Diplomová práce se zabývá zkoumáním konkurenčního prostředí uvnitř globálního koncernu ZF vyrábějícího díly pro automobilový průmysl, konkrétně konkurenční pozicí výrobního závodu ZF TRW Jablonec nad Nisou. Předmětem práce je zmapování a popis parametrů používaných pro určení konkurenceschopnosti závodu oproti jejím konkurentům a určení pozice závodu vůči nim. Protože je výrobní program závodu řízen centrálně, a jelikož o přidělení jednotlivých zakázek/projektů rozhodují nadřízené stupně, jsou konkurenty firmy její sesterské závody v rámci divize: ZF TRW Koblenz (Německo), ZF TRW Bouzonville (Francie) a ZF TRW Pontypool (Velká Británie). Diplomová práce se skládá ze dvou hlavních částí z teoretické a praktické. První část vymezuje pojmy a témata, které se konkurenceschopností zabývají v teoretické rovině, část druhá je pak ukazuje přenesené do reality vnitřního konkurenčního boje uvnitř nadnárodního koncernu. Autorka popisuje metody, procesy a ukazatele, pomocí kterých jsou tyto firmy interně hodnoceny a řízeny. Hodnocení pak ovlivňuje získávání nových projektů a růst firmy a je tedy v jejím zájmu dosahovat co nejlepších výsledků. Data, která se podařila autorce získat (neveřejné informace autorka vynechala nebo upravila pro potřeby výkladu) zpracovala do vizualizací, tabulek a pozičních map tak, aby byly zřejmé silné a slabé stránky firem porovnávaných v rámci divize. V závěru práce pak dedukuje a navrhuje akce, které by v budoucnu mohly či měly vést ke zlepšení jejich konkurenčních pozic.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the study of the competitive environment within the global concern ZF producing parts for the automotive industry, specifically the competitive position of the production plant ZF TRW Jablonec nad Nisou. The subject of the thesis is the mapping and description of the parameters used for identification of plant competitiveness against its competitors and to determine the position of the plant against them. Because the plant's production program is managed centrally and because senior managers decide how to assign orders, competitors are the company's subsidiaries within the division: ZF TRW Koblenz (Germany), ZF TRW Bouzonville (France) and ZF TRW Pontypool (United Kingdom). Thesis consists of two main parts - theoretical and practical. The first part defines concepts and the themes which dealing with competitiveness on a theoretical level, the second part shows themes transferred to reality of the internal competitive within the multinational concern. The author describes the methods, processes and indicators by which these companies are internally evaluated and managed. Evaluation influences getting new projects and the growth of the company and therefore is in its best interest to achieve the best results. The data that the author has obtained (non-public information omitted or modified for interpretation needs) has been processed into visualizations, spreadsheets, and position maps to highlight the strengths and weaknesses of companies compared within the division. At the end of the work, the author deducts and suggests actions that could / should improve their competitive positions in the future.
Klíčová slova
automobilový průmysl, benchmarking, globální koncern, konkurenceschopnost, konkurenční strategie, vnitřní konkurence
Klíčová slova v angličtině
automotive industry, benchmarking, competitiveness, competitive strategy, global concern, internal competition
Rozsah průvodní práce
84 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá zkoumáním konkurenčního prostředí uvnitř globálního koncernu ZF vyrábějícího díly pro automobilový průmysl, konkrétně konkurenční pozicí výrobního závodu ZF TRW Jablonec nad Nisou. Předmětem práce je zmapování a popis parametrů používaných pro určení konkurenceschopnosti závodu oproti jejím konkurentům a určení pozice závodu vůči nim. Protože je výrobní program závodu řízen centrálně, a jelikož o přidělení jednotlivých zakázek/projektů rozhodují nadřízené stupně, jsou konkurenty firmy její sesterské závody v rámci divize: ZF TRW Koblenz (Německo), ZF TRW Bouzonville (Francie) a ZF TRW Pontypool (Velká Británie). Diplomová práce se skládá ze dvou hlavních částí z teoretické a praktické. První část vymezuje pojmy a témata, které se konkurenceschopností zabývají v teoretické rovině, část druhá je pak ukazuje přenesené do reality vnitřního konkurenčního boje uvnitř nadnárodního koncernu. Autorka popisuje metody, procesy a ukazatele, pomocí kterých jsou tyto firmy interně hodnoceny a řízeny. Hodnocení pak ovlivňuje získávání nových projektů a růst firmy a je tedy v jejím zájmu dosahovat co nejlepších výsledků. Data, která se podařila autorce získat (neveřejné informace autorka vynechala nebo upravila pro potřeby výkladu) zpracovala do vizualizací, tabulek a pozičních map tak, aby byly zřejmé silné a slabé stránky firem porovnávaných v rámci divize. V závěru práce pak dedukuje a navrhuje akce, které by v budoucnu mohly či měly vést ke zlepšení jejich konkurenčních pozic.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the study of the competitive environment within the global concern ZF producing parts for the automotive industry, specifically the competitive position of the production plant ZF TRW Jablonec nad Nisou. The subject of the thesis is the mapping and description of the parameters used for identification of plant competitiveness against its competitors and to determine the position of the plant against them. Because the plant's production program is managed centrally and because senior managers decide how to assign orders, competitors are the company's subsidiaries within the division: ZF TRW Koblenz (Germany), ZF TRW Bouzonville (France) and ZF TRW Pontypool (United Kingdom). Thesis consists of two main parts - theoretical and practical. The first part defines concepts and the themes which dealing with competitiveness on a theoretical level, the second part shows themes transferred to reality of the internal competitive within the multinational concern. The author describes the methods, processes and indicators by which these companies are internally evaluated and managed. Evaluation influences getting new projects and the growth of the company and therefore is in its best interest to achieve the best results. The data that the author has obtained (non-public information omitted or modified for interpretation needs) has been processed into visualizations, spreadsheets, and position maps to highlight the strengths and weaknesses of companies compared within the division. At the end of the work, the author deducts and suggests actions that could / should improve their competitive positions in the future.
Klíčová slova
automobilový průmysl, benchmarking, globální koncern, konkurenceschopnost, konkurenční strategie, vnitřní konkurence
Klíčová slova v angličtině
automotive industry, benchmarking, competitiveness, competitive strategy, global concern, internal competition
Zásady pro vypracování
1. Charakteristika podniku
2. Teoretická východiska konkurenceschopnosti
3. Identifikování faktorů pro posouzení konkurenční pozice
4. Analýza konkurenční pozice firmy na trhu
5. Návrh opatření pro posílení konkurenční pozice firmy na trhu
Zásady pro vypracování
1. Charakteristika podniku
2. Teoretická východiska konkurenceschopnosti
3. Identifikování faktorů pro posouzení konkurenční pozice
4. Analýza konkurenční pozice firmy na trhu
5. Návrh opatření pro posílení konkurenční pozice firmy na trhu
Seznam doporučené literatury
DVOŘÁČEK, Jiří a Peter SLUNČÍK. Podnik a jeho okolí: jak přežít v konkurenčním prostředí. Praha: C. H. Beck, 2012. ISBN 978-80-7400-224-3.
HANZELKOVÁ, Alena. Business strategie: krok za krokem. Praha: C. H. Beck, 2013. ISBN 978-80-7400-455-1.
NENADÁL, Jaroslav, David VYKYDAL a Petra HALFAROVÁ. Benchmarking: mýty a skutečnost. Model efektivního učení se a zlepšování. Praha: Management Press, 2011. ISBN 978-80-7261-224-6.
WALKER, Gordon a Tammy L. MADSEN. Modern Competitive Strategy. 4th ed. New York: McGraw-Hill Education, 2016. IBSN 978-12-591-8120-7.
ZUZÁK, Roman. Strategické řízení podniku. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-4008-9.
Elektronická databáze článků ProQuest
Seznam doporučené literatury
DVOŘÁČEK, Jiří a Peter SLUNČÍK. Podnik a jeho okolí: jak přežít v konkurenčním prostředí. Praha: C. H. Beck, 2012. ISBN 978-80-7400-224-3.
HANZELKOVÁ, Alena. Business strategie: krok za krokem. Praha: C. H. Beck, 2013. ISBN 978-80-7400-455-1.
NENADÁL, Jaroslav, David VYKYDAL a Petra HALFAROVÁ. Benchmarking: mýty a skutečnost. Model efektivního učení se a zlepšování. Praha: Management Press, 2011. ISBN 978-80-7261-224-6.
WALKER, Gordon a Tammy L. MADSEN. Modern Competitive Strategy. 4th ed. New York: McGraw-Hill Education, 2016. IBSN 978-12-591-8120-7.
ZUZÁK, Roman. Strategické řízení podniku. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-4008-9.
Elektronická databáze článků ProQuest
Přílohy volně vložené
o
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.