Odborné ošetřovatelské praxe jsou povinnou součástí vzdělávání všeobecných
sester a klade se důraz na jejich dodržování. Bakalářská práce se zabývá problematikou
odborných ošetřovatelských praxí, současným vzdělávacím systémem všeobecných
sester a vnímáním studentů během odborných praxí ve zdravotnických zařízeních. Práce
je rozdělena do dvou částí. Teoretická část se zabývá historií vzdělávání, etikou
a morálkou, a legislativou související s plněním odborných praxí. Výzkumná část
je zpracována kvantitativní metodou pomocí dotazníkového šetření. Cílem práce bylo
zjistit názor sester na současný vzdělávací systém všeobecných sester a názor sester
na schopnosti studentů během odborné praxe. Výstupem práce je odborný článek
navrhující zkvalitnění odborné ošetřovatelské praxe.
Anotace v angličtině
Professional nursing practices are an obligatory part of nursing education
and emphasis is placed on their observance. The bachelor thesis deals with the problem
of nursing practice, the nursing education systems and the perception of students during
professional practice in health care facilities. The thesis is divided into two parts.
The theoretical part deals with the history of education, ethics and morality,
and the legislation related to the fulfillment of nursing practices. The research part is processed using the methodology of the questionnaire survey. The aim of the thesis was to find out the nurse's opinion on the current nursing education system and the nurse's opinion on the ability of students during professional practice.
The output of the thesis is an expert article proposing the improvement of professional nursing practice.
Keywords: general nurses, nursing practice,students, education, nursing care,
responsibility for students.
Rozsah průvodní práce
73 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Odborné ošetřovatelské praxe jsou povinnou součástí vzdělávání všeobecných
sester a klade se důraz na jejich dodržování. Bakalářská práce se zabývá problematikou
odborných ošetřovatelských praxí, současným vzdělávacím systémem všeobecných
sester a vnímáním studentů během odborných praxí ve zdravotnických zařízeních. Práce
je rozdělena do dvou částí. Teoretická část se zabývá historií vzdělávání, etikou
a morálkou, a legislativou související s plněním odborných praxí. Výzkumná část
je zpracována kvantitativní metodou pomocí dotazníkového šetření. Cílem práce bylo
zjistit názor sester na současný vzdělávací systém všeobecných sester a názor sester
na schopnosti studentů během odborné praxe. Výstupem práce je odborný článek
navrhující zkvalitnění odborné ošetřovatelské praxe.
Anotace v angličtině
Professional nursing practices are an obligatory part of nursing education
and emphasis is placed on their observance. The bachelor thesis deals with the problem
of nursing practice, the nursing education systems and the perception of students during
professional practice in health care facilities. The thesis is divided into two parts.
The theoretical part deals with the history of education, ethics and morality,
and the legislation related to the fulfillment of nursing practices. The research part is processed using the methodology of the questionnaire survey. The aim of the thesis was to find out the nurse's opinion on the current nursing education system and the nurse's opinion on the ability of students during professional practice.
The output of the thesis is an expert article proposing the improvement of professional nursing practice.
Keywords: general nurses, nursing practice,students, education, nursing care,
responsibility for students.
Zásady pro vypracování
Cíle práce:
1. Zjistit informovanost všeobecných sester na současný vzdělávací systém oboru všeobecná sestra.
2. Zmapovat pohled všeobecných sester na praktické dovednosti studentů během povinné odborné praxe.
3. Zjistit, zda jsou si všeobecné sestry vědomy zodpovědnosti za studenty na odborných ošetřovatelských praxích.
Teoretická východiska (včetně výstupu z kvalifikační práce):
Odborné ošetřovatelské praxe jsou nedílnou součástí vzdělávání všeobecných sester. Praxí studenti získávají znalosti a dovednosti v péči o nemocné v reálném prostředí nemocnic. Proto je důležité, aby odborné praxe probíhaly v souladu se všemi normami a především, aby studentům poskytovaly kvalitní zkušenosti a dostatek možností osvojení odborných pracovních postupů. Nekvalitní a neúčelná praxe může ve studentovi vyvolat nezájem dalšího studia a rozvíjení se v tomto oboru.
Výstupem práce bude návrh na zkvalitnění pracovního prostředí Krajské nemocnice Liberec, a.s.
Výzkumné předpoklady:
1. Předpokládáme, že 30 % a více sester souhlasí se současným vzdělávacím systémem oboru všeobecná sestra.
2. Předpokládáme, že 60 % a více sester hodnotí praktické dovednosti studentů za 3 na stupnici od 1 do 5
(kdy 1 = velmi dobré, 2 = chvalitebné, 3 = dobré, 4 = dostatečné, 5 = nedostatečné).
3. Předpokládáme, že 60 % a více sester si uvědomuje svou zodpovědnost za studenty na odborných ošetřovatelských praxích.
Výzkumné předpoklady budou upřesněny na základě předvýzkumu v Krajské nemocnici Liberec, a.s. z důvodu praktické části výuky studentů.
Metoda:
Kvantitativní
Technika práce, vyhodnocení dat:
Technika práce: dotazník
Vyhodnocení dat: Data budou zpracována pomocí grafů a tabulek v programu Microsoft Office Excel 2010. Text bude zpracován pomocí textového editoru Microsoft Office Word 2010.
Místo a čas realizace výzkumu:
Místo: Krajská nemocnice Liberec, a.s.
Čas: prosinec 2016 - březen 2017
Vzorek:
Výzkumný vzorek: všeobecné sestry Krajské nemocnice Liberec, a.s. Předpokládaný počet respondentů (všeobecných sester) je 100.
Zásady pro vypracování
Cíle práce:
1. Zjistit informovanost všeobecných sester na současný vzdělávací systém oboru všeobecná sestra.
2. Zmapovat pohled všeobecných sester na praktické dovednosti studentů během povinné odborné praxe.
3. Zjistit, zda jsou si všeobecné sestry vědomy zodpovědnosti za studenty na odborných ošetřovatelských praxích.
Teoretická východiska (včetně výstupu z kvalifikační práce):
Odborné ošetřovatelské praxe jsou nedílnou součástí vzdělávání všeobecných sester. Praxí studenti získávají znalosti a dovednosti v péči o nemocné v reálném prostředí nemocnic. Proto je důležité, aby odborné praxe probíhaly v souladu se všemi normami a především, aby studentům poskytovaly kvalitní zkušenosti a dostatek možností osvojení odborných pracovních postupů. Nekvalitní a neúčelná praxe může ve studentovi vyvolat nezájem dalšího studia a rozvíjení se v tomto oboru.
Výstupem práce bude návrh na zkvalitnění pracovního prostředí Krajské nemocnice Liberec, a.s.
Výzkumné předpoklady:
1. Předpokládáme, že 30 % a více sester souhlasí se současným vzdělávacím systémem oboru všeobecná sestra.
2. Předpokládáme, že 60 % a více sester hodnotí praktické dovednosti studentů za 3 na stupnici od 1 do 5
(kdy 1 = velmi dobré, 2 = chvalitebné, 3 = dobré, 4 = dostatečné, 5 = nedostatečné).
3. Předpokládáme, že 60 % a více sester si uvědomuje svou zodpovědnost za studenty na odborných ošetřovatelských praxích.
Výzkumné předpoklady budou upřesněny na základě předvýzkumu v Krajské nemocnici Liberec, a.s. z důvodu praktické části výuky studentů.
Metoda:
Kvantitativní
Technika práce, vyhodnocení dat:
Technika práce: dotazník
Vyhodnocení dat: Data budou zpracována pomocí grafů a tabulek v programu Microsoft Office Excel 2010. Text bude zpracován pomocí textového editoru Microsoft Office Word 2010.
Místo a čas realizace výzkumu:
Místo: Krajská nemocnice Liberec, a.s.
Čas: prosinec 2016 - březen 2017
Vzorek:
Výzkumný vzorek: všeobecné sestry Krajské nemocnice Liberec, a.s. Předpokládaný počet respondentů (všeobecných sester) je 100.
Seznam doporučené literatury
1. HEŘMANOVÁ, Jana a kol. Etika v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2012.
ISBN 978-80-247-3469-9.
2. PTÁČEK, Radek a kol. Lege artis v medicíně-edice celoživotního vzdělávání. Praha: Grada, 2013.
ISBN 978-80-247-5126-9.
3. VÉVODA, Jiří a kol. Motivace sester a pracovní spokojenost ve zdravotnictví. Praha: Grada, 2013.
ISBN 978-80-247-4732-3.
4. HEKELOVÁ, Zuzana. Manažerské znalosti a dovednosti pro sestry. Praha: Grada, 2012.
ISBN 978-80-247-4032-4.
5. ČERVENKOVÁ, Zuzana a Iveta ČERNOHORSKÁ. Legislativní východiska pro vedení odborné praxe studentů nelékařských zdravotnických oborů na vysokých školách. Florence. 2015. 12(2), 20-21.
ISSN 1801-464X.
6. JAROŠOVÁ, Darja a Renáta ZELENÍKOVÁ. Ošetřovatelství založené na důkazech. Praha: Grada, 2014.
ISBN 978-80-247-5345-4.
7. VENGLÁŘOVÁ, Martina a kol. Supervize v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2013.
ISBN 978-80-247-4082-9.
8. ZÍTKOVÁ, M., A. POKORNÁ a E. MIČUDOVÁ. Vedení nových pracovníků v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2015.
ISBN 978-80-247-5094-1.
9. JUŘENÍKOVÁ, Petra. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2010.
ISBN 978-80-247-2171-2.
10. VENGLÁŘOVÁ, Martina a kol. Sestry v nouzi-syndrom vyhoření, mobbing, bossing. Praha: Grada, 2011.
ISBN 978-80-247-3174-2.
11. LAPKIN, S., T. JONES a C. GILLIGAN. Using the Theory of Planned Behaviour to examine health professional
students' behavioural intentions in relation to medication safety and collaborative practice. Nurse education today.
2015, 3(1), 935-940.
ISSN 0260-6917.
12. ČESKO. Zákon č. 96/2004 Sb. ze dne 04. 02. 2004, o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činnosti souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních).
ISSN 1214-5572.
13. ČESKO. Vyhláška č. 39/2005 Sb. ze dne 11. 01. 2005, Vyhláška, kterou se stanoví minimální požadavky na studijní programy k získání odborné způsobilosti k výkonu nelékařského zdravotnického povolání.
ISSN 1213-3299.
14. ČESKO. Zákon č. 372/2011 Sb. ze dne 06. 11. 2011, o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování (zákon o zdravotních službách).
ISSN 1802-0224.
15. ČESKO. Vyhláška č. 55/2011 Sb. ze dne 01. 03. 2011, o činnostech zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků.
ISSN 1214-6099.
Seznam doporučené literatury
1. HEŘMANOVÁ, Jana a kol. Etika v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2012.
ISBN 978-80-247-3469-9.
2. PTÁČEK, Radek a kol. Lege artis v medicíně-edice celoživotního vzdělávání. Praha: Grada, 2013.
ISBN 978-80-247-5126-9.
3. VÉVODA, Jiří a kol. Motivace sester a pracovní spokojenost ve zdravotnictví. Praha: Grada, 2013.
ISBN 978-80-247-4732-3.
4. HEKELOVÁ, Zuzana. Manažerské znalosti a dovednosti pro sestry. Praha: Grada, 2012.
ISBN 978-80-247-4032-4.
5. ČERVENKOVÁ, Zuzana a Iveta ČERNOHORSKÁ. Legislativní východiska pro vedení odborné praxe studentů nelékařských zdravotnických oborů na vysokých školách. Florence. 2015. 12(2), 20-21.
ISSN 1801-464X.
6. JAROŠOVÁ, Darja a Renáta ZELENÍKOVÁ. Ošetřovatelství založené na důkazech. Praha: Grada, 2014.
ISBN 978-80-247-5345-4.
7. VENGLÁŘOVÁ, Martina a kol. Supervize v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2013.
ISBN 978-80-247-4082-9.
8. ZÍTKOVÁ, M., A. POKORNÁ a E. MIČUDOVÁ. Vedení nových pracovníků v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2015.
ISBN 978-80-247-5094-1.
9. JUŘENÍKOVÁ, Petra. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2010.
ISBN 978-80-247-2171-2.
10. VENGLÁŘOVÁ, Martina a kol. Sestry v nouzi-syndrom vyhoření, mobbing, bossing. Praha: Grada, 2011.
ISBN 978-80-247-3174-2.
11. LAPKIN, S., T. JONES a C. GILLIGAN. Using the Theory of Planned Behaviour to examine health professional
students' behavioural intentions in relation to medication safety and collaborative practice. Nurse education today.
2015, 3(1), 935-940.
ISSN 0260-6917.
12. ČESKO. Zákon č. 96/2004 Sb. ze dne 04. 02. 2004, o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činnosti souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních).
ISSN 1214-5572.
13. ČESKO. Vyhláška č. 39/2005 Sb. ze dne 11. 01. 2005, Vyhláška, kterou se stanoví minimální požadavky na studijní programy k získání odborné způsobilosti k výkonu nelékařského zdravotnického povolání.
ISSN 1213-3299.
14. ČESKO. Zákon č. 372/2011 Sb. ze dne 06. 11. 2011, o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování (zákon o zdravotních službách).
ISSN 1802-0224.
15. ČESKO. Vyhláška č. 55/2011 Sb. ze dne 01. 03. 2011, o činnostech zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků.
ISSN 1214-6099.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, portréty, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.