Diplomová práce se zabývá vznikem a vývojem místních drah na Frýdlantsku. Práce se pokouší charakterizovat tři železniční tratě Frýdlantských okresních drah, které byly postaveny na přelomu 19. a 20. století. Pozornost se zaměřuje především na proměny staničních objektů, které jsou významnými nositeli kulturně-historických a technických hodnot. Část práce se věnuje porovnání tratí Frýdlantských okresních drah s jinými místními drahami, současnému stavu objektů a možnostem dalšího vývoje a využití.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the formation and development of local railway in the region Frýdlant. The thesis attempts to characterise the three railway lines of Frýdlant´s district railways, which were built at the turn of the 19th and 20th centuries. The focus is mainly on the transformation of station objects, which are important carriers of culture-historical and technical values. Part of the thesis is devoted to comparing the tracks of the Frýdlant´s district railways with other local lanes, the current status of the objects and the possibilities for further development and use.
railway, Frýdlant´s district railways, track, station, station, station building, stop, warehouse, water stop, locomotive shed, waiting room
Rozsah průvodní práce
138 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá vznikem a vývojem místních drah na Frýdlantsku. Práce se pokouší charakterizovat tři železniční tratě Frýdlantských okresních drah, které byly postaveny na přelomu 19. a 20. století. Pozornost se zaměřuje především na proměny staničních objektů, které jsou významnými nositeli kulturně-historických a technických hodnot. Část práce se věnuje porovnání tratí Frýdlantských okresních drah s jinými místními drahami, současnému stavu objektů a možnostem dalšího vývoje a využití.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the formation and development of local railway in the region Frýdlant. The thesis attempts to characterise the three railway lines of Frýdlant´s district railways, which were built at the turn of the 19th and 20th centuries. The focus is mainly on the transformation of station objects, which are important carriers of culture-historical and technical values. Part of the thesis is devoted to comparing the tracks of the Frýdlant´s district railways with other local lanes, the current status of the objects and the possibilities for further development and use.
railway, Frýdlant´s district railways, track, station, station, station building, stop, warehouse, water stop, locomotive shed, waiting room
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zaměří na vznik a vývoj místních drah na Frýdlantsku, a to konkrétně tratí vybudovaných železniční společností "Frýdlantské okresní dráhy" od doby jejího vzniku, přes období zestátnění, až po současnost. Společnost Frýdlantské okresní dráhy vybudovala v regionu tři tratě, cílem práce je charakterizovat tyto tratě, přičemž stěžejní pozornost bude věnována popisu podstatných znaků a proměnám drážních staveb, zejména staničních objektů. Práce zároveň provede porovnání vývoje frýdlantských tratí s jinými místními drahami obdobného charakteru.
Téma bude zpracováno s využitím odborné literatury, pramenů písemné i obrazové povahy a poznatků z terénních průzkumů současného stavu a rozboru těchto podkladů. Odborná literatura se věnuje zejména otázce plánování výstavby tratí, zahájení provozu a proměnám vozového parku. Pozornosti uniká podrobnější popis stavebního a funkčního vývoje staničních objektů. Práce by měla zejména doplnit dostupnou literaturu o informace o způsobu dosavadního využívání drážních objektů, o jejich aktuálním stavu a výhledech zachování těchto drážních objektů jako dokladů historického vývoje železnice.
Práce má ambice poskytnout na jednom místě soubor informací popisující historii výstavby, proměny a současnou historickou hodnotu tratí Frýdlantských okresních drah jako svědka minulosti a diskutované součásti kulturního dědictví. Práce bude nahlížet na objekty Frýdlantských okresních drah jako na významný doklad vývoje a nositele historických, technických a uměleckých hodnot. Mělo by se jednat o příspěvek k mezioborovému bádání a pramen mapující současný stav pro budoucí badatele, zkoumající současnou dobu, a to i s využitím běžně nedostupných neveřejných historických materiálů. Diplomová práce naváže na práci bakalářskou, která se zabývala staničními objekty na Liberecku v obecné rovině.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zaměří na vznik a vývoj místních drah na Frýdlantsku, a to konkrétně tratí vybudovaných železniční společností "Frýdlantské okresní dráhy" od doby jejího vzniku, přes období zestátnění, až po současnost. Společnost Frýdlantské okresní dráhy vybudovala v regionu tři tratě, cílem práce je charakterizovat tyto tratě, přičemž stěžejní pozornost bude věnována popisu podstatných znaků a proměnám drážních staveb, zejména staničních objektů. Práce zároveň provede porovnání vývoje frýdlantských tratí s jinými místními drahami obdobného charakteru.
Téma bude zpracováno s využitím odborné literatury, pramenů písemné i obrazové povahy a poznatků z terénních průzkumů současného stavu a rozboru těchto podkladů. Odborná literatura se věnuje zejména otázce plánování výstavby tratí, zahájení provozu a proměnám vozového parku. Pozornosti uniká podrobnější popis stavebního a funkčního vývoje staničních objektů. Práce by měla zejména doplnit dostupnou literaturu o informace o způsobu dosavadního využívání drážních objektů, o jejich aktuálním stavu a výhledech zachování těchto drážních objektů jako dokladů historického vývoje železnice.
Práce má ambice poskytnout na jednom místě soubor informací popisující historii výstavby, proměny a současnou historickou hodnotu tratí Frýdlantských okresních drah jako svědka minulosti a diskutované součásti kulturního dědictví. Práce bude nahlížet na objekty Frýdlantských okresních drah jako na významný doklad vývoje a nositele historických, technických a uměleckých hodnot. Mělo by se jednat o příspěvek k mezioborovému bádání a pramen mapující současný stav pro budoucí badatele, zkoumající současnou dobu, a to i s využitím běžně nedostupných neveřejných historických materiálů. Diplomová práce naváže na práci bakalářskou, která se zabývala staničními objekty na Liberecku v obecné rovině.
Seznam doporučené literatury
PRAMENY:
Národní archiv, fond Generální inspekce rakouských drah, Vídeň
Národní archiv, fond Ministerstvo železnice, Vídeň
Národní archiv, fond Sbírka staničních kronik
Národní archiv, fond Zemský výbor železniční oddělení
Státní oblastní archiv Praha, fond Frýdlantské okresní dráhy
LITERATURA:
BUFE, Siegfried. Eisenbahnen im Sudetenland. Wuppertal: Eisenbahn-Kurier e. V., 1975. 194 s.
CRHA, Ladislav a kol. Raspenava Bílý Potok pod Smrkem: 1900-2000. Praha: SAXI, 2000. 64 s.
ČADA, Luděk a kol. Úzkorozchodná místní dráha Frýdlant v Čechách Heřmanice. Litoměřice: Vydavatelství dopravní literatury L. Čada, 2000. 127 s.
ČECH, Richard. Počátky železniční dopravy na severu Čech. In: Ročenka Ještědskojizerského spolku. Liberec: Nakladatelství Petr Polda, 2013, dvanáctý ročník, s. 259- 270.
FOGL, Miroslav a kol. 100 let trati Frýdlant v Čechách Jindřichovice pod Smrkem. Praha: SAXI, 2002. 64 s.
FREIWILLIG, Petr. Technické stavby Frýdlantska: dopravní stavby a objekty, cihlářství a cihelny, zámecký pivovar. Liberec: Národní památkový ústav, 2011. 127 s.
JELEN, Miroslav. Zrušené železniční tratě v Čechách, na Moravě a ve Slezsku. Praha: Dokořán, 2009. 159 s.
KREJČIŘÍK, Mojmír. Česká nádraží: Architektura a stavební vývoj. I. díl. Litoměřice: Vydavatelství dopravní literatury, 2003. 162 s.
KREJČIŘÍK, Mojmír. Po stopách našich železnic. Praha: Nadas, 1991. 279 s.
PAVLÍČEK, Stanislav. Naše lokálky: Místní dráhy v Čechách, na Moravě a ve Slezsku. Praha: Dokořán, 2002. 156 s.
Seznam doporučené literatury
PRAMENY:
Národní archiv, fond Generální inspekce rakouských drah, Vídeň
Národní archiv, fond Ministerstvo železnice, Vídeň
Národní archiv, fond Sbírka staničních kronik
Národní archiv, fond Zemský výbor železniční oddělení
Státní oblastní archiv Praha, fond Frýdlantské okresní dráhy
LITERATURA:
BUFE, Siegfried. Eisenbahnen im Sudetenland. Wuppertal: Eisenbahn-Kurier e. V., 1975. 194 s.
CRHA, Ladislav a kol. Raspenava Bílý Potok pod Smrkem: 1900-2000. Praha: SAXI, 2000. 64 s.
ČADA, Luděk a kol. Úzkorozchodná místní dráha Frýdlant v Čechách Heřmanice. Litoměřice: Vydavatelství dopravní literatury L. Čada, 2000. 127 s.
ČECH, Richard. Počátky železniční dopravy na severu Čech. In: Ročenka Ještědskojizerského spolku. Liberec: Nakladatelství Petr Polda, 2013, dvanáctý ročník, s. 259- 270.
FOGL, Miroslav a kol. 100 let trati Frýdlant v Čechách Jindřichovice pod Smrkem. Praha: SAXI, 2002. 64 s.
FREIWILLIG, Petr. Technické stavby Frýdlantska: dopravní stavby a objekty, cihlářství a cihelny, zámecký pivovar. Liberec: Národní památkový ústav, 2011. 127 s.
JELEN, Miroslav. Zrušené železniční tratě v Čechách, na Moravě a ve Slezsku. Praha: Dokořán, 2009. 159 s.
KREJČIŘÍK, Mojmír. Česká nádraží: Architektura a stavební vývoj. I. díl. Litoměřice: Vydavatelství dopravní literatury, 2003. 162 s.
KREJČIŘÍK, Mojmír. Po stopách našich železnic. Praha: Nadas, 1991. 279 s.
PAVLÍČEK, Stanislav. Naše lokálky: Místní dráhy v Čechách, na Moravě a ve Slezsku. Praha: Dokořán, 2002. 156 s.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, mapy, plány, portréty, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.