Diplomová práce je zaměřena na zmapování metod používaných pro rozvoj sociálních dovedností u žáků s mentálním postižením a s poruchami autistického spektra v základní škole speciální. Teoretická část popisuje metody a přístupy, které napomáhají rozvoji sociálních dovedností těchto žáků. V první polovině výzkumné části práce autorka používá metodu zúčastněného pozorování k popisu a porovnání těchto metod a přístupů používaných ve dvou třídách základní školy speciální. Dále byla dotazníkovým šetřením sebrána a analyzována data o využívání popsaných metod u zmíněných skupin žáků v několika základních školách speciálních.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on the mapping methods used for development social skills on students with mental disabilities and autistic disorders spectrum in special primary school. The theoretical part describes the methods and approaches, which help to develop social skills of these students. In the first half of the research part author use the method of participating observations to describe and comparing these methods and approaches used in two classes of special primary school. Further, questionnaire data have been collected and analysed due to methods described in the mentioned groups of students in several special primary schools.
Klíčová slova
sociální dovednosti, mentální postižení, poruchy autistického spektra, alternativní a augmentativní komunikace, sociální čtení, procesuální schémata, strukturované učení
Klíčová slova v angličtině
social skills, mental disability, autistic disorders spectrum, alternative and augmentative communication, social reading, process schemes, structured teaching
Rozsah průvodní práce
92 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na zmapování metod používaných pro rozvoj sociálních dovedností u žáků s mentálním postižením a s poruchami autistického spektra v základní škole speciální. Teoretická část popisuje metody a přístupy, které napomáhají rozvoji sociálních dovedností těchto žáků. V první polovině výzkumné části práce autorka používá metodu zúčastněného pozorování k popisu a porovnání těchto metod a přístupů používaných ve dvou třídách základní školy speciální. Dále byla dotazníkovým šetřením sebrána a analyzována data o využívání popsaných metod u zmíněných skupin žáků v několika základních školách speciálních.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on the mapping methods used for development social skills on students with mental disabilities and autistic disorders spectrum in special primary school. The theoretical part describes the methods and approaches, which help to develop social skills of these students. In the first half of the research part author use the method of participating observations to describe and comparing these methods and approaches used in two classes of special primary school. Further, questionnaire data have been collected and analysed due to methods described in the mentioned groups of students in several special primary schools.
Klíčová slova
sociální dovednosti, mentální postižení, poruchy autistického spektra, alternativní a augmentativní komunikace, sociální čtení, procesuální schémata, strukturované učení
Klíčová slova v angličtině
social skills, mental disability, autistic disorders spectrum, alternative and augmentative communication, social reading, process schemes, structured teaching
Zásady pro vypracování
Cíl: Zmapovat metody používané pro rozvoj sociálních dovedností u žáků s mentálním postižením a s autismem v ZŠ speciální.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava výzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocování dat, formulace závěrů.
Metody: Pozorování, kazuistika, dotazník, rozhovor.
Zásady pro vypracování
Cíl: Zmapovat metody používané pro rozvoj sociálních dovedností u žáků s mentálním postižením a s autismem v ZŠ speciální.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava výzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocování dat, formulace závěrů.
Metody: Pozorování, kazuistika, dotazník, rozhovor.
Seznam doporučené literatury
ČADILOVÁ, V., ŽAMPACHOVÁ, Z., 2013. Rozvoj sociálních dovedností u dětí s autismem. 1. vyd. Praha: Pasparta. ISBN 978-80-905576-2-8.
LECHTA, V., 2011. Symptomatické poruchy řeči u dětí. 3. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-977-4.
MOOR, J., 2010. Hry a zábavné činnosti pro děti s autismem. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-787-9.
PIPEKOVÁ, J., aj., 2006. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozš. a přeprac. vyd. Brno: Paido. ISBN 80-7315-120-0.
ŠAROUNOVÁ, J., 2014. Metody alternativní a augmentativní komunikace. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0716-0.
ŠVARCOVÁ, I., 2007. Mentální retardace. 3. přeprac. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7367-060-7.
VÍTKOVÁ, M., 2004. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2. rozš. a přeprac. vyd. Brno: Paido. ISBN 80-7315-071-9.
ZÍTKOVÁ, H., 2014. Rozvoj sociálních dovedností u žáků na 1. st. ZŠ. 1. vyd. Pardubice: Univerzita Pardubice. ISBN 978-80-739-5850-3.
Seznam doporučené literatury
ČADILOVÁ, V., ŽAMPACHOVÁ, Z., 2013. Rozvoj sociálních dovedností u dětí s autismem. 1. vyd. Praha: Pasparta. ISBN 978-80-905576-2-8.
LECHTA, V., 2011. Symptomatické poruchy řeči u dětí. 3. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-977-4.
MOOR, J., 2010. Hry a zábavné činnosti pro děti s autismem. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-787-9.
PIPEKOVÁ, J., aj., 2006. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozš. a přeprac. vyd. Brno: Paido. ISBN 80-7315-120-0.
ŠAROUNOVÁ, J., 2014. Metody alternativní a augmentativní komunikace. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0716-0.
ŠVARCOVÁ, I., 2007. Mentální retardace. 3. přeprac. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7367-060-7.
VÍTKOVÁ, M., 2004. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2. rozš. a přeprac. vyd. Brno: Paido. ISBN 80-7315-071-9.
ZÍTKOVÁ, H., 2014. Rozvoj sociálních dovedností u žáků na 1. st. ZŠ. 1. vyd. Pardubice: Univerzita Pardubice. ISBN 978-80-739-5850-3.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.