTIN, V., GILLERNOVÁ, I., 2010. Psychologie pro učitelky mateřské školy. 3. vydání. Praha: Portal. ISBN 78-80-262-0977-5
Mü LLER, O., 2007, Terapie ve speciální pedagogice. 2. vydání. Praha: Grada. ISBN: 978-80-247-4172-7
ODENDAAL, J., 2007. Zvířata a naše mentální zdraví. Praha: Brázda. ISBN 978-80-209-0356-3
POKORNÝ, J., 2010. Lingvistická antropologie: jazyk, mysl a kultura. 1. vydání. Praha: Grada. ISBN 978 80 247 2843 8
SLOWÍK, J., 2007. Speciální pedagogika. 1. vydání. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1733-3
ŠABATOVÁ, J., STANČÍKOVÁ, M., 2012. Canisterapie v teorii a praxi. 1. vydání. Vyškov: Sdružení Piafa. ISBN 978-80-87731-00-0
ZELINKOVÁ, O., 2011. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací plán. 1. vydání. Praha: Portal. ISBN 978-80-262-0044-4
Seznam doporučené literatury
GALAJDOVÁ, L., 2011. Canisterapie - Pes lékařem lidské duše. 1. vydání. Praha: Portal. ISBN 978-80-7367-879-1
CHRÁSKA, M., 2007. Metody pedagogického výzkumu. 1. vydání. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1369-4
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D., 2006. Vývojová psychologie. 2. vydání. Praha: Grada. ISBN 80-247-1284-9
MERTIN, V., GILLERNOVÁ, I., 2010. Psychologie pro učitelky mateřské školy. 3. vydání. Praha: Portal. ISBN 78-80-262-0977-5
Mü LLER, O., 2007, Terapie ve speciální pedagogice. 2. vydání. Praha: Grada. ISBN: 978-80-247-4172-7
ODENDAAL, J., 2007. Zvířata a naše mentální zdraví. Praha: Brázda. ISBN 978-80-209-0356-3
POKORNÝ, J., 2010. Lingvistická antropologie: jazyk, mysl a kultura. 1. vydání. Praha: Grada. ISBN 978 80 247 2843 8
SLOWÍK, J., 2007. Speciální pedagogika. 1. vydání. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1733-3
ŠABATOVÁ, J., STANČÍKOVÁ, M., 2012. Canisterapie v teorii a praxi. 1. vydání. Vyškov: Sdružení Piafa. ISBN 978-80-87731-00-0
ZELINKOVÁ, O., 2011. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací plán. 1. vydání. Praha: Portal. ISBN 978-80-262-0044-4