Diplomová práce se zabývá problematikou používání aktivizujících výukových metod v hodinách anglického jazyka na 1. stupni základní školy. Tato práce se skládá ze dvou částí, teoretické a praktické.
Teoretická část obeznamuje čtenáře s pojmem aktivizující výuková metoda, uvádí teorie, na nichž je koncept aktivizujících výukových metod vystavěn, a charakterizuje vybrané aktivizující výukové metody, které je možné využít v hodinách anglického jazyka na 1. stupni ZŠ.
Praktická část poskytuje ucelený přehled o přípravě, průběhu i výsledcích výzkumného šetření, jehož cílem bylo ověřit, zda aktivizující výukové metody podněcují motivaci žáků mladšího školního věku k učení anglického jazyka.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the issue of using active learning in English language classes at primary school. The paper consists of two parts, theoretical and practical.
The theoretical part acquaints the reader with theoretical knowledge about the concept of active learning, presents the theories active learning is based on and describes selected active learning methods that can be used in English language classes at primary school.
The practical part provides an overview of preparation, process and results of the research. The goal of the research was to verify if active learning fosters pupils? motivation to learn English.
Klíčová slova
výukové metody, motivace, aktivizující výukové metody, anglický jazyk, 1. stupeň ZŠ, vliv aktivizujících výukových metod na žáky
Klíčová slova v angličtině
teaching methods, motivation, active learning, English , primary school, influence of active learning on pupils
Rozsah průvodní práce
79 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou používání aktivizujících výukových metod v hodinách anglického jazyka na 1. stupni základní školy. Tato práce se skládá ze dvou částí, teoretické a praktické.
Teoretická část obeznamuje čtenáře s pojmem aktivizující výuková metoda, uvádí teorie, na nichž je koncept aktivizujících výukových metod vystavěn, a charakterizuje vybrané aktivizující výukové metody, které je možné využít v hodinách anglického jazyka na 1. stupni ZŠ.
Praktická část poskytuje ucelený přehled o přípravě, průběhu i výsledcích výzkumného šetření, jehož cílem bylo ověřit, zda aktivizující výukové metody podněcují motivaci žáků mladšího školního věku k učení anglického jazyka.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the issue of using active learning in English language classes at primary school. The paper consists of two parts, theoretical and practical.
The theoretical part acquaints the reader with theoretical knowledge about the concept of active learning, presents the theories active learning is based on and describes selected active learning methods that can be used in English language classes at primary school.
The practical part provides an overview of preparation, process and results of the research. The goal of the research was to verify if active learning fosters pupils? motivation to learn English.
Klíčová slova
výukové metody, motivace, aktivizující výukové metody, anglický jazyk, 1. stupeň ZŠ, vliv aktivizujících výukových metod na žáky
Klíčová slova v angličtině
teaching methods, motivation, active learning, English , primary school, influence of active learning on pupils
Zásady pro vypracování
Teoreticky zpracovat přehled současných výukových metod s využitím tzv. kombinovaného pohledu J. Maňáka a V. Švece (2003).
Zaměřit se na metody aktivizující, které kladou důraz na angažovanou účast žáků ve výuce.
Uvést přehled aktivizujících metod, objasnit cíle aktivizující výuky a možnosti implementace těchto metod do běžných hodin anglického jazyka na základní škole.
Navrhnout aktivizující metody a ověřit jejich efektivnost v běžných hodinách AJ na ZŠ.
Zásady pro vypracování
Teoreticky zpracovat přehled současných výukových metod s využitím tzv. kombinovaného pohledu J. Maňáka a V. Švece (2003).
Zaměřit se na metody aktivizující, které kladou důraz na angažovanou účast žáků ve výuce.
Uvést přehled aktivizujících metod, objasnit cíle aktivizující výuky a možnosti implementace těchto metod do běžných hodin anglického jazyka na základní škole.
Navrhnout aktivizující metody a ověřit jejich efektivnost v běžných hodinách AJ na ZŠ.
Seznam doporučené literatury
MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. 2003. Výukové metody. Brno: Paido. ISBN 80-731-5039-5.
KOTRBA, Tomáš a Lubor LACINA. 2015. Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. 3. vyd. Brno: Barrister. ISBN 978-80-7485-043-1.
PETTY, Geoffrey. 2008. Moderní vyučování. Vyd. 5. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-427-4.
BUZAN, Tony a Jo Godfrey WOOD. 2014. Myšlenkové mapy pro děti: efektivní učení. Brno: BizBooks. ISBN 978-80-265-0263-0.
BUTTNER, Amy. 2013. 100 aktivit, her a učebních strategií ve výuce cizích jazyků: praktické návody, jak zpříjemnit výuku studentům i sobě. Brno: Edika. ISBN 978-80-266-0203-3.
HANŠPACHOVÁ, Jana a Zuzana ŘANDOVÁ. 2005. Angličtina plná her: pro děti předškolního a mladšího školního věku. Praha: Portál. ISBN 80-717-8790-6.
KLIPPEL, Friederike. 1984. Keep talking: communicative fluency activities for language teaching. Cambridge: Cambridge University Press. Cambridge handbooks for language teachers. ISBN 05-212-7871-6.
THE FLORIDA STATE UNIVERSITY, Office of Distance Learning. Chapter 8 - Using Active Learning in the Classroom. In: Instruction at FSU: A Guide to Teaching and Learning Practices [online]. 2011 [cit. 2016-11-10]. Dostupné z: http://www.classroom.umn.edu/projects/alc.html
Seznam doporučené literatury
MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. 2003. Výukové metody. Brno: Paido. ISBN 80-731-5039-5.
KOTRBA, Tomáš a Lubor LACINA. 2015. Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. 3. vyd. Brno: Barrister. ISBN 978-80-7485-043-1.
PETTY, Geoffrey. 2008. Moderní vyučování. Vyd. 5. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-427-4.
BUZAN, Tony a Jo Godfrey WOOD. 2014. Myšlenkové mapy pro děti: efektivní učení. Brno: BizBooks. ISBN 978-80-265-0263-0.
BUTTNER, Amy. 2013. 100 aktivit, her a učebních strategií ve výuce cizích jazyků: praktické návody, jak zpříjemnit výuku studentům i sobě. Brno: Edika. ISBN 978-80-266-0203-3.
HANŠPACHOVÁ, Jana a Zuzana ŘANDOVÁ. 2005. Angličtina plná her: pro děti předškolního a mladšího školního věku. Praha: Portál. ISBN 80-717-8790-6.
KLIPPEL, Friederike. 1984. Keep talking: communicative fluency activities for language teaching. Cambridge: Cambridge University Press. Cambridge handbooks for language teachers. ISBN 05-212-7871-6.
THE FLORIDA STATE UNIVERSITY, Office of Distance Learning. Chapter 8 - Using Active Learning in the Classroom. In: Instruction at FSU: A Guide to Teaching and Learning Practices [online]. 2011 [cit. 2016-11-10]. Dostupné z: http://www.classroom.umn.edu/projects/alc.html