Diplomová práce pojednává o problematice kombinatoriky na prvním stupni základních škol. Je zaměřena na tvorbu souboru didaktických her, které rozvíjejí logicko-kombinační myšlení, podněcují vlastní poznávací aktivitu žáků a jejich aktivní spoluúčast ve vyučování. Tyto didaktické hry jsou v rámci experimentálního šetření realizovány ve výuce matematiky na prvním stupni základní školy a na základě aplikace testů, podrobných kazuistik vybraných žáků a dotazníkového průzkumu je vyhodnocena jejich účinnost.
Anotace v angličtině
The graduation thesis deals with problematics of combinatorics at primary school. It is focused on creation of a set of didactic games, which develope logical-combinatorial thinking and are based on pupils' own cognitive activity and on their active participation in teaching. These didactic games are implemented in teaching mathematics at primary school within an experimental survey and their effectiveness is evaluated based on test application detailed case studies of selected pupils and a questionnaire survey.
Klíčová slova
didaktická hra, kombinatorika, kombinační a logické myšlení, efektivní a zajímavá matematika, žák prvního stupně základní školy
Klíčová slova v angličtině
didactic game, combinatorics, combinatorial and logical thought, effective and interesting mathematics, a pupil of primary school
Rozsah průvodní práce
151 s. (223361 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce pojednává o problematice kombinatoriky na prvním stupni základních škol. Je zaměřena na tvorbu souboru didaktických her, které rozvíjejí logicko-kombinační myšlení, podněcují vlastní poznávací aktivitu žáků a jejich aktivní spoluúčast ve vyučování. Tyto didaktické hry jsou v rámci experimentálního šetření realizovány ve výuce matematiky na prvním stupni základní školy a na základě aplikace testů, podrobných kazuistik vybraných žáků a dotazníkového průzkumu je vyhodnocena jejich účinnost.
Anotace v angličtině
The graduation thesis deals with problematics of combinatorics at primary school. It is focused on creation of a set of didactic games, which develope logical-combinatorial thinking and are based on pupils' own cognitive activity and on their active participation in teaching. These didactic games are implemented in teaching mathematics at primary school within an experimental survey and their effectiveness is evaluated based on test application detailed case studies of selected pupils and a questionnaire survey.
Klíčová slova
didaktická hra, kombinatorika, kombinační a logické myšlení, efektivní a zajímavá matematika, žák prvního stupně základní školy
Klíčová slova v angličtině
didactic game, combinatorics, combinatorial and logical thought, effective and interesting mathematics, a pupil of primary school
Zásady pro vypracování
Abstrakt:
Diplomová práce se zabývá problematikou kombinatoriky na prvním stupni základních škol. Je zaměřena na tvorbu souboru didaktických her, které rozvíjejí logicko-kombinační myšlení. Dané aktivity jsou založené na vlastní poznávací aktivitě žáků a na jejich aktivní spoluúčasti ve vyučování. Podněcují zájem o řešení kombinačních úloh a umožňují hledání různorodých strategií řešení problémových úkolů. Žáci při jejich aplikaci využívají své dosavadní matematické vědomosti a dovednosti, a zároveň rozvíjí své předpoklady ke kombinačnímu a logickému uvažování.
Klíčové pojmy:
didaktická hra, kombinatorika, kombinatorické a logické myšlení, efektivní a zajímavá matematika, žák prvního stupně základní školy
Cíl práce:
Cílem diplomové práce je vypracovat soubor didaktických her, které budou rozvíjet logicko-kombinační myšlení žáků na 1. stupni ZŠ. Navržené hry aplikovat na ZŠ a vyhodnotit jejich účinnost.
Metody:
Vytvoření souboru didaktických her na různé oblasti kombinatoriky.
Praktické ověření souboru ve škole.
Vyhodnocení účinnosti navrženého souboru.
Dotazníkové šetření u žáků.
Požadavky:
Znalost RVP pro základní vzdělávání.
Znalost učebnic matematiky pro první stupeň základní školy.
Zpracování teoretických podkladů z kombinatoriky pro realizaci a vyhodnocení navržených her.
Zásady pro vypracování
Abstrakt:
Diplomová práce se zabývá problematikou kombinatoriky na prvním stupni základních škol. Je zaměřena na tvorbu souboru didaktických her, které rozvíjejí logicko-kombinační myšlení. Dané aktivity jsou založené na vlastní poznávací aktivitě žáků a na jejich aktivní spoluúčasti ve vyučování. Podněcují zájem o řešení kombinačních úloh a umožňují hledání různorodých strategií řešení problémových úkolů. Žáci při jejich aplikaci využívají své dosavadní matematické vědomosti a dovednosti, a zároveň rozvíjí své předpoklady ke kombinačnímu a logickému uvažování.
Klíčové pojmy:
didaktická hra, kombinatorika, kombinatorické a logické myšlení, efektivní a zajímavá matematika, žák prvního stupně základní školy
Cíl práce:
Cílem diplomové práce je vypracovat soubor didaktických her, které budou rozvíjet logicko-kombinační myšlení žáků na 1. stupni ZŠ. Navržené hry aplikovat na ZŠ a vyhodnotit jejich účinnost.
Metody:
Vytvoření souboru didaktických her na různé oblasti kombinatoriky.
Praktické ověření souboru ve škole.
Vyhodnocení účinnosti navrženého souboru.
Dotazníkové šetření u žáků.
Požadavky:
Znalost RVP pro základní vzdělávání.
Znalost učebnic matematiky pro první stupeň základní školy.
Zpracování teoretických podkladů z kombinatoriky pro realizaci a vyhodnocení navržených her.
Seznam doporučené literatury
BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ a Milena VAŇUROVÁ. Náměty k rozvíjení kombinačního myšlení. 1. vyd. Brno: PdF MU, 1998.
HEJNÝ, Milan a František KUŘINA. Dítě, škola a matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001a, ISBN 8071785814.
LOKŠOVÁ, I., LOKŠA, J.: Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Portál, Praha 1999.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.
Učebnice matematiky pro první stupeň.
VANKÚŠ, P.: Didactic Games in Mathematics. Comenius University. Bratislava, Faculty of Mathematics, Pfysics and Informatics. Bratislava 2013, [online]. Dostupné z www:
https://www.academia.edu/3983408/Book_Didactic_Games_in_Mathematics
ŽILKOVÁ, Monika. Kombinatorické hry v školskej matematike. Math.ku.sk. 2003. [online]. [cit. 2015-10-17]. Dostupné z: http://math.ku.sk/data/konferenciasub/pdf2003/Zilkova.pdf
Seznam doporučené literatury
BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ a Milena VAŇUROVÁ. Náměty k rozvíjení kombinačního myšlení. 1. vyd. Brno: PdF MU, 1998.
HEJNÝ, Milan a František KUŘINA. Dítě, škola a matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001a, ISBN 8071785814.
LOKŠOVÁ, I., LOKŠA, J.: Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Portál, Praha 1999.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.
Učebnice matematiky pro první stupeň.
VANKÚŠ, P.: Didactic Games in Mathematics. Comenius University. Bratislava, Faculty of Mathematics, Pfysics and Informatics. Bratislava 2013, [online]. Dostupné z www:
https://www.academia.edu/3983408/Book_Didactic_Games_in_Mathematics
ŽILKOVÁ, Monika. Kombinatorické hry v školskej matematike. Math.ku.sk. 2003. [online]. [cit. 2015-10-17]. Dostupné z: http://math.ku.sk/data/konferenciasub/pdf2003/Zilkova.pdf
Přílohy volně vložené
Volná příloha - Soubor kombinatorických didaktických her
CD - Vstupní, výstupní testy a dotazníky žáků