Diplomová práce se zabývá popisem a zkoumáním rozvoje komunikace u devíti dětí ze speciální třídy běžné mateřské školy. Cílem diplomové práce je prověřit, jaké způsoby rozvoje komunikace se používají ve speciální třídě mateřské školy. Teoretická část shrnuje současné poznatky o problematice rozvoje komunikace u dětí s opožděným vývojem řeči, vývojovou dysfázií, mentální retardací, poruchami binokulárního vidění, s poruchou autistického spektra a poruchou pozornosti s hyperaktivitou. Krátce představuje problematiku dětské mozkové obrny. Empirická část diplomové práce prověřuje formou analýzy dokumentů způsoby rozvoje komunikace a aktivity, při nichž byl rozvoj komunikace během jednoho školního roku realizován. Na podkladě dostupných dokumentů byly sestaveny kazuistiky všech devíti dětí. Nejvýznamnějším zjištěním je, že lze úspěšně rozvíjet komunikační schopnosti u všech dětí, které jsou na odlišné úrovni porozumění a produkce řeči v jedné třídě o menším počtu dětí. Řízený rozhovor u mluvících dětí nahrazuje dočasně u dětí bez řečové produkce intenzivní komentování činností a pocitů dítěte a nácvik očního kontaktu při každé příležitosti. Střídání aktivit určených pro různou věkovou úroveň a pomoc učitele při navazování kontaktu mezi dětmi se řadí k důležitým podmínkám rozvoje komunikace ve speciální třídě.
Anotace v angličtině
This diploma thesis describes and analyses the development of communication of nine chil-dren from a special class of a nursery school and a kindergarten. The aim of the diploma thesis is to examine ways of development of communication in the special class of a nursery school and a kindergarten. The theoretical part sumps up contemporary knowledge of development of communication among children with delayed speech development, developmental dysphasia, mental retardation, binocular vision disorders, autistic spectrum disorders and at-tention deficit disorder. It also presents cerebral palsy in children in a short way. The empirical part of the thesis examines the ways of developing of communication during one school year. A form of documents analysis is used. Case reports of nine children have been composed on the basis of available documents. The most important outcome is that it is possible to develop communication in children with different levels of understanding and speech in one small numbered class. A structured dialogue used in communication with speaking children is temporarily substituted with intense commenting on activities and emotions together with eye contact training during different opportunities in children without corresponding speaking skills. Changing of activities for different age levels and help of a teacher during establishing of a contact among children are seemed to be the important conditions of development of communication in a special class.
Key words: nursery school - kindergarten, special class, development of communication, delayed speech development, developmental dysphasia, mental retardation, binocular vision disorders, autistic spectrum disorders, attention deficit disorder.
Klíčová slova
Klíčová slova: mateřská škola, speciální třída, rozvoj komunikace, opožděný vývoj řeči, vývojová dysfázie, mentální retardace, poruchy binokulárního vidění, porucha autistického spektra, porucha pozornosti.
Klíčová slova v angličtině
nursery school - kindergarten, special class, development of communication, delayed speech development, developmental dysphasia, mental retardation, binocular vision disorders, autistic spectrum disorders, attention deficit disorder.
Rozsah průvodní práce
121 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá popisem a zkoumáním rozvoje komunikace u devíti dětí ze speciální třídy běžné mateřské školy. Cílem diplomové práce je prověřit, jaké způsoby rozvoje komunikace se používají ve speciální třídě mateřské školy. Teoretická část shrnuje současné poznatky o problematice rozvoje komunikace u dětí s opožděným vývojem řeči, vývojovou dysfázií, mentální retardací, poruchami binokulárního vidění, s poruchou autistického spektra a poruchou pozornosti s hyperaktivitou. Krátce představuje problematiku dětské mozkové obrny. Empirická část diplomové práce prověřuje formou analýzy dokumentů způsoby rozvoje komunikace a aktivity, při nichž byl rozvoj komunikace během jednoho školního roku realizován. Na podkladě dostupných dokumentů byly sestaveny kazuistiky všech devíti dětí. Nejvýznamnějším zjištěním je, že lze úspěšně rozvíjet komunikační schopnosti u všech dětí, které jsou na odlišné úrovni porozumění a produkce řeči v jedné třídě o menším počtu dětí. Řízený rozhovor u mluvících dětí nahrazuje dočasně u dětí bez řečové produkce intenzivní komentování činností a pocitů dítěte a nácvik očního kontaktu při každé příležitosti. Střídání aktivit určených pro různou věkovou úroveň a pomoc učitele při navazování kontaktu mezi dětmi se řadí k důležitým podmínkám rozvoje komunikace ve speciální třídě.
Anotace v angličtině
This diploma thesis describes and analyses the development of communication of nine chil-dren from a special class of a nursery school and a kindergarten. The aim of the diploma thesis is to examine ways of development of communication in the special class of a nursery school and a kindergarten. The theoretical part sumps up contemporary knowledge of development of communication among children with delayed speech development, developmental dysphasia, mental retardation, binocular vision disorders, autistic spectrum disorders and at-tention deficit disorder. It also presents cerebral palsy in children in a short way. The empirical part of the thesis examines the ways of developing of communication during one school year. A form of documents analysis is used. Case reports of nine children have been composed on the basis of available documents. The most important outcome is that it is possible to develop communication in children with different levels of understanding and speech in one small numbered class. A structured dialogue used in communication with speaking children is temporarily substituted with intense commenting on activities and emotions together with eye contact training during different opportunities in children without corresponding speaking skills. Changing of activities for different age levels and help of a teacher during establishing of a contact among children are seemed to be the important conditions of development of communication in a special class.
Key words: nursery school - kindergarten, special class, development of communication, delayed speech development, developmental dysphasia, mental retardation, binocular vision disorders, autistic spectrum disorders, attention deficit disorder.
Klíčová slova
Klíčová slova: mateřská škola, speciální třída, rozvoj komunikace, opožděný vývoj řeči, vývojová dysfázie, mentální retardace, poruchy binokulárního vidění, porucha autistického spektra, porucha pozornosti.
Klíčová slova v angličtině
nursery school - kindergarten, special class, development of communication, delayed speech development, developmental dysphasia, mental retardation, binocular vision disorders, autistic spectrum disorders, attention deficit disorder.
Zásady pro vypracování
Cíl diplomové práce: Zjistit, jaké způsoby rozvoje komunikace jsou používány ve speciální třídě mateřské školy.
Požadavky: Studium odborných zdrojů, formulace teoretických východisek, vymezení základních pojmů, projektování, šetření a stanovení časového rozvrhu. Vyhodnocení dat a jejich interpretace, formulace závěru, stanovení vhodných návrhů, opatření pramenících z výsledků šetření.
Metody: Pozorování, analýza dokumentů.
Zásady pro vypracování
Cíl diplomové práce: Zjistit, jaké způsoby rozvoje komunikace jsou používány ve speciální třídě mateřské školy.
Požadavky: Studium odborných zdrojů, formulace teoretických východisek, vymezení základních pojmů, projektování, šetření a stanovení časového rozvrhu. Vyhodnocení dat a jejich interpretace, formulace závěru, stanovení vhodných návrhů, opatření pramenících z výsledků šetření.
Metody: Pozorování, analýza dokumentů.
Seznam doporučené literatury
KLENKOVÁ, J., 2007. Logopedie. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 80-247-1110-9.
KRAHULCOVÁ, B., 2013. Dyslálie Patlavost: vady a poruchy výslovnosti. 2. rozšíř. a přeprac. vyd. Praha: BEAKRA. ISBN 978-80-903863-1-0.
KUTÁLKOVÁ, D., 2011. Budu správně mluvit: Chodíme na logopedii. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3687-7.
LECHTA, V., a kol., 2003. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-801-5.
LECHTA, V., 2002. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál. ISBN 80-7178-572-5.
LECHTA, V., a kol., 2005. Terapie narušené komunikační schopnosti. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-961-5.
ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, I., 2007. Klinická logopedie. 2. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-340-6.
Seznam doporučené literatury
KLENKOVÁ, J., 2007. Logopedie. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 80-247-1110-9.
KRAHULCOVÁ, B., 2013. Dyslálie Patlavost: vady a poruchy výslovnosti. 2. rozšíř. a přeprac. vyd. Praha: BEAKRA. ISBN 978-80-903863-1-0.
KUTÁLKOVÁ, D., 2011. Budu správně mluvit: Chodíme na logopedii. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3687-7.
LECHTA, V., a kol., 2003. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-801-5.
LECHTA, V., 2002. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál. ISBN 80-7178-572-5.
LECHTA, V., a kol., 2005. Terapie narušené komunikační schopnosti. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-961-5.
ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, I., 2007. Klinická logopedie. 2. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-340-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.