Diplomová práce "Analýza zápisu do 1. tříd na běžné základní škole" popisuje přechod dítěte z mateřské školy do školy základní. V teoretické části autorka charakterizuje děti předškolního věku, školní zralost a připravenost dětí a oblasti sledované u běžných zápisů do 1. tříd základní školy. Praktická část se člení na dva celky. První částí je analýza a následná komparace pozorovaných zápisů. Na základě získaných informací autorka vytvořila zásobník pomůcek a činností pro zápis do 1. třídy základní školy, které následně pilotovala v MŠ u předškolních dětí, jež absolvují zápis do první třídy v daném školním roce.
Anotace v angličtině
The thesis "Analysis of Common Elementary School First-Grade Enrolment" describes the transition of a child from kindergarten to elementary school. In the theoretical part, the author characterizes pre-school children, school maturity and school readiness of children, and the areas observed during common enrolment practices in primary schools. The practical part is divided into two units. The first part contains the analysis of observed enrolment records and the subsequent part compares them. On the basis of the information obtained, the author created teaching aids and activities for enrolment in the first grade of elementary school that were subsequently piloted with kindergarten pre-school children who enrol in the first grade in the given school year.
Klíčová slova
Zápis do 1. třídy, preprimární vzdělávání, odklad povinné školní docházky, školní připravenost, školní zralost, rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
Primary school registration, pre-primary education, postponement of school attendance, school readiness, school maturity, Framework Educational Programme for pre-school education
Rozsah průvodní práce
87 s. (113803 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce "Analýza zápisu do 1. tříd na běžné základní škole" popisuje přechod dítěte z mateřské školy do školy základní. V teoretické části autorka charakterizuje děti předškolního věku, školní zralost a připravenost dětí a oblasti sledované u běžných zápisů do 1. tříd základní školy. Praktická část se člení na dva celky. První částí je analýza a následná komparace pozorovaných zápisů. Na základě získaných informací autorka vytvořila zásobník pomůcek a činností pro zápis do 1. třídy základní školy, které následně pilotovala v MŠ u předškolních dětí, jež absolvují zápis do první třídy v daném školním roce.
Anotace v angličtině
The thesis "Analysis of Common Elementary School First-Grade Enrolment" describes the transition of a child from kindergarten to elementary school. In the theoretical part, the author characterizes pre-school children, school maturity and school readiness of children, and the areas observed during common enrolment practices in primary schools. The practical part is divided into two units. The first part contains the analysis of observed enrolment records and the subsequent part compares them. On the basis of the information obtained, the author created teaching aids and activities for enrolment in the first grade of elementary school that were subsequently piloted with kindergarten pre-school children who enrol in the first grade in the given school year.
Klíčová slova
Zápis do 1. třídy, preprimární vzdělávání, odklad povinné školní docházky, školní připravenost, školní zralost, rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
Primary school registration, pre-primary education, postponement of school attendance, school readiness, school maturity, Framework Educational Programme for pre-school education
Zásady pro vypracování
Cíle:
- analýza pozorování zápisu do 1. tříd na několika běžných základních školách
- na základě získaných informací vytvoření zásobníku pomůcek a činností,
který bude sloužit učitelům při zápisu do 1. tříd základní školy
Metody:
- pozorování, analýza
Požadavky:
- prostudovat odbornou literaturu k danému tématu
- provést analýzu pozorování zápisu do 1. tříd
- vytvořit zásobník pomůcek a činností pro zápis do 1. tříd základní školy
- provést pilotáž vytvořených pomůcek a činností u předškolních dětí v dané
mateřské škole
Zásady pro vypracování
Cíle:
- analýza pozorování zápisu do 1. tříd na několika běžných základních školách
- na základě získaných informací vytvoření zásobníku pomůcek a činností,
který bude sloužit učitelům při zápisu do 1. tříd základní školy
Metody:
- pozorování, analýza
Požadavky:
- prostudovat odbornou literaturu k danému tématu
- provést analýzu pozorování zápisu do 1. tříd
- vytvořit zásobník pomůcek a činností pro zápis do 1. tříd základní školy
- provést pilotáž vytvořených pomůcek a činností u předškolních dětí v dané
mateřské škole
Seznam doporučené literatury
KASLOVÁ, Michaela. Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2012, 166 s. ISBN 978-80-86307-96-1.
KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana a Branislav PUPALA. Předškolní a primární pedagogika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009, 455 s. ISBN 978-80-7367-828-9.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. Vyd. 2. Praha: Grada, 2006, 368 s. ISBN 8024712849.
NÁDVORNÍKOVÁ, Hana. Kognitivní činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2012, 168 s. ISBN 978-80-86307-87-9.
OTEVŘELOVÁ, Hana. Školní zralost a připravenost. Vyd. 1. Praha: Portál, 2016, 144 s. ISBN 978-80-2621-092-4.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2014, 384 s. ISBN 978-80-262-0644-6.
Seznam doporučené literatury
KASLOVÁ, Michaela. Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2012, 166 s. ISBN 978-80-86307-96-1.
KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana a Branislav PUPALA. Předškolní a primární pedagogika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009, 455 s. ISBN 978-80-7367-828-9.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. Vyd. 2. Praha: Grada, 2006, 368 s. ISBN 8024712849.
NÁDVORNÍKOVÁ, Hana. Kognitivní činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2012, 168 s. ISBN 978-80-86307-87-9.
OTEVŘELOVÁ, Hana. Školní zralost a připravenost. Vyd. 1. Praha: Portál, 2016, 144 s. ISBN 978-80-2621-092-4.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2014, 384 s. ISBN 978-80-262-0644-6.
Přílohy volně vložené
Volná příloha - Zásobník pomůcek a činností pro zápis do 1. tříd ZŠ