Předmětem této bakalářské práce je zkoumání současného financování vzdělávacího systému a návrh paradigmatické změny. Úvodní část, která se zabývá klíčovými pojmy pro tuto práci, slouží jako podklad pro praktickou část. Tyto pojmy jsou vzdělání, vzdělávání a jeho funkce, hodnoty vzdělávání, typy vědění, struktura školství v ČR a kvalita vzdělávání v ČR a ve světě. Zároveň je věnována pozornost financování regionálního školství a tomu, jak je české školství financováno a nefinancováno. Po této úvodní části je představen projekt "EU peníze školám" a je provedena jeho analýza s cílem získat možný příspěvek ke změně stávajícího financování, konkrétně v oblasti získávání dotací. Dále je provedena analýza konkrétního ekonomického subjektu, kterým je ZŠ a MŠ Stráž pod Ralskem, ohledně změny procesu získávání dotace. Předposlední část je věnována porovnání současného procesu žádosti o dotaci s projektem ,,EU peníze školám". Závěrečná část popisuje chyby současného systému a navrhuje možnou změnu.
Anotace v angličtině
The subject of this bachelor thesis is the study of the current financing of the educational system and the design of the paradigmatic change. The introductory part, which deals in general with the key concepts important for this work, serves as a basis for the practical part. These terms are the values, the structure, the types and the quality of education in the Czech Republic and in the world itself. The attention will be paid to the financing of regional education and how Czech education is financed and not funded as well. After this introductory part, the introduction of the EU project "Money to Schools" and its analysis will be carried out in order to obtain a possible contribution to the change in the current funding, specifically in the area of grant acquisition. An analysis of a particular economic entity, such as elementary school Stráž pod Ralskem, is being carried out, on the change of the grant acquisition process. The penultimate part is devoted to comparing the current process of applying for a grant with the EU project to schools. The final part discusses the errors of the current process and suggests a possible change.
Klíčová slova
Kvalita vzdělávání, hodnota vzdělávání, individuální potřeby škol, dotace, pravidla dotací, proces získávání dotace
Klíčová slova v angličtině
Quality of education, value of education, individual needs of schools, subsidies, subsidy rules, grant acquisition process
Rozsah průvodní práce
53 s. (70 486 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Předmětem této bakalářské práce je zkoumání současného financování vzdělávacího systému a návrh paradigmatické změny. Úvodní část, která se zabývá klíčovými pojmy pro tuto práci, slouží jako podklad pro praktickou část. Tyto pojmy jsou vzdělání, vzdělávání a jeho funkce, hodnoty vzdělávání, typy vědění, struktura školství v ČR a kvalita vzdělávání v ČR a ve světě. Zároveň je věnována pozornost financování regionálního školství a tomu, jak je české školství financováno a nefinancováno. Po této úvodní části je představen projekt "EU peníze školám" a je provedena jeho analýza s cílem získat možný příspěvek ke změně stávajícího financování, konkrétně v oblasti získávání dotací. Dále je provedena analýza konkrétního ekonomického subjektu, kterým je ZŠ a MŠ Stráž pod Ralskem, ohledně změny procesu získávání dotace. Předposlední část je věnována porovnání současného procesu žádosti o dotaci s projektem ,,EU peníze školám". Závěrečná část popisuje chyby současného systému a navrhuje možnou změnu.
Anotace v angličtině
The subject of this bachelor thesis is the study of the current financing of the educational system and the design of the paradigmatic change. The introductory part, which deals in general with the key concepts important for this work, serves as a basis for the practical part. These terms are the values, the structure, the types and the quality of education in the Czech Republic and in the world itself. The attention will be paid to the financing of regional education and how Czech education is financed and not funded as well. After this introductory part, the introduction of the EU project "Money to Schools" and its analysis will be carried out in order to obtain a possible contribution to the change in the current funding, specifically in the area of grant acquisition. An analysis of a particular economic entity, such as elementary school Stráž pod Ralskem, is being carried out, on the change of the grant acquisition process. The penultimate part is devoted to comparing the current process of applying for a grant with the EU project to schools. The final part discusses the errors of the current process and suggests a possible change.
Klíčová slova
Kvalita vzdělávání, hodnota vzdělávání, individuální potřeby škol, dotace, pravidla dotací, proces získávání dotace
Klíčová slova v angličtině
Quality of education, value of education, individual needs of schools, subsidies, subsidy rules, grant acquisition process
Zásady pro vypracování
1. Teoretická východiska k tématu: hodnota vědění, struktura škol, kvalita vzdělání v ČR a ve světě
2. Analýza financování vzdělávacího systému ČR a zahraničí
3. Komparace vybraných ekonomických subjektů za použití vhodných nástrojů
4. Interpretace a zhodnocení dosažených výsledků vyplývajících z analýzy
5. Návrh změny financování vzdělávacího systému ČR
Zásady pro vypracování
1. Teoretická východiska k tématu: hodnota vědění, struktura škol, kvalita vzdělání v ČR a ve světě
2. Analýza financování vzdělávacího systému ČR a zahraničí
3. Komparace vybraných ekonomických subjektů za použití vhodných nástrojů
4. Interpretace a zhodnocení dosažených výsledků vyplývajících z analýzy
5. Návrh změny financování vzdělávacího systému ČR
Seznam doporučené literatury
BENEŠ, Milan. Andragogika. 2. vyd. Praha: GRADA Publishing, 2014.
ISBN 978-80-247-4824-5.
BURNS, Tracey, Florian KÖSTER. Governing Education in a Complex World. Paris: OECD Publishing, 2016. ISBN 978-92-64-25535-7.
NEUBAUER, Jiří, Marek SEDLAČÍK a Oldřich KŘÍŽ. Základy statistiky: aplikace v technických a ekonomických oborech. 2. vyd. Praha: GRADA Publishing, 2016. ISBN 978-80-247-5786-5.
PEKOVÁ, Jitka, Jaroslav PILNÝ a Marek JETMAR. Veřejný sektor - řízení a financování. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012.
ISBN 978-80-7357-936-4.
THRO, William E. School Finance. Los Angeles: Sage Reference, 2012.
ISBN 978-141-2987-578.
Elektronická databáze článků ProQuest (knihovna.tul.cz).
Seznam doporučené literatury
BENEŠ, Milan. Andragogika. 2. vyd. Praha: GRADA Publishing, 2014.
ISBN 978-80-247-4824-5.
BURNS, Tracey, Florian KÖSTER. Governing Education in a Complex World. Paris: OECD Publishing, 2016. ISBN 978-92-64-25535-7.
NEUBAUER, Jiří, Marek SEDLAČÍK a Oldřich KŘÍŽ. Základy statistiky: aplikace v technických a ekonomických oborech. 2. vyd. Praha: GRADA Publishing, 2016. ISBN 978-80-247-5786-5.
PEKOVÁ, Jitka, Jaroslav PILNÝ a Marek JETMAR. Veřejný sektor - řízení a financování. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012.
ISBN 978-80-7357-936-4.
THRO, William E. School Finance. Los Angeles: Sage Reference, 2012.
ISBN 978-141-2987-578.
Elektronická databáze článků ProQuest (knihovna.tul.cz).
Přílohy volně vložené
žádná příloha
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.