Předložená diplomová práce se zabývala problematikou logopedické prevence u dětí v mateřských školách v Libereckém kraji.
Cílem diplomové práce bylo popsat a analyzovat odborné a metodické zabezpečení logopedické prevence v běžných mateřských školách v Libereckém kraji.
Diplomovou práci tvoří dvě stěžejní části. Teoretická část vychází z odborné literatury, která je zaměřena na narušenou komunikační schopnost, systém logopedické péče v ČR a logopedickou prevenci v mateřských školách. Druhou částí diplomové práce je empirická část, ve které jsou popsány výsledky průzkumu, který se zabýval logopedickou prevencí se zaměřením na kurz Logopedického asistenta/preventisty. Šetření probíhalo formou dotazníku, který byl distribuován pedagogům mateřských škol v Libereckém kraji. Zkoumaný vzorek tvořilo 81 respondentů, z toho 3 respondenti uvedli, že v mateřské škole neprovádějí logopedickou prevenci.
Hypotézy byly zaměřeny na metodické vedení logopedických asistentů/preventistů, na znalost jejich kompetencí a na provádění terapie narušené komunikační schopnosti.
Průzkumem bylo zjištěno, že je nejvíce poskytováno metodické vedení speciálně pedagogickým centrem. Dále dotazovaní pedagogové odpověděli, že všichni znají své kompetence logopedického asistenta/preventisty, přičemž někteří z nich provádí logopedickou terapii, i když k tomu nemají dostatečné vzdělání.
Anotace v angličtině
The introduce diploma thesis deals with the problem of logopedic prevention at children in kindergarten schools in the Liberec district.
The goal of the diploma thesis was describe and analyse professional and metodical ensurance of logopedic prevention in common kindergarten schools in the Liberec district.
The diploma thesis is consisted of two main parts. The teoretical part comes from the specialised literature, which is focused on the disturbed comunication abilities, the system of the logopedic care in the Czech Republic and the logopedic prevention in kindergarten schools. The second part of diploma thesis is the empirical part, where are descripted the results of the survey, which delt with the logopedic prevention focuses on a course with a logopedic assistant/ prevention officer. The research was provided with questionnaires, which was distributed to the educators in kindergarten schools in the Liberec district. The research sample was consisted of 81responders, which 3 of them announced that they did not provide the logopedic prevention.
The hypothesis was focus on the assistant metodical leading, on knowledge of their competetions and on the guide theraphy of the disturbed comunation abilitias.
The special pedagogical centers mostly provide the metodical leading according to the survey. The questionnaired pedagogues answered that all know their competences of the logopedic prevention. Some of them provide logopedic theraphy in spite of they are not enough educated in this area.
Klíčová slova
kurz Logopedický asistent/preventista, logopedie, logopedická prevence, mateřská škola, metodické vedení, narušená komunikační schopnost, systém logopedické péče v ČR
Klíčová slova v angličtině
course of the logopedic assistant/ prevention officer, speech theraphy, the logopedic prevention, the kindergarten school, metodical leading, the disturbed comunation abilitias, the systém of logopedic care in the Czech Republic.
Rozsah průvodní práce
96 s. (124 920 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Předložená diplomová práce se zabývala problematikou logopedické prevence u dětí v mateřských školách v Libereckém kraji.
Cílem diplomové práce bylo popsat a analyzovat odborné a metodické zabezpečení logopedické prevence v běžných mateřských školách v Libereckém kraji.
Diplomovou práci tvoří dvě stěžejní části. Teoretická část vychází z odborné literatury, která je zaměřena na narušenou komunikační schopnost, systém logopedické péče v ČR a logopedickou prevenci v mateřských školách. Druhou částí diplomové práce je empirická část, ve které jsou popsány výsledky průzkumu, který se zabýval logopedickou prevencí se zaměřením na kurz Logopedického asistenta/preventisty. Šetření probíhalo formou dotazníku, který byl distribuován pedagogům mateřských škol v Libereckém kraji. Zkoumaný vzorek tvořilo 81 respondentů, z toho 3 respondenti uvedli, že v mateřské škole neprovádějí logopedickou prevenci.
Hypotézy byly zaměřeny na metodické vedení logopedických asistentů/preventistů, na znalost jejich kompetencí a na provádění terapie narušené komunikační schopnosti.
Průzkumem bylo zjištěno, že je nejvíce poskytováno metodické vedení speciálně pedagogickým centrem. Dále dotazovaní pedagogové odpověděli, že všichni znají své kompetence logopedického asistenta/preventisty, přičemž někteří z nich provádí logopedickou terapii, i když k tomu nemají dostatečné vzdělání.
Anotace v angličtině
The introduce diploma thesis deals with the problem of logopedic prevention at children in kindergarten schools in the Liberec district.
The goal of the diploma thesis was describe and analyse professional and metodical ensurance of logopedic prevention in common kindergarten schools in the Liberec district.
The diploma thesis is consisted of two main parts. The teoretical part comes from the specialised literature, which is focused on the disturbed comunication abilities, the system of the logopedic care in the Czech Republic and the logopedic prevention in kindergarten schools. The second part of diploma thesis is the empirical part, where are descripted the results of the survey, which delt with the logopedic prevention focuses on a course with a logopedic assistant/ prevention officer. The research was provided with questionnaires, which was distributed to the educators in kindergarten schools in the Liberec district. The research sample was consisted of 81responders, which 3 of them announced that they did not provide the logopedic prevention.
The hypothesis was focus on the assistant metodical leading, on knowledge of their competetions and on the guide theraphy of the disturbed comunation abilitias.
The special pedagogical centers mostly provide the metodical leading according to the survey. The questionnaired pedagogues answered that all know their competences of the logopedic prevention. Some of them provide logopedic theraphy in spite of they are not enough educated in this area.
Klíčová slova
kurz Logopedický asistent/preventista, logopedie, logopedická prevence, mateřská škola, metodické vedení, narušená komunikační schopnost, systém logopedické péče v ČR
Klíčová slova v angličtině
course of the logopedic assistant/ prevention officer, speech theraphy, the logopedic prevention, the kindergarten school, metodical leading, the disturbed comunation abilitias, the systém of logopedic care in the Czech Republic.
Zásady pro vypracování
Cíl diplomové práce: Popsat a analyzovat odborné a metodické zabezpečení logopedické prevence v běžných mateřských školách v Libereckém kraji.
Požadavky: Formulace teoretických poznatků, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Dotazník.
Zásady pro vypracování
Cíl diplomové práce: Popsat a analyzovat odborné a metodické zabezpečení logopedické prevence v běžných mateřských školách v Libereckém kraji.
Požadavky: Formulace teoretických poznatků, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Dotazník.
Seznam doporučené literatury
KLENKOVÁ, J., 2006. Logopedie - narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1110-2.
KRAHULCOVÁ, B., 2007. Dyslalie - patlavost. 1. vyd. Praha: Beakra. ISBN 978-80-903863-0-3.
KREJČÍKOVÁ, J., KAPROVÁ, Z., 2000. Náměty pro logopedickou prevenci: hrátky se slovíčky pro kluky a pro holčičky. 1. vyd. Praha: Fortuna. ISBN 80-716-8691-3.
KUTÁLKOVÁ, D., 1996. Logopedická prevence: průvodce vývojem dětské řeči. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-115-0.
LIPNICKÁ, M., 2013. Logopedická prevence v mateřské škole. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0381-0.
LYNCH, CH., KIDD, J., 2002. Cvičení pro rozvoj řeči: prevence a náprava poruch komunikace u mladších dětí. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-717-8571-7.
ZEZULKOVÁ, E., 2008. Logopedická prevence v předškolním věku. 2. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita. ISBN 978-80-7368-562-1.
Seznam doporučené literatury
KLENKOVÁ, J., 2006. Logopedie - narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1110-2.
KRAHULCOVÁ, B., 2007. Dyslalie - patlavost. 1. vyd. Praha: Beakra. ISBN 978-80-903863-0-3.
KREJČÍKOVÁ, J., KAPROVÁ, Z., 2000. Náměty pro logopedickou prevenci: hrátky se slovíčky pro kluky a pro holčičky. 1. vyd. Praha: Fortuna. ISBN 80-716-8691-3.
KUTÁLKOVÁ, D., 1996. Logopedická prevence: průvodce vývojem dětské řeči. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-115-0.
LIPNICKÁ, M., 2013. Logopedická prevence v mateřské škole. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0381-0.
LYNCH, CH., KIDD, J., 2002. Cvičení pro rozvoj řeči: prevence a náprava poruch komunikace u mladších dětí. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-717-8571-7.
ZEZULKOVÁ, E., 2008. Logopedická prevence v předškolním věku. 2. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita. ISBN 978-80-7368-562-1.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.