Bakalářská práce se zabývá problematikou rodiny jako rizikového faktoru problémového chování dítěte do předškolního věku.
Tato práce se skládá ze dvou částí, teoretické a praktické. V teoretické části je z mnoha různých odborných publikací objasněny poznatky k tomuto tématu. V počáteční kapitole si můžeme dočíst o vývoji dítěte od početí až do věku 6-7 let. Uvedený vývoj popisuje rozvoj dítěte zejména v oblasti psychické a sociální. Další kapitola nám líčí rodinu, její podstatu, funkci i výchovné působení. Následující kapitola se věnuje vlivům, jež vycházejí z rodiny a mohly by způsobovat ono nežádoucí chování dětí. Praktická část se zabývá a zkoumá nežádoucí chování dětí na základě kazuistik, které nám mohou přiblížit a opodstatnit důvod tohoto chování.
Výzkumné kvalitativní šetření probíhalo pomocí strukturovaného rozhovoru s využitím souboru otázek, jež nám přiblížily podstatu této problematiky. Pro objektivitu a přesnost byl sběr dat učiněn jak ze strany učitelek oněch dětí, tak i jejich rodičů s důrazem na zachování anonymity.
Anotace v angličtině
This thesis consists of two parts, theoretical and practical. In the theoretical part, several different scientific publications have clarified the findings on this topic. In the opening chapter, we can read about the development of the child from conception until the age of 6-7 years. This development describes the development of the child, especially in the psychological and social spheres. The next chapter tells us the family, its essence, its function and educational activity. The following chapter deals with family-based influences and could cause unwanted behaviour by children. In the practical part, she investigates and investigates the undesirable behaviour of children based on case histories that can explain and justify the reason for this behaviour.
The research qualitative survey was conducted through a structured interview and the use of a set of questions that brought us closer to the essence of this issue. For objectivity and accuracy, data collection was done both by the teachers of those children and their parents, with an emphasis on maintaining anonymity.
Klíčová slova
problémové chování, vývoj dítěte, psychické potřeby, rodina, výchova
Klíčová slova v angličtině
problem behaviour, child development, psychological needs, family, education
Rozsah průvodní práce
71 s. (129 932 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou rodiny jako rizikového faktoru problémového chování dítěte do předškolního věku.
Tato práce se skládá ze dvou částí, teoretické a praktické. V teoretické části je z mnoha různých odborných publikací objasněny poznatky k tomuto tématu. V počáteční kapitole si můžeme dočíst o vývoji dítěte od početí až do věku 6-7 let. Uvedený vývoj popisuje rozvoj dítěte zejména v oblasti psychické a sociální. Další kapitola nám líčí rodinu, její podstatu, funkci i výchovné působení. Následující kapitola se věnuje vlivům, jež vycházejí z rodiny a mohly by způsobovat ono nežádoucí chování dětí. Praktická část se zabývá a zkoumá nežádoucí chování dětí na základě kazuistik, které nám mohou přiblížit a opodstatnit důvod tohoto chování.
Výzkumné kvalitativní šetření probíhalo pomocí strukturovaného rozhovoru s využitím souboru otázek, jež nám přiblížily podstatu této problematiky. Pro objektivitu a přesnost byl sběr dat učiněn jak ze strany učitelek oněch dětí, tak i jejich rodičů s důrazem na zachování anonymity.
Anotace v angličtině
This thesis consists of two parts, theoretical and practical. In the theoretical part, several different scientific publications have clarified the findings on this topic. In the opening chapter, we can read about the development of the child from conception until the age of 6-7 years. This development describes the development of the child, especially in the psychological and social spheres. The next chapter tells us the family, its essence, its function and educational activity. The following chapter deals with family-based influences and could cause unwanted behaviour by children. In the practical part, she investigates and investigates the undesirable behaviour of children based on case histories that can explain and justify the reason for this behaviour.
The research qualitative survey was conducted through a structured interview and the use of a set of questions that brought us closer to the essence of this issue. For objectivity and accuracy, data collection was done both by the teachers of those children and their parents, with an emphasis on maintaining anonymity.
Klíčová slova
problémové chování, vývoj dítěte, psychické potřeby, rodina, výchova
Klíčová slova v angličtině
problem behaviour, child development, psychological needs, family, education
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Zmapovat, jaké negativní vlivy, jenž vycházejí z rodiny, mohou mít za následek problémové chování dítěte předškolního věku.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Kazuistiky a analýza dokumentů.
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Zmapovat, jaké negativní vlivy, jenž vycházejí z rodiny, mohou mít za následek problémové chování dítěte předškolního věku.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Kazuistiky a analýza dokumentů.
Seznam doporučené literatury
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D., 2006. Vývojová psychologie. 2. aktualiz. vyd. Praha: Grada. ISBN 80-247-1284-9.
MATĚJČEK, Z., DYTRYCH, Z., 2002. Krizové situace v rodině očima dítěte. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 80-247-0332-7.
MATĚJČEK, Z., 2015. Co děti nejvíc potřebují. 7. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0853-2.
PREKOPOVÁ, J., 2010. I rodiče by měli dělat chyby. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-766-4.
ROGGE, J.-U., 2013. Děti potřebují hranice. 5. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0451-0.
SOBOTKOVÁ, I., 2012. Psychologie rodiny. 3. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0217-2.
Seznam doporučené literatury
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D., 2006. Vývojová psychologie. 2. aktualiz. vyd. Praha: Grada. ISBN 80-247-1284-9.
MATĚJČEK, Z., DYTRYCH, Z., 2002. Krizové situace v rodině očima dítěte. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 80-247-0332-7.
MATĚJČEK, Z., 2015. Co děti nejvíc potřebují. 7. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0853-2.
PREKOPOVÁ, J., 2010. I rodiče by měli dělat chyby. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-766-4.
ROGGE, J.-U., 2013. Děti potřebují hranice. 5. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0451-0.
SOBOTKOVÁ, I., 2012. Psychologie rodiny. 3. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0217-2.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.