Bakalářská práce je zaměřena na proměnu autority učitele na druhém stupni základní školy od doby před revolucí až podnes. Nejprve jsou v ní popsány rozdíly mezi filosofickým úhlem pohledu, který je zastoupen dílem Hany Arendtové, a pedagogickým úhlem pohledu na krizi autority učitele, který je zastoupen několika autory. Následně je nastíněn historický vývoj školství. Od přelomu 40. a 50. let 20. století dodnes se v celé společnosti změnil hodnotový rámec. Práce zjišťuje, jaký vliv měly tyto historické události na autoritu učitele. V poslední části práce jsou uvedeny výsledky ankety, ve které dostaly pedagožky ze základní školy možnost se k této problematice vyjádřit.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis is aimed at a shift in second-degree elementary school teacher's authority from the era prior to revolution until today. First, it describes the differences between the philosophical point of view, which is backed by work of Hannah Arendt, and pedagogical point of view on the crisis of teacher's authority, backed by several other authors. Furthermore, it illustrates the historical evolution of the school system. Since the verge of the 1940s and 1950s, the value framework of the entire society has changed. This work elaborates on the influence of historical events on teacher's authority. Last part of the work lists the results of a survey, in which elementary school teachers were given the opportunity to add their opinion on this problem.
authority, teacher, student, parents, Arendt, authority crisis, liberal upbringing, public sector, school, socialism, democracy
Rozsah průvodní práce
93 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na proměnu autority učitele na druhém stupni základní školy od doby před revolucí až podnes. Nejprve jsou v ní popsány rozdíly mezi filosofickým úhlem pohledu, který je zastoupen dílem Hany Arendtové, a pedagogickým úhlem pohledu na krizi autority učitele, který je zastoupen několika autory. Následně je nastíněn historický vývoj školství. Od přelomu 40. a 50. let 20. století dodnes se v celé společnosti změnil hodnotový rámec. Práce zjišťuje, jaký vliv měly tyto historické události na autoritu učitele. V poslední části práce jsou uvedeny výsledky ankety, ve které dostaly pedagožky ze základní školy možnost se k této problematice vyjádřit.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis is aimed at a shift in second-degree elementary school teacher's authority from the era prior to revolution until today. First, it describes the differences between the philosophical point of view, which is backed by work of Hannah Arendt, and pedagogical point of view on the crisis of teacher's authority, backed by several other authors. Furthermore, it illustrates the historical evolution of the school system. Since the verge of the 1940s and 1950s, the value framework of the entire society has changed. This work elaborates on the influence of historical events on teacher's authority. Last part of the work lists the results of a survey, in which elementary school teachers were given the opportunity to add their opinion on this problem.
authority, teacher, student, parents, Arendt, authority crisis, liberal upbringing, public sector, school, socialism, democracy
Zásady pro vypracování
Pojem autority učitele bude vymezen vzhledem k současné krizi vzdělání (Arendtová), k procesu výchovy a výuky (Vališová). Práce dále porovná teoretická východiska se zkušenostmi učitelů ze tří generací (výuka v reálném socialismu, výuka po roce 1990 a nastupující generace učitelů). Metoda práce spočívá v komparaci textů a ve vyhodnocení individuálních rozhovorů vedených s danými zástupci skupin učitelů. Studentka se bude v průběhu příprav a vypracování řídit metodickými a organizačními pokyny vedoucího bakalářské práce.
Zásady pro vypracování
Pojem autority učitele bude vymezen vzhledem k současné krizi vzdělání (Arendtová), k procesu výchovy a výuky (Vališová). Práce dále porovná teoretická východiska se zkušenostmi učitelů ze tří generací (výuka v reálném socialismu, výuka po roce 1990 a nastupující generace učitelů). Metoda práce spočívá v komparaci textů a ve vyhodnocení individuálních rozhovorů vedených s danými zástupci skupin učitelů. Studentka se bude v průběhu příprav a vypracování řídit metodickými a organizačními pokyny vedoucího bakalářské práce.
Seznam doporučené literatury
ARENDTOVÁ, Hannah. 1994. Krize kultury: (Čtyři cvičení v politickém myšlení). Praha: Mladá fronta. Váhy (Mladá fronta). ISBN 80-204-0424-4.
PRŮCHA, Jan. 2002. Učitel: současné poznatky o profesi. Praha: Portál. Pedagogická praxe. ISBN 80-717-8621-7.
PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. 2013. Pedagogický slovník. 7. vydání, Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0403-9.
VALIŠOVÁ, Alena. 2011. Autorita a proměny jejího pojetí v edukačním prostředí. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-1939-2.
VALIŠOVÁ, Alena. 1999. Autorita ve výchově: vzestup, pád, nebo pomalý návrat. Praha: Karolinum. ISBN 80-718-4857-3.
VALIŠOVÁ, Alena, Mária BRATSKÁ a Bogusław ŚLIWERSKI. 2005. Relativizace autority a její dopady na současnou mládež. Praha: ISV. ISBN 80-866-4243-7.
Seznam doporučené literatury
ARENDTOVÁ, Hannah. 1994. Krize kultury: (Čtyři cvičení v politickém myšlení). Praha: Mladá fronta. Váhy (Mladá fronta). ISBN 80-204-0424-4.
PRŮCHA, Jan. 2002. Učitel: současné poznatky o profesi. Praha: Portál. Pedagogická praxe. ISBN 80-717-8621-7.
PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. 2013. Pedagogický slovník. 7. vydání, Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0403-9.
VALIŠOVÁ, Alena. 2011. Autorita a proměny jejího pojetí v edukačním prostředí. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-1939-2.
VALIŠOVÁ, Alena. 1999. Autorita ve výchově: vzestup, pád, nebo pomalý návrat. Praha: Karolinum. ISBN 80-718-4857-3.
VALIŠOVÁ, Alena, Mária BRATSKÁ a Bogusław ŚLIWERSKI. 2005. Relativizace autority a její dopady na současnou mládež. Praha: ISV. ISBN 80-866-4243-7.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.