Diplomová práce se zabývá vlivem metodiky Trénink jazykových schopností dle D. B. Elkonina na rozvoj řeči u dětí s narušenou komunikační schopností. Práce byla rozdělena do dvou částí na část teoretickou a část praktickou. Teoretická část byla psána na základě četby literatury a zabývá se dítětem předškolního a školního věku, vývojem řeči, komunikací, fonetikou a fonologií a představuje metodiku Trénink jazykových schopností dle D. B. Elkonina. Empirická část je kvalitativního charakteru a popisuje osm dětí v podobě případových studií. Výzkumu se účastnilo osm dětí s narušenou komunikační schopností, které absolvovaly 8 měsíční práci s metodikou Trénink jazykových schopností dle D. B. Elkonina. Výzkumné otázky se zabývají vlivem metodiky na jednotlivé roviny řeči a ovlivnění rozvoje řeči u dětí s narušenou komunikační schopností. Děti absolvovaly diagnostické šetření před zahájením práce s metodikou a po jejím skončení. Změny byly důkladně znázorněny v tabulkách.
Anotace v angličtině
Diploma thesis deals with effectiveness of the Training of phonemic awareness according to D. B. Elkonin. This study evaluates the effect of the training in children with impaired communication ability. The diploma thesis is divided into two parts, the theoretical and the empirical part. The theoretical part was written based on literature listed in the resources. The theoretical part deals with the speech development, speech disorders, phonetics and phonology and the Training of phonemic awarness according to D. B. Elkonin. The empirical part had charakter of qualitative research and describing eight children in case studies. Eight children with impaired communication ability participated in the research. Research questions deals with effectivness of the Training of phonemic awareness according to D. B. Elkonin in individual speech parts of children with impaired communication ability. The changes that occurred after the completion of the methodology are described in the tables.
Klíčová slova
vývoj řeči, narušená komunikační schopnost, fonematické uvědomování, Trénink jazykových schopností dle D. B. Elkonina
Klíčová slova v angličtině
speach development, impaired communication ability, phonemic awareness, Training of phonemic awareness according to D. B. Elkonin
Rozsah průvodní práce
86 s. (144402 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá vlivem metodiky Trénink jazykových schopností dle D. B. Elkonina na rozvoj řeči u dětí s narušenou komunikační schopností. Práce byla rozdělena do dvou částí na část teoretickou a část praktickou. Teoretická část byla psána na základě četby literatury a zabývá se dítětem předškolního a školního věku, vývojem řeči, komunikací, fonetikou a fonologií a představuje metodiku Trénink jazykových schopností dle D. B. Elkonina. Empirická část je kvalitativního charakteru a popisuje osm dětí v podobě případových studií. Výzkumu se účastnilo osm dětí s narušenou komunikační schopností, které absolvovaly 8 měsíční práci s metodikou Trénink jazykových schopností dle D. B. Elkonina. Výzkumné otázky se zabývají vlivem metodiky na jednotlivé roviny řeči a ovlivnění rozvoje řeči u dětí s narušenou komunikační schopností. Děti absolvovaly diagnostické šetření před zahájením práce s metodikou a po jejím skončení. Změny byly důkladně znázorněny v tabulkách.
Anotace v angličtině
Diploma thesis deals with effectiveness of the Training of phonemic awareness according to D. B. Elkonin. This study evaluates the effect of the training in children with impaired communication ability. The diploma thesis is divided into two parts, the theoretical and the empirical part. The theoretical part was written based on literature listed in the resources. The theoretical part deals with the speech development, speech disorders, phonetics and phonology and the Training of phonemic awarness according to D. B. Elkonin. The empirical part had charakter of qualitative research and describing eight children in case studies. Eight children with impaired communication ability participated in the research. Research questions deals with effectivness of the Training of phonemic awareness according to D. B. Elkonin in individual speech parts of children with impaired communication ability. The changes that occurred after the completion of the methodology are described in the tables.
Klíčová slova
vývoj řeči, narušená komunikační schopnost, fonematické uvědomování, Trénink jazykových schopností dle D. B. Elkonina
Klíčová slova v angličtině
speach development, impaired communication ability, phonemic awareness, Training of phonemic awareness according to D. B. Elkonin
Zásady pro vypracování
Cíl práce: Zjistit zda a jakým způsobem ovlivňuje metoda Elkonin vývoj řeči u dětí s narušenou komunikační schopností.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů. Student se bude řídit metodologickými pokyny vedoucího práce.
Metody: Pozorování, případová studie.
Zásady pro vypracování
Cíl práce: Zjistit zda a jakým způsobem ovlivňuje metoda Elkonin vývoj řeči u dětí s narušenou komunikační schopností.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů. Student se bude řídit metodologickými pokyny vedoucího práce.
Metody: Pozorování, případová studie.
Seznam doporučené literatury
KLENKOVÁ, D., 2014. Logopedie. Dotisk 1. vydání. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1110-2.
KUTÁLKOVÁ, D., 2009. Průvodce vývojem dětské řeči. 5. přepracované vydání. Praha: Galén. ISBN 978-80-7262-598-7.
MIKULAJOVÁ, M., NOVÁKOVÁ SCHÖFFELOVÁ, M., TOKÁROVÁ, O., DOSTÁLOVÁ, A., 2016. Trénink jazykových schopností podle D. B. Elkonina. Předgrafémová a grafémová etapa. 2. přepracované a doplněné vydání. Praha: Školské poradenské zařízení Centrum Rozum. ISBN 978-80-260-8261-3.
ŘÍČAN, P., KREJČÍŘOVÁ, D., a kol., 2012. Dětská klinická psychologie. Dotisk 4. přepracovaného a doplněného vydání. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1049-5.
ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, I., a kol., 2003. Klinická logopedie. 1. vydání. Praha: Portál. ISBN 80-7178-546-6.
Seznam doporučené literatury
KLENKOVÁ, D., 2014. Logopedie. Dotisk 1. vydání. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1110-2.
KUTÁLKOVÁ, D., 2009. Průvodce vývojem dětské řeči. 5. přepracované vydání. Praha: Galén. ISBN 978-80-7262-598-7.
MIKULAJOVÁ, M., NOVÁKOVÁ SCHÖFFELOVÁ, M., TOKÁROVÁ, O., DOSTÁLOVÁ, A., 2016. Trénink jazykových schopností podle D. B. Elkonina. Předgrafémová a grafémová etapa. 2. přepracované a doplněné vydání. Praha: Školské poradenské zařízení Centrum Rozum. ISBN 978-80-260-8261-3.
ŘÍČAN, P., KREJČÍŘOVÁ, D., a kol., 2012. Dětská klinická psychologie. Dotisk 4. přepracovaného a doplněného vydání. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1049-5.
ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, I., a kol., 2003. Klinická logopedie. 1. vydání. Praha: Portál. ISBN 80-7178-546-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.