Tato diplomová práce se zabývá rodinami s dětmi s poruchami autistického spektra ve vzdělávacím
procesu. Respondenty příběhu jsou rodiče čtyř chlapců, jenž trpí různými formani tohoto postižení.
Text nabízí osobní pohled na přístup k dětem s poruchami autistického spektra ve vzdělávacím
systému.
Rozvržení diplomové práce nevychází z tradičního dělení na část teoretickou a část empirickou, ale
praktické pasáže se prolínají s teoretickými zjištěními z odborné literatury. Pro praktickou část, tedy
oblast výzkumného úkolu byl zvolen kvalitativní design, konkrétně narativní rozhovory, v němž
respondenti spontánně vyprávějí svůj životní příběh. Cílem je zjištění, jak rodiny s dětmi s
poruchou autistického spektra subjektivně hodnotí svoji roli a pozici ve vzdělávacím systému. Z
výstupů je patrné, že pro rodiče jsou stěžejní témata přístupu učitelů, asistentů pedagoga, vedení
školy a budoucnosti jejich dětí.
Anotace v angličtině
This thesis deals with families with children with autism spectrum disorders in the educational
process. The actors of the story are the parents of the four boys, who suffer from the various forms
of this disability. The text offers a personal view of access to children with autism spectrum
disorders in the educational system.
The layout of the thesis is not based on the traditional division into the theoretical part and the
empirical part, but the practical passages mingle with the theoretical findings from the scientific
literature. For the practical part, ie area of the research task, a qualitative design was chosen,
specifically narrative interviews, in which respondents spontaneously tell their life story. The aim is
to find out how families with children with autism spectrum disorder subjectively evaluate their role
and position in the educational system. It is clear from the outcomes that the attitudes of teachers,
teaching assistants, school management and the future of their children are the crucial topics for
parents.
Klíčová slova
poruchy autistického spektra, autismus, osobnost učitele, osobnost asistenta pedagoga, inkluze,
komunikace, vzdělávání, rodič ? učitel ? asistent pedagoga ? škola
Tato diplomová práce se zabývá rodinami s dětmi s poruchami autistického spektra ve vzdělávacím
procesu. Respondenty příběhu jsou rodiče čtyř chlapců, jenž trpí různými formani tohoto postižení.
Text nabízí osobní pohled na přístup k dětem s poruchami autistického spektra ve vzdělávacím
systému.
Rozvržení diplomové práce nevychází z tradičního dělení na část teoretickou a část empirickou, ale
praktické pasáže se prolínají s teoretickými zjištěními z odborné literatury. Pro praktickou část, tedy
oblast výzkumného úkolu byl zvolen kvalitativní design, konkrétně narativní rozhovory, v němž
respondenti spontánně vyprávějí svůj životní příběh. Cílem je zjištění, jak rodiny s dětmi s
poruchou autistického spektra subjektivně hodnotí svoji roli a pozici ve vzdělávacím systému. Z
výstupů je patrné, že pro rodiče jsou stěžejní témata přístupu učitelů, asistentů pedagoga, vedení
školy a budoucnosti jejich dětí.
Anotace v angličtině
This thesis deals with families with children with autism spectrum disorders in the educational
process. The actors of the story are the parents of the four boys, who suffer from the various forms
of this disability. The text offers a personal view of access to children with autism spectrum
disorders in the educational system.
The layout of the thesis is not based on the traditional division into the theoretical part and the
empirical part, but the practical passages mingle with the theoretical findings from the scientific
literature. For the practical part, ie area of the research task, a qualitative design was chosen,
specifically narrative interviews, in which respondents spontaneously tell their life story. The aim is
to find out how families with children with autism spectrum disorder subjectively evaluate their role
and position in the educational system. It is clear from the outcomes that the attitudes of teachers,
teaching assistants, school management and the future of their children are the crucial topics for
parents.
Klíčová slova
poruchy autistického spektra, autismus, osobnost učitele, osobnost asistenta pedagoga, inkluze,
komunikace, vzdělávání, rodič ? učitel ? asistent pedagoga ? škola
Cíl diplomové práce: Zjistit, jak rodiny s dětmi s poruchou autistického spektra subjektivně hodnotí svoji pozici a roli ve vzdělávacím procesu.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava výzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Kvalitativně orientovaný výzkum realizovaný metodou narativních rozhovorů.
Zásady pro vypracování
Cíl diplomové práce: Zjistit, jak rodiny s dětmi s poruchou autistického spektra subjektivně hodnotí svoji pozici a roli ve vzdělávacím procesu.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava výzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Kvalitativně orientovaný výzkum realizovaný metodou narativních rozhovorů.
Seznam doporučené literatury
GILLBERG, Ch., PEETERS, T., 1998. Autismus - zdravotní a výchovné aspekty: výchova a vzdělávání dětí s autismem. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-201-7.
HRDLIČKA, M., KOMÁREK, V., 2014. Dětský autismus: přehled současných poznatků. 2. uprav. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0686-6.
PATRICK, N. J., 2011. Rozvíjení sociálních dovedností lidí s poruchami autistického spektra: tipy a strategie pro každodenní život. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-867-8.
SROKOVÁ, E., OLŠÁKOVÁ, P., 2004. Autismus ve školní praxi. Ostrava: Montanex. ISBN 80-7225-144-9.
STRAUSSOVÁ, R., KNOTKOVÁ, M., 2011. Průvodce rodičů dětí s poruchou autistického spektra: jak začít a proč. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0002-4.
THOROVÁ, K., 2012. Poruchy autistického spektra: dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. 2. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0215-8.
THOROVÁ, K., 2011. Školní pas pro děti s PAS. 2. vyd. Praha: Pasparta. ISBN 978-80-87690-10-9.
VERMEULEN, P., 2006. Autistické myšlení. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 80-247-1600-3.
VOSMIK, M., BĚLOHLÁVKOVÁ, L., 2010. Žáci s poruchou autistického spektra v běžné škole: možnosti integrace na ZŠ a SŠ. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-687-2.
Seznam doporučené literatury
GILLBERG, Ch., PEETERS, T., 1998. Autismus - zdravotní a výchovné aspekty: výchova a vzdělávání dětí s autismem. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-201-7.
HRDLIČKA, M., KOMÁREK, V., 2014. Dětský autismus: přehled současných poznatků. 2. uprav. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0686-6.
PATRICK, N. J., 2011. Rozvíjení sociálních dovedností lidí s poruchami autistického spektra: tipy a strategie pro každodenní život. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-867-8.
SROKOVÁ, E., OLŠÁKOVÁ, P., 2004. Autismus ve školní praxi. Ostrava: Montanex. ISBN 80-7225-144-9.
STRAUSSOVÁ, R., KNOTKOVÁ, M., 2011. Průvodce rodičů dětí s poruchou autistického spektra: jak začít a proč. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0002-4.
THOROVÁ, K., 2012. Poruchy autistického spektra: dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. 2. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0215-8.
THOROVÁ, K., 2011. Školní pas pro děti s PAS. 2. vyd. Praha: Pasparta. ISBN 978-80-87690-10-9.
VERMEULEN, P., 2006. Autistické myšlení. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 80-247-1600-3.
VOSMIK, M., BĚLOHLÁVKOVÁ, L., 2010. Žáci s poruchou autistického spektra v běžné škole: možnosti integrace na ZŠ a SŠ. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-687-2.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.