Psoriáza je neinfekční, zánětlivé, autoimunitní onemocnění. V současné době se stává civilizační chorobou, kterou neumíme vyléčit úplně, ale včasnou a vhodnou léčbou ji lze dostat pod kontrolu. Cílem bakalářské práce bylo zjistit znalosti studentů oboru Všeobecná sestra o psoriáze. Teoretická část se zabývá charakteristikou, rizikovými faktory, diagnostikou i léčbou psoriázy a dále také ošetřovatelskou péčí o pacienta s psoriázou. Empirická část je analýzou dat získaných dotazníkovým šetřením u studentů oboru Všeobecná sestra.
Anotace v angličtině
Psoriasis is a non-infectious, inflammatory, autoimmune disease. It is currently becoming a civilization disorder that we cannot cure completely, but that can be controlled by timely and appropriate treatment. The aim of the bachelor thesis was to find out the Genereal Nurging students's knowledge about psoriasis. The theoretical part deals with characteristics, risk factors, diagnostics and treatment of psoriasis, as well as nursing care of patients with psoriasis. The empirical part is an analysis of the data obtained by a questionnaire survey of General Nursing students.
psoriasis, nursing care, patient, student, study support
Rozsah průvodní práce
78 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Psoriáza je neinfekční, zánětlivé, autoimunitní onemocnění. V současné době se stává civilizační chorobou, kterou neumíme vyléčit úplně, ale včasnou a vhodnou léčbou ji lze dostat pod kontrolu. Cílem bakalářské práce bylo zjistit znalosti studentů oboru Všeobecná sestra o psoriáze. Teoretická část se zabývá charakteristikou, rizikovými faktory, diagnostikou i léčbou psoriázy a dále také ošetřovatelskou péčí o pacienta s psoriázou. Empirická část je analýzou dat získaných dotazníkovým šetřením u studentů oboru Všeobecná sestra.
Anotace v angličtině
Psoriasis is a non-infectious, inflammatory, autoimmune disease. It is currently becoming a civilization disorder that we cannot cure completely, but that can be controlled by timely and appropriate treatment. The aim of the bachelor thesis was to find out the Genereal Nurging students's knowledge about psoriasis. The theoretical part deals with characteristics, risk factors, diagnostics and treatment of psoriasis, as well as nursing care of patients with psoriasis. The empirical part is an analysis of the data obtained by a questionnaire survey of General Nursing students.
psoriasis, nursing care, patient, student, study support
Zásady pro vypracování
Cíle práce:
1. Zjistit, zda studenti oboru Všeobecná sestra umí definovat onemocnění psoriáza.
2. Zjistit znalosti studentů oboru Všeobecná sestra o rizikových faktorech, které zhoršují stav psoriázy.
3. Zjistit, zda studenti oboru Všeobecná sestra znají ošetřovatelskou péči u pacienta s psoriázou.
Teoretická východiska (včetně výstupu z kvalifikační práce):
Psoriáza neboli lupénka je chronické kožní onemocnění, které postihuje zhruba 2 % populace, což znamená, že jen v Česku jí trpí přes 200 000 lidí. Latinský název psoriáza se odvozuje od slova "psora", neboli odlupování, škrábání. Psoriáza je neinfekční, zánětlivé, autoimunitní onemocnění. V současné době se stává civilizační chorobou, kterou neumíme vyléčit úplně, ale včasnou a vhodnou léčbou ji lze dostat pod kontrolu.
Výstupem kvalifikační práce bude studijní opora určená studentům oboru Všeobecná sestra do předmětu Ošetřovatelská péče ve vybraných oborech.
Výzkumné předpoklady:
1. Předpokládáme, že 80 % a více studentů oboru Všeobecná sestra umí definovat onemocnění psoriáza.
2. Předpokládáme, že 75 % a více studentů oboru Všeobecná sestra zná alespoň 3 rizikové faktory zhoršující stav psoriázy.
3. a) Předpokládáme, že 65 % a více studentů oboru Všeobecná sestra zná ošetřovatelskou péči o kůži u pacienta s psoriázou.
b) Předpokládáme, že 70 % a více studentů oboru Všeobecná sestra zná ošetřovatelskou péči v oblasti péče o psychiku u pacienta s psoriázou.
c) Předpokládáme, že 65 % a více studentů oboru Všeobecná sestra zná ošetřovatelskou péči v prevenci komplikací při použití kortikosteroidů.
d) Předpokládáme, že 60 % a více studentů oboru Všeobecná sestra dokáže vyjmenovat alespoň 3 aktivity nevhodné pro pacienta s psoriázou.
Výzkumné předpoklady budou upřesněny na základě výsledků z předvýzkumu.
Metoda:
Kvantitativní
Technika práce, vyhodnocení dat:
Technika práce: Dotazník - nestandardizovaný.
Vyhodnocení dat: Data budou zpracována pomocí grafů a tabulek v programu Microsoft Office Excel 2007. Text bude zpracován textovým editorem Microsoft Office Word 2007.
Místo a čas realizace výzkumu:
Místo výzkumu:
Technická Univerzita v Liberci, Fakulta zdravotnických studií.
Univerzita Karlova v Praze, 3. lékařská fakulta.
Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, Fakulta zdravotnických studií.
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta.
Čas výzkumu: prosinec 2016 - duben 2017
Vzorek:
Celkový počet respondentů: 80 - 100
Respondenti: Studenti studijního oboru Všeobecná sestra, prezenční a kombinované studium, Technické Univerzity v Liberci, Fakulta zdravotnických studií, studující ve 3. ročníku
Respondenti: Studenti studijního oboru Všeobecná sestra, prezenční a kombinované studium, Univerzity Karlovy v Praze, 3. lékařská fakulta, studující ve 2. a 3. ročníku
Respondenti: Studenti studijního oboru Všeobecná sestra, prezenční a kombinované studium, Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, Fakulta zdravotnických studií, studující ve 3. ročníku
Respondenti: Studenti studijního oboru Všeobecná sestra, prezenční a kombinované studium, Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, studující ve 3. ročníku
Zásady pro vypracování
Cíle práce:
1. Zjistit, zda studenti oboru Všeobecná sestra umí definovat onemocnění psoriáza.
2. Zjistit znalosti studentů oboru Všeobecná sestra o rizikových faktorech, které zhoršují stav psoriázy.
3. Zjistit, zda studenti oboru Všeobecná sestra znají ošetřovatelskou péči u pacienta s psoriázou.
Teoretická východiska (včetně výstupu z kvalifikační práce):
Psoriáza neboli lupénka je chronické kožní onemocnění, které postihuje zhruba 2 % populace, což znamená, že jen v Česku jí trpí přes 200 000 lidí. Latinský název psoriáza se odvozuje od slova "psora", neboli odlupování, škrábání. Psoriáza je neinfekční, zánětlivé, autoimunitní onemocnění. V současné době se stává civilizační chorobou, kterou neumíme vyléčit úplně, ale včasnou a vhodnou léčbou ji lze dostat pod kontrolu.
Výstupem kvalifikační práce bude studijní opora určená studentům oboru Všeobecná sestra do předmětu Ošetřovatelská péče ve vybraných oborech.
Výzkumné předpoklady:
1. Předpokládáme, že 80 % a více studentů oboru Všeobecná sestra umí definovat onemocnění psoriáza.
2. Předpokládáme, že 75 % a více studentů oboru Všeobecná sestra zná alespoň 3 rizikové faktory zhoršující stav psoriázy.
3. a) Předpokládáme, že 65 % a více studentů oboru Všeobecná sestra zná ošetřovatelskou péči o kůži u pacienta s psoriázou.
b) Předpokládáme, že 70 % a více studentů oboru Všeobecná sestra zná ošetřovatelskou péči v oblasti péče o psychiku u pacienta s psoriázou.
c) Předpokládáme, že 65 % a více studentů oboru Všeobecná sestra zná ošetřovatelskou péči v prevenci komplikací při použití kortikosteroidů.
d) Předpokládáme, že 60 % a více studentů oboru Všeobecná sestra dokáže vyjmenovat alespoň 3 aktivity nevhodné pro pacienta s psoriázou.
Výzkumné předpoklady budou upřesněny na základě výsledků z předvýzkumu.
Metoda:
Kvantitativní
Technika práce, vyhodnocení dat:
Technika práce: Dotazník - nestandardizovaný.
Vyhodnocení dat: Data budou zpracována pomocí grafů a tabulek v programu Microsoft Office Excel 2007. Text bude zpracován textovým editorem Microsoft Office Word 2007.
Místo a čas realizace výzkumu:
Místo výzkumu:
Technická Univerzita v Liberci, Fakulta zdravotnických studií.
Univerzita Karlova v Praze, 3. lékařská fakulta.
Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, Fakulta zdravotnických studií.
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta.
Čas výzkumu: prosinec 2016 - duben 2017
Vzorek:
Celkový počet respondentů: 80 - 100
Respondenti: Studenti studijního oboru Všeobecná sestra, prezenční a kombinované studium, Technické Univerzity v Liberci, Fakulta zdravotnických studií, studující ve 3. ročníku
Respondenti: Studenti studijního oboru Všeobecná sestra, prezenční a kombinované studium, Univerzity Karlovy v Praze, 3. lékařská fakulta, studující ve 2. a 3. ročníku
Respondenti: Studenti studijního oboru Všeobecná sestra, prezenční a kombinované studium, Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, Fakulta zdravotnických studií, studující ve 3. ročníku
Respondenti: Studenti studijního oboru Všeobecná sestra, prezenční a kombinované studium, Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, studující ve 3. ročníku
Seznam doporučené literatury
Základní seznam odborné literatury:
1. BĚLOBRÁDEK, Michal. Kožní nemoci: repetitorium pro praxi. Praha: Maxdorf, 2011. Jessenius. ISBN 978-80-7345-221-6.
2. DANIEL, David. Česká dermatologie je na světové úrovni. Zdravotnické noviny. 2013, roč. 62, č. 23, s. 21. ISSN 1805-2355.
3. JÍLKOVÁ, Jana. Aplikace biologické léčby v revmatologii a dermatologii. Zdravotnické noviny. 2011, roč. 60, č. 11, s. 20-21. ISSN 1805-2355.
4. MIKŠOVÁ, Markéta. Bude dermatovenerologie nežádoucím oborem? Zdravotnické noviny. 2011, roč. 60, č. 4, s. 20-21. ISSN 1805-2355.
5. NEDOROSTOVÁ, Běla. Dětská kožní onemocnění a jejich léčba. Zdravotnické noviny. 2010, roč. 59, č. 1-2, s. 19-21. ISSN 1805-2355.
6. OLEJÁROVÁ, Marta a Jorga FIALOVÁ. Psoriáza a psoriatická artritida: čtení o nemoci slavných spisovatelů, známých muzikantů i vaší. Praha: Mladá fronta, 2012. Lékař a pacient. ISBN 978-80-204-2804-2.
7. PAGANO, John O. A. Léčba lupénky: přírodní alternativa. Praha: Triton, 2012. ISBN 978-80-7387-556-5.
8. SKÁLOVÁ, Andrea. Výdaje na léčbu lupénky stouply, pacienti však žijí kvalitněji. Zdravotnictví a medicína. 2015, roč. 17, č. 11, s. 49. ISSN 2336-2987.
9. STERRY, W., R. SABAT a S. PHILIPP, eds. Psoriasis: Diagnosis and Management. Chichester: Wiley Blackwell, 2015. ISBN 978-0-470-65736-2.
10. ŠTORK, Jiří a kol. Dermatovenerologie. 2. vyd. Praha: Galén, 2013. ISBN 978-80-7262-898-8.
11. VAŠKŮ, Vladimír. Psoriáza: průvodce ošetřujícího lékaře. Praha: Maxdorf, 2015. Farmakoterapie pro praxi. ISBN 978-80-7345-430-2.
Seznam doporučené literatury
Základní seznam odborné literatury:
1. BĚLOBRÁDEK, Michal. Kožní nemoci: repetitorium pro praxi. Praha: Maxdorf, 2011. Jessenius. ISBN 978-80-7345-221-6.
2. DANIEL, David. Česká dermatologie je na světové úrovni. Zdravotnické noviny. 2013, roč. 62, č. 23, s. 21. ISSN 1805-2355.
3. JÍLKOVÁ, Jana. Aplikace biologické léčby v revmatologii a dermatologii. Zdravotnické noviny. 2011, roč. 60, č. 11, s. 20-21. ISSN 1805-2355.
4. MIKŠOVÁ, Markéta. Bude dermatovenerologie nežádoucím oborem? Zdravotnické noviny. 2011, roč. 60, č. 4, s. 20-21. ISSN 1805-2355.
5. NEDOROSTOVÁ, Běla. Dětská kožní onemocnění a jejich léčba. Zdravotnické noviny. 2010, roč. 59, č. 1-2, s. 19-21. ISSN 1805-2355.
6. OLEJÁROVÁ, Marta a Jorga FIALOVÁ. Psoriáza a psoriatická artritida: čtení o nemoci slavných spisovatelů, známých muzikantů i vaší. Praha: Mladá fronta, 2012. Lékař a pacient. ISBN 978-80-204-2804-2.
7. PAGANO, John O. A. Léčba lupénky: přírodní alternativa. Praha: Triton, 2012. ISBN 978-80-7387-556-5.
8. SKÁLOVÁ, Andrea. Výdaje na léčbu lupénky stouply, pacienti však žijí kvalitněji. Zdravotnictví a medicína. 2015, roč. 17, č. 11, s. 49. ISSN 2336-2987.
9. STERRY, W., R. SABAT a S. PHILIPP, eds. Psoriasis: Diagnosis and Management. Chichester: Wiley Blackwell, 2015. ISBN 978-0-470-65736-2.
10. ŠTORK, Jiří a kol. Dermatovenerologie. 2. vyd. Praha: Galén, 2013. ISBN 978-80-7262-898-8.
11. VAŠKŮ, Vladimír. Psoriáza: průvodce ošetřujícího lékaře. Praha: Maxdorf, 2015. Farmakoterapie pro praxi. ISBN 978-80-7345-430-2.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.